Gå til innhold
Arkivverket

[#27696] Ole Jørgensen & Kari Johannesdatter, Åsane


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Ole og Kari fikk følgende barn:1)Mari(e) 2)Anna, f. ca 1730, Jordal i Åsane. Døde i 1777, Eknesvågen i Hosanger.Ole ble begravd Dom 3 Adv 1760 i Åsane, Hamre. Han var bosatt på øvre Selvig og ble 60 ½ år gammel. Skiftet etter ham ble holdt på øvre Selvig 30.03.1761. Berge Hallstensen Jordal ble Karis verge.Kari ble gift på nytt 24.06.1763 med ungkarl Johannes Gudmundsen Indre Espnæs. De ble forlovet Fer 2 Pentec 1763.Dette er all informasjon jeg har om disse - vet noen mer? Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Kari sine Foreldre: Johannes Jansen Åstveit 1677-1707 gift 27.12.1699 i Hamre med Marite Nilsdatter Haukås (Åsane) 1660-1717.Ole sine foreldre: Jørgen Danielsen Selvik 1666 - 1744 gift 06.06.1697 i Hamre med Magdeli Hansdatter Jordalen 1658-1735Ole og Kari sine barn: Jørgen 1721-1736 Marta 1725 - ? Hun blir gift ca 1743 i Hamre med Clement Magnesen Brurås 1700-1769. Hvor giftet Kari seg med Johannes Gudmundsen? Dette var nye opplysninger for meg og hvor ble de barna som du nevner, av?Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Mange takk for svært god hjelp - atter en gang!Opplysningene om Ole og Kari har jeg 'arvet' etter en fjern slektning som for lengst er død. Jeg går nå gjennom hennes notater og sjekker dem opp. Kildene hennes kjenner jeg dessverre ikke. Ifølge henne fikk Ole og Kari datteren Anna og datteren Mari(e),som skal være en av mine formødre. Ut i fra opplysningene du kommer med, må Mari(e) være den samme som Martha. Det later til at du har svært god oversikt over ulike slekter fra området.Legger ved kopi av det jeg så langt har skrevet inn i slektsboka mi, ut i fra de gamle notatene:Clemet Magnesen og Marie OlsdatterClemet ble døpt 08.11.1700 i Fana (?). Ifølge manntallsrulle 1722 for Arna skiprede var Clemet 20 år og tjener på Bratland.Marie var fra øvre Selvig.Clemet ble første gang gift 24.06.1734 med Marita Albrichtsdatter Houland. De fikk ingen barn. Da Marita døde, fikk Clemet gården etter henne.Clemet og Marie ble gift ca 1743. De fikk følgende barn:• Marita, døpt 23.05.1744. • Dordi, døpt Dom Quinquagesima 1747. • Jørgen, døpt 22.03.1751. • Magdeli, døpt 15.10.1751. • Magne. • Ole, døpt 15.03.1758. Døde samme år. • Kari, døpt 27.11.1760. Døde samme år. • Kari, døpt 07.09.1763.Familien var bosatt på Houland, som Clemet fikk etter sin første kone.I 1743 ble Clemet formynder for Ole Olsen, sønn av Ole Larsen som var død. Beløp var satt til 2-1-8 14/15, jordegods 2-0-0 (daler, skilling, ort).17.05.1747 ble Clemet oppnevnt som formynder for 4 år gamle Magne, sønnen til hans søster, Brita Magnesdatter. Brita hadde nylig dødd. Beløpet som fulgte Magne var 18-0-6 (daler, skilling, ort).Det var skifte etter Clemet på Houland 07.08.1769. Marie giftet seg for annen gang 24.06.1770 med soldat Ole Nilsen Espeland. Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei!Clemet Magnesen som du nevner født i Fana antar jeg er Clemet som blir døpt i Åsane kirke (Hamre)08.11.1700 av foreldre Magne Iversen f. ca 1668 på Espelid og dør på Brurås i 1744 gift 1695 med Dordi Clementsdatter Breistein f.ca 1666 på Breistein og død 1736 på Brurås. (Bygdebok for Haus, Ådna sokn) mener også at Clemet kommer fra Brurås i Åsane. Datteren Dordi blir kalt opp etter bestemoren, det kan tyde på at vi har med rett Clemet å gjøre. Men endelig bevis er det jo ikke for Vielsene i Hamre for årene 1742 og 43 mangler. Men jeg har ikke sett skifte etter faren som dør i 1744 på Brurås, det vil kunne gi oss svaret.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Hei! Det stemmer at Clemet var sønn av Magne Iversen og Dordi Clemetsdatter (det er i alle fall det som står i papirene jeg har...). Som tidligere nevnt, er det meste jeg har av informasjon fra en eldre slektning. Hun kom så langt tilbake i tid som til Magne og Dordi, så deres foreldre har jeg ingen informasjon om. Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei her er noen flere opplysninger:Magne Iversen sine foreldre: Iver Olsen Espelid f.ca 1635 på Espelid, død 1711 på Espelid gift før 1667 med Magdeli Magnesdatter f. ca 1640 og død 1716 på Espelid.Foreldre Til Dordi: Clement Johannessen Breistein f. ca 1632 og død på Breistein 1692, gift før 1657 med Brite Tollevsdatter Birkeland (Åsane)hun er død før 1677.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Hei og atter en gang tusen takk for flott hjelp! Du sitter virkelig inne med mye informasjon! Hvilke kilder er det du støtter deg til - kirkebøker, bygdebøker eller kanskje begge deler? Har du selv tilknytning til denne slekten? Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei, det er nok avskrifter av kirkebøker og skifter, panteregister og noen avskrifter fra bygdebøker. Åsane har ikke egen bygdebok, men jeg sitter inne med svært mye om Åsane, det aller meste når det gjelder gård og familier.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Siri A. Baklid

Sitter og går igjennom opplysningene for n'te gang... I digitalpensjonatet finner jeg at Ole Jørgensen blir gift 24.06.1720 med Marite Johannesdatter Rødland. Noe ekteskap mellom Ole Jørgensen og KARI Johannesdatter finner jeg ikke...hva er det jeg har misforstått her? Finner ikke ut av det, har nok sett meg blind på all informasjonen... Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Litt kjapp her...glemte å få med at på Family Search finner jeg samme ekteskap, men da er brudens navn Kari. Hmmmmm... Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Ang. Karis påståtte 2. ekteskap med Johannes Gudmundsen: En Kari Jonsdatter og en Johannes Gudmundsen blir viet i Os 02.07.1722 (kilde: FS IGI). Det kan være at det er dette ekteskapet min gamle 'tante' har blandet inn av en eller annen grunn. Jeg finner ikke det påståtte ekteskapet i 1763 noe sted, jeg heller.Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ved vielsen i Hamre 24.06 1720 er det riktig at brudeparet er Ole Jørgensen/Marite Johannesdatter. Men ved skifte etter Ole Jørgensen i 1761 heter kona Kari. Finner ikke noen Marite død i Selvik, eller noen ny vielse for Ole Jørgensen. Mulighet for feilskriving av presten i 1720.Det var Ole sin datter Marta (Marita) f. 1725 og gift ca 1743 med Clement Magnesen Brurås 1700-1769, som fikk en datter Marta, f.1744 på Haugland i Arna (Haua)som overtok gården på Øvre Selvik, br. nr. 1. Hun ble gift 1761 i Haus med Ole Iversen Kvamme (Haus)1733-1809. Altså Ole I og Marta K kom til Øvre Selvik. Marta døde 1790. Barna deres ble kalt: Anna, Ole, Karen, Iver, Kari, Anna og Anna.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.