Gå til innhold
Arkivverket

[#27684] Skoleskipet Bjørgvin


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei, viser til artikkelen 'Militæruniformer' hvor vi kommer inn på skoleskipet Bjørgvin fra Bergen. Ville igrunnen vise alle et vitnesbyrd fra de dager (1901), men skulle gjerne hatt opplysninger og evt bilder av den gamle skute. Håper bildet viser klart hva det står, eller er vel løsningen å kopiere bildet inn på maskinen og evt zoome det inn ? forå se det bedre og klarere.? Hvis den var seilingsudyktig i 1901, må det ha vært en gammel skute gjerne. Har noen noe om denne stolte gamle skute? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Dette var synd, at ikke bildet kom med på denne siden som planlagt, men jeg skal over helgen få lagt dette over på en hjemmeside og legge en link til vitnesbyrdet fra Bjørgvin Skoleskip. Men som sagt ,må dette bli over helgen. Ellers håper jeg, det er noen med info, om selve skipet Bjørgvin Med ny hilsen fra Jan Owe Zetterstrøm jozetter@jgnett.com http://www.jgnett.com/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Jan Owe!Dette var artig! Det skulle ikke forundre meg om det er skipet Bjøgvin din oldefar er fotografert på?Jeg synes hans uniform likner den fra tegningen på det nye bildet.( Alder på den unge mannen kan vel også passe bra med 17 1/2 år?.)Det blir spennende å høre hva du finner av nye opplysninger etter hvert.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Jeg tror ikke elevene på skoleskipene hadde våpenopplæring, ref bilde av oldefar med en Krag Jørgensen gevær. Likeledes har jeg sett på foto av Bjørgvin, det finnes ikke noe stag på den. (Ref min forklaring rundt bildet av din oldefar i tema militæruniformer). Forøvrig henviser jeg til Bergen Sjøfatsmuseums siste årbok, her er det en artikkel om skoleskipene i Bergen. Kan sikkert lånes på Stavanger Sjøfartsmuseum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.