Gå til innhold
Arkivverket

[#27703] Johanne Simensdatter, fra Kråkstad i Akershus


Gjest Trond Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Jensen

Leter etter min tipptippoldemor, Johanne Simensdatter Hun gifter seg i Kraakstad kirke. 12 april 1823 med Arne Olsen.De får sønnen Ole som blir døpt 16 mai 1824Kan noen hjelpe meg med opplysninger om henne og hennes aner ?Til opplysning: Jeg har funnet en Johanne døpt 10 jan 1790 i Kråkstad, bosted Store Ekjordpladsen. Samme Johanne konfirmert 27 okt 1805 bosted Store Løchen. Foreldre Simen Nilsen og Marte SvendsdatterDet er bare det at denne Johanne dør januar 1808 iflg merknad i kirkebokaMvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er en Johanne Simensdatter, 12 år, på gården Karlsrud, Kråkstad, 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10212.wc2&gardpostnr=96&personpostnr=1297&merk=1297#ovre>Lenke. Antakelig den Johanne du har funnet, idet moren heter Marte Svendsdatter.Finner også en Johanne Simensdatter i f.t. 1801 for Ås, gården Bjerke i Froens (= Frogn) sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Jensen

Hei Grethe !Takk for hjelpen. Det var nok den riktige Johanne du fant i 1801. Opplysningen i KB for Kråkstad om at hun døde 1808 må være feil, da hun gifter seg i 1823. Har funnet bekreftelse på at moren gifter seg pånytt (FT 1801) Har nå funnet langt tilbake. havnet på Krokhol i midten av 1700. Ektefellen Arne Olsen er nå blitt en større nøtt!Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Johanne er født i 1790. Hvis vi går ut fra at Arne Olsen er født omkring dette året, og søker på Arne Olsen i f.t. 1801 på fødselsår 1790 +/- 5 år, dukker det opp i alt sju kandidater i Akershus, hele 24 kandidater i Hedmark og 16 i Oppland samt 4 i Østfold. Det er også noen Arne Olsen i Buskerud, Vestfold og Telemark også – hvis vi regner med at Arne Olsen kom fra Østlandsområdet. Johanne var 12 år i 1801, og i Akershus er det en Arne Olsen i Aurskog som er jevngammel med henne [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10224.wc2&gardpostnr=16&personpostnr=547&merk=547#ovre>Lenke, en i Sørum som er 15 år Lenke, en i Fet som er 9 år Lenke og en i Asker som er 9 år Lenke. Det finnes to Arne Olsen i Nes (Næss) også, 8 og 9 år gamle. Lenke.Men her har du – som du sier – en liten nøtt, for i kirkeboka står det vel ikke oppgitt hvem som er far til brud og brudgom. Men står det noe brudgommens bosted? Av og til sier det ingenting, fordi brudgommens fødested kan være et helt annet og han kan være tj.dreng eller lignende når han gifter seg. Hvis det er innflytterlister (Tilgangslister) i kirkeboka for Kråkstad, kan det kanskje være lurt å se på disse, selv om heller ikke disse er helt komplette. Ser her at det finnes innflyttere til Kråkstad fra 1814 Lenke. Vet du hvor Arne og Johanne bodde i Kråkstad (gårdsnavn), kan du også forsøke denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hun gifter seg den 12. apr 1823. Forloverne er Otter Johannesen Rougaas, (prestens) Medhjelper, og Jens Hansen Qverner, Leylænding.Ved dåpen av Ole er de Husmannsfolk på Dahl. Faddere ved dåpen er Nils Christophersen Dahl, Hans Christophersen Dahlspladsen, Gubiør Christophersdatter Dahl, Maria Hansdatter Langhuuspladsen og Maren Hansdatter Dahl. Ellers stemmer det med dåpen i 1790 og (død og begravet 24 jan. 1808.) så henne kan det ikke være. Det er bare en til med dette navnet døpt i Kråksted, men det er i 1736. Kanskje fadderne jeg listet opp, eller forloverne kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Jensen

Takk for hjelpen alle sammen. Svarene deres har hjulpen meg langt på vei.Men Arne sliter jeg med Det står når Arne og Johanne gifter seg at han er 41 år og hun 33. Dvs at han er 8 år eldre enn Johanne. Når sønnen Ole blir døpt er de husmansfolk under gården Dal.Arne bor på Hebæk når han gifter seg, Johanne’s bosted klarte jeg ikke å tyde.Jeg kan ikke skjønne annet enn at merknaden i kirkeboka er feil. Ski Slektshistorielag har lagt ut Folloslekt og der står også Johanne født 1790 og gift med Arne Olsen. Foreldre Marte og Simen. Det står derimot at Johannes mor Kari Sjønnesen fra Krokhol er død 1808.Når Johannes foreldre Marte Svendsdatter og Simen Nilsen blir viet Bor hun på Ekjord og han på Hougen. Forlovere er Hans og Sebjørn Hougen.Når Marthe blir døpt oppgis bostedet til Krokhol.Har sjekket bygdebøkene for Kråkstad uten resultat. Etter hva jeg skjønner står dessverre ikke husmannsplassene nevnt der, og det var nok der mine aner holdt tilMvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Trond, den Johanne Simensdtr. som ble døpt 10/1-1790 i Kråkstad er definitivt _ikke_ din ane. Det viser kirkebøkene klart og tydelig. 24/1-1808 ble det begravet en Johanne Simensdtr. i Kråkstad, hun er 18 år, altså f. ca. 1790. I forbindelse med at presten har innført begravelsen i kirkeboka (følg linken i innlegget til Bjørnar Iversen), har han samtidig skrevet inn en merknad under innføringen av barnedåpen til Johanne Simensdtr. i 1790. Der skriver han at hun var død og begravet 24/1-1808. Under forutsetning av at kirkebøkene her er rett avskrevet, er dette å betrakte som et bevis på at den Johanne Simensdtr. som ble døpt i Kråkstad i 1790 ble begravet der i 1808. Selv om arbeidet til Trygve Vik (folloslekt) nok holder en høy standard, er det ikke uten feil. Trygve Vik har oversett to kirkebokinnføringer, merknaden fra barnedåpen i 1790 og begravelsen i 1808. Legg ellers merke til at han ikke har oppført noe dødsår på Johanne Simensdtr. (han skal ha tatt med dødsfall fram til 1847). Den Johanne Simensdtr. som giftet seg med Arne Olsen var f. ca. 1790 (33 år i 1823), da er det kanskje ikke så rart at Trygve Vik har tatt feil. Men hun ser ikke ut til å være døpt i Kråkstad. Grethe Flood har funnet to aktuelle kandidater i Ås, her stemmer både navn og fødselsår. Kanskje er det en av disse som er din ane? Arne Olsen bodde på Hebekk da han giftet seg, derfra er det ikke langt til grensa til Ås. Ås kan derfor være et aktuelt sted å lete etter din ane Johanne Simensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Jensen

Hei Gunnar ! Takk for at du har fulgt opp dette. Jeg var blitt ganske sikker på at jeg var på rett spor, iogmed at Trygve Vik skrev at moren til Johanne døde 1808. Kjempebra med kritiske øyne. Jeg begynner på nytt men Johanne fra Ås som Grethe har lagt ut lenke på. Synd at ikke fedrenes navn står ved vielsen.Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg er selv etterkommer av en søster til Marthe Svendsdtr. (f. 1761 på Krokhol), det var derfor jeg fattet interesse for denne debatten. Det var for øvrig moren til Marthe, Kari Sjønnesdtr., som døde i 1808. Hun bodde da på en husmannsplass under Langhus hos datteren Marthe og hennes andre mann Johannes Hansen. Marthe Svendsdtr. mistet derfor både sin mor og sin datter (fra første ekteskap) i 1808, datteren Johanne må ha tatt seg tjeneste på gården Holm hvor hun bodde da hun døde. I følge Trygve Vik (folloslekt) flyttet Marthe Svendsdtr.og Johannes Hansen til en husmannsplass under Sætre i Oppegård i 1815.Men dette er altså ikke din slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.