Gå til innhold
Arkivverket

[#27685] Sivert Olsen, f.1741. Fra Fron til Fræna


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Etter noen års grublerier over hvor denne Siver (t) Olsen kommer fra, er det dukket opp et spor i den nye Bygdebok for Fræna, hvoe det på side 427 opplyses at Sivert Olsen er født 1741 i Fron. Saken er også satt fram i innlegg 16282, men da med et fokus på aner fra fra Fræna på mørekysten. jeg ser det er mye kunnskap og mange innlegg om Fron, så jeg forsøker denne som et nytt innlegg.Sivert Olsen f 1741 i Fron, giftet seg med Tale Jonsdatter. Hun døde ca 1777 og var enke etter en bruker på gården Tornes på Fræna - Ingebrigt Gundersen, sønn av Gunder Ingvaldsen som antydes å være innflytter til bygda. Tale dør ca 1777 og Sivert gifter seg med Anne Ågesdtr og får barna Tale 1779, Guri 1784, Magnhild 1785, Marit 1788, Marit 1791, Aage Andrina 1793, Marit 1795 og Sivert 1798.Sivert Olsen dør omtrent samtidig som hans yngste sønn blir født i 1798.Og da er jo spørsmålet: Kjenner noen til Siver (t) Olsens opphav i Fron ? Veldig glad for alle tips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Finne i allefall Anne Aagesdatter som gift på nytt på gården Tornes i Agerøe, 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11545.wc2&gardpostnr=80&personpostnr=1623&merk=1623#ovre>Lenke. Å finne Sivert Olsens dåp i Fron i 1741 blir vel heller vanskelig, fordi alle kilder eldre enn 1799 gikk tapt pga en brann i prestegården på begynnelsen av 1800-tallet Lenke og Lenke. Hvis da ikke noen lokalkjente sitter med opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei og takk for respons. Ja det var jo det jeg hadde håpet, at noen lokalkjente kunne dra kjensel på noe som satte i gang noe. men det er vel ikke så lett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Runar juvang

Jeg ser det er flere innlegg med opplysninger fra Fron her for tiden, så jeg blåser lit liv i denne igjen. Så får dere heller ha meg unskyldt om det er masete. men håpet er jo at noen lokalkjente kan kjenne igjen noe her.Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.