Gå til innhold
Arkivverket

[#27698] Bygdebokoppslag ang. Jon Mikalsen og Helga Berentsdatter fra Vie i Førde, S&F


Gjest E. Heindl
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Heindl

Jon Mikalsen og Helga Berent(Bent)sdatter gifter seg i 1799. I FT for Førde 1801 er de å finne på gården Vie sammen med moren, Mari Olsdatter, og søsken til Jon. Jeg er interessert i alle opplysninger om Jon og Helga, deres forfedre og barn. Står det noe i bygdebøkene om disse personene?Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I følge bygdeboka er Jon Mikalson f.ca. 1769 og gift ca. 1798 med Helga Johanne Kristine Berentsdotter Gravdalen (1774-1834). Jon er sønn av Mikal Gunnarson Via (1722-ca. 1781) og Mari Olsdotter Mo død 1810.Mikal er sønn av Gunnar Mikkelson Via (ca. 1683-1743) og første kona som er ukjend.Jon Mikalson og Helga Berentsdotter budde på husmannsplassen Gjerde under bruk 1 i perioden 1812 til 1829. De hadde følgende barn:Ole f. 1800 - truleg død som litenOle f. 1801 g.m. Vibiske Jansdtr. BrulandMikal f. 1803 g.m. Rakel Gjertsdtr. NydalenMarta Malene f. 1807Jon Martinus f. 1811Mads f. 1813Kristian Martinus f. 1871, gift 1847 med Oline Ivarsdtr. Furebøen d 1889 på BrulandOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Hjertelig takk!Det tar litt tid å få dette finsortert. Akkurat nå lurer jeg på om Vibiske Jansdatter, Bruland er den samme som Wedeke Jakobsdatter, Bruland. Wedeke Jakobsdatter gifter seg 1829 med Ole Jonsen Vie.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg finner ingen Helga Berntsdatter under Gravdalen i bygdeboka for Førde. Men jeg fant Christie Christiansdatter som enke i 1801 tellingen på Gravdal i Førde LenkeVed søk på FS fant jeg at en Christie Christiansdatter giftet seg i Førde i 1774 med Bent Josephsen - dette må trolig være foreldrene til Helga Berentsdatter/Bentsdatter Gravdal.Under bruk 2-3,6 Bruland (i tiden 1806-1838) finner jeg Jacob Gunnarson (1773-1835) gift i 1801 med Elen Matiasdtr. Barn:Judit f. 1801 vigd 1832 med Tor Larson, bustad BrulandVibiske f. 1804 vigd med Ole Jensson ViaGunnar f. 1806 vigd 1833 med Gunnhild Mari Andreasdtr. HalbrendAnna Margrete f. 1809 vigd 1834 med Mads Johan Andersson Bruland, d. 1883 på BrulandMads f. 1814, soldat i Bergen 1835Andrina Bendikke f. 1821 vigd 1841 med Karl Johan Andreas Kristiansson Hafstad, død 1864 på Via. Under husmannsfamilier på Bruland (side531) fant jeg følgende:Ole Jonsson og Vibiske Jacobsdtr. levde her nokre år frå 1845 (viser til matrikkelgard 43, bruk 4). I 1846 vart Ole dømd til 8 dagars fengsel på 'vand og brød' for et mindre tjuveri. Like før jul 1847 stal han drikkevarer o.a. frå handelsmann Krohn, og vart for dette dømt i februar 1848 til 4 års straffarbeid for grovt tjuveri.(Vibiske er ført med feil patronym på Vie - Jansdtr i stedet for Jacobsdtr) Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Takk igjen!Ja, dette får jeg langt på vei til å stemme med de opplysningene jeg har fra før. På Gravdal er det i hvert fall ingen spor av en Berent i FT 1801, derimot er Helga i databasen 'Døypte i Førde' nevnt som Helge Bents(Bendix)datter, mor til Ole, Ole, Michael, Martha Malene, John Martinus, Mads og Christian Martinus. - Så at hun hette Bentsdatter, er godt mulig riktig.Jacob Gundersen Bruland og Elen Mattisdatter er å finne som brudepar i databasen 'Vigde i S&F 1669-1922' og som foreldre til Vibike i 'Døypte i Førde'. Hvem som var foreldrene til Elen Mattisdatter, er jeg enda ikke kjent med.At Ole Jonsen ble dømt for tyveri, er et interessant krydder - slike opplysninger gir personene liv.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - det finnes et skifte etter Bent Josephsen Lenkeog dette førte til at jeg slo opp under Halbrend - side 424 bind II av bygdeboken for Førde. Der finner jeg under husmannsplasser HALBRENDSKVIA under Ytre Halbrend i tidsrommet 1774-76:Bernt Josefson død 1776 fikk feste her i 1774 av Rognald Gunnarson. Gift med Kristi Kristiansdtr. Gravdalen. Etter Bernts død flytta Kristi attende til Gravdalen. Barn:Helga Johanne f. 1775 gift 1798 med Jon Mikkelson Via.Kristi Kristiansdtr. Gravdalen er (i følge side 434 i bygdeboka under Gravdalen) datter av Marta Nilsdtr Kråkeneset - enke i Gravdalen) i sitt 2. ekteskap (gift 1743) med Kristian Knutson Gravdalen, død 1752.Marta Nilsdtr. var gift 1. (i 1733) med Ole Rognaldson Bruland (1701-1741) og gift 3. (i 1753) med Mads Olson Åse i Naustdal.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Hei igjen,dette er som å få på seg syvmilestøvler og komme i bakbalanse av farten. (Selvfølgelig tuller jeg nå.) Jeg sender deg oppriktig takk - slik hjelp gjør godt! Jeg gleder meg til å gi alle personer sin plass i rekken.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen!Mari Olsdtr. Mo f. 1726 gift med Mikael Gunnarson Vie var ifølge Førde Bygdebok datter av Ole Sjurson Mo (ca 1695-1764)(bruker av Mo 1717-56) og første kona hans Marta Olsdtr (ca1694-1746). Skiftet etter Marta i 1747 vitna om eit rikt bu. Her var fleire sølvsaker og 100 rdl. uteståande 'hos diverse bønder der ikke speciferedes'. Ole ble gift 2. i 1759 med Synnøve Olsdtr Kinna.Ole Sjurson Mo (ca 1695-1764) var sønn av Sjur Abrahamson Mo (ca 1655-1715) (bruker av Mo 1692-1717) og første kona hans Anna Olsdtr frå Åsane, død 1706. I skiftet etter Marta var det både bøker og sølvsaker. Sjur blei i 1703 eigar og brukar av heile garden.Ole giftet seg 2. med Barbro PilSjur Abrahamson Mo (ca 1655-1715) var sønn av Abraham Sjurson Mo (ca 1626 -) og Guri Andersdtr fra Gjesdalen i Jølster. Abraham var også postfører.Abraham var sønn av Sjur Mo som var brukar av Mo 1635-1646. Kona ukjend. Sjur måtte i 1648 bøte 7 dalar for eit dyr han hadde skote ulovleg.Anna Olsdtr Åsane er datter av Ole Anderson (ca 1632-1688) og Marta Mortensdtr, død 1694.(Her står det også litt om skiftet etter Anna Olsdtr: I skifte 1694 fanst m.a. ei salmebok og eit gullbelte verd 10 rdl. Dessutan jordegods i Åsane)Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Vel, det kan jo være bra å vite at det ikke bare fantes kjeltringer i 'clan'en. (Jeg tenker på salmebokarvelateren.) Det merkelige er at av disse Mo'ene er det kun Abraham f. 1626 som sannsynligvis viser seg i 'Manntall 1663-1666 for Sunnfjord prosti'. - Jeg får lete videre i morgen og ta alle disponible kilder til hjelp. Stor takk, du har gitt en fantastisk hjelp!Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.