Gå til innhold
Arkivverket

[#27688] Løytnant Nils Løeg ca 1685-1719 , hvor var han født?


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nils Løeg, også bl.a.skrevet Løch, men ikke Leuch, døde i 1719 under krigen og er ikke funnet begravd i Trondheim hvor hans barn bodde, og hvor han tilhørte det 3. tronhjemske infanteriregiment, ritsenske kompani. Det kan tyde på at han døde i felten.Han hustru Sofie Andersd. Wiborg døde i 1718 og ble begravet i Domkirken. Hennes aner på Hedemark kjenner vi. Vi kjenner også etterkommerne godt.Men hvor kom Nils Løeg fra?mvh Vigdis S.Nygaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Jeg kan ikke hjelpe, men er selv på jakt etter en dame med et liknende navn: Birgitte Christine Cathrine Løg/Leiug 1743 - 1810, g.m. Johan Daniel Fürstenberg 1722 - 1797, prest i Klæbu.Er dette muligens en av den samme familien?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg kjenner i alle fall tre av barna til Nils Løeg (Hans, Margrete og Severin), og har rekna med at Gjertrud Sofie Løeg 1718-, gm Andreas Wahr, var del av samme søskenflokken.Har Vigdis opplysningar om fleire søsken enn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket kirkebok fra 1719 og videre fremover i tid. Det kan hende det står en felles innføring for alle de som falt som tilhørte det aktuelle sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Til Bjørn: Gjertrud Sofie hører definitivt med i søskenflokken på fire. Hun døpt 18. juni 1718 og Severin døpt 26. mars 1714 i Domkirken, iflg. Trondheim domkirkes regnskapsbøker. Margrete og Hans er født før familien kom til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

På Hedemark Slekthistorielags sider har jeg funnet fra arkivet til Kommanderende general IC Ruller fra Oplandske Nasj. Inf. Regiment nr 500,'Legdsrulle 1697, Vangs hovedsogn:Legd nr 7:1: Rud Løch'.Er det noen som kan gi meg opplysninger om denne posten? Kan det bety at på gården Rud i Vang var det en mann, 'Løch' som er innrullert som soldat. Jeg håper jo at dette kan vise veien til min Løeg, hvis kone var fra Skredshol og hennes far kaptein Anders Wiborg bodde i annet ekteskap på Hørsand i Romedal.Jeg er takknemlig for svar fra dem som kjenner rullene eller distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Siden du beveger deg i Hedmark, må vel også nevnes garden Løken i Elverum. Av bygdeboka finner jeg ingen sikre spor til din Nils.Men på Løken var en Nils Løken f. 1604, som igjen hadde en sønn Nils Nilsen f. 1644 som var bruker 1667. Mer sies ikke om denne familien. Løken var en større gard, og det var vel fra slike garder offiserene oftest ble rekruttert.Dette blir imidlertid noe tynt, men en mulighet siden Nils Nilssen f. 1664 med all sannsynlighet hadde en sønn Nils (dersom han hadde barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takknemlig for alle svar. Det er riktig at man skal være obs på like fornavn, her Nils.Det er imidlertid også Løken-gårder i Ringsaker og i Romedal.Jeg håper at det er noen der ute som har støtt på etternavnet Løch/Løgh/Løg/Løeg i tidsrommet 1685-1719. Kanskje i militære ruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg prøver å sette inn en lenke til legdsrullen jeg nevnte i innlegget over.LenkeMan må lete seg nedover til Vang hovedsogn og legd nr 7.Jeg håper fremdeles på respons om Løch på Rud i Vang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har nå fått tilbakemelding på lenken til Legdsrullen. Jeg fant det tjenelig å sette inn en etterlysning også under gruppa Hedmark. Her forsvinner jo innleggene fortere enn svint.Brukeren på Rud i Furnes, som på den tida tilhørte Vang, var Løch/Lykke Sakariassen.Er det noen som kjenner den mannen? Håper på napp her, ellers vurderer jeg å flytte debatten til temaet jeg har under 'Hedmark'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.