Gå til innhold
Arkivverket

[#27705] Peder Hansen f ca 1695(Rana i Nordland)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Peder Hansen som ble født ca 1695, og var iallefall i Rana fra 1720. Han ble kanskje født i Rana. han var da bruker i Storalteren i Rana, og ble gift i ca 1719 med Marit Olsdatter fra Storalteren. Jeg finner ikke noe giftermål i Rana eller Hemnes i kirkeboka. Barn:1)Lisbeth Pedersdatter døpt 8.søndag etter trinit i Hemnes kirke. Hun døde i ca 1723.2)Ola Pedersen skal være født ca 1722, men han har jeg ikke funnet i kirkeboka som døpt3)Saharias Pedersen døpt 5.søndag etter påske 1724, og dø i 17294)Karen Pedersdatter døpt 2.p.trinit. 1727 i Hemnes kirke, og hun døde i 1733.5)Sacharias Pedersen døpt Langredag(07.04)1730 i Moe kirke. Han var gift 3 ganger, og hadde 18 barn. Han var gift 1 med Berthe Haagensdatter døpt i 1736 som døde i Mai 177. Det er disse jeg skal videre på gjennom datteren Petronelle eller Pernille. Sacharias og Berthe er min 5 ganger tippoldeforeldre, og fra dem til meg er det ren kvinnerekke med aner. Sacharias var bruker i Rausandaxelen.6)Lisbeth Pedersdatter nevnt som datter av Marit Olsdatter i hennes 1 ekteskap ved skiftet etter Marit i 1755, men enda ikke funnet som døpt. Hun kan være døpt etter 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Svein Edvardsen har registreret skifte efter Peder Hansen år 1732 på Alteren Store, Rana. Arvinger er ægtefællen Marithe Olsdatter og børnene Ole, Zacharias, Lisbet og Kari. Formyndere for sønnene er farbror Gabriel Hansen, Gedvigen [Hemnes] og for døtrene farbror Michel Hansen, Lofunden.Erling Nordli, Hemnes bygdebok, skriver at Gabriel Hansen, Geitvik (ca. 1693 - 1755) muligvis var fra Øyjord i Rana, hvilket synes at være rigtigt for:År 1752 er der skifte på Øijorden, Moe efter Hans Michelsen. Arvinger er bl.a. (ægtefælle ikke nævnt): sønnen Michel Hansen, af 1ste ægteskab, gift på Lovund; sønnen Michel [der står Michel i Edvardsens register, men dette skal være Gabriel] Hansen, af 1ste ægteskab, gift på Geitvigen; avdøde søn Peder Hansen av 1ste ægteskab med børnene Ole Pedersen, Zacharias Pedersen og Lisbeth Pedersdatter. .... (flere børn og arvinger nævnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Igen ifølge Edvardsens skifteregister.År 1710 på Yttermarka, Moe skifte efter Lisbet Sigfridsdatter. Arvinger: ektefelle Hans Mikkelsen og børnene: Mikkel, Gabriel, Peder, Berit, Ane, Gaule og Synneve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Simon. Nå har jeg fått noe å tenke på. Jeg har jo sett på manntallet 1701 for Rana, men den eneste Peder Hansen jeg finner der er 3 år og ikke nevnt i faren Hans Pedersens skifte i 1719. Da er vel min Per eller Peder blant de 24 andre som kunne passe i alder, men jeg fant ingen Peder i Yttermarken som kunne passe.Jeg har jo sett skiftet etter Peder i Storalteren i 1732, men jeg tenkte stort sett på å finne noe om han bakover før 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Din ane Peder Hansen (o.1695-o.1732) er søn af Hans Mikkelsen (skifte 1752 på Øyjord i Rana) og Lisbet Sigfridsdatter (skifte 1710 på Yttermarka i Rana). Peders brødre er Gabriel Hansen (o. 1693-1755) på Geitvik i Hemnes og Michel Hansen på Lovund [hvor er det? Lovøen i Herøy?].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Simon. Nå har jeg virkelig noe å studere. Paradoksalt nok har jeg tidligere reigstrert Berethe Andersdatter som det er skifte på i 1743 som en av mine aner, gjennom både datter Johansdatter gift med Hans Eriksen Reinforheia og Berit Johansdatter i hennes ekteskap med Anders Joensen i Almli. Her har jeg også funnet mye i kirkebøkene.Når jeg får sett i kirkebøkene igjen på tirsdag skal jeg prøve å finne ut hvem Hans var gift med som du beskriver som ukjent. Ser jo at et barn er født i 1722, og det kan jeg jo da ta som utgangspunkt. Flere ganger er jo mødrens navn nevnt som introdusert også i den kirkeboka, og fra 1704 til 1723 er den veldig grei og god å lese. Tror jeg så Hans Mickelsen Yttermarken flere ganger der i dag mens jeg så etter andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Som takk for etterkommerne etter Hans Mickelsen, så kan jeg jo bidre med en enkel kvinnelig anerekk frem til meg: Sacharias Pedersen var jo gift med1)Berthe Haagensdatter døpt 1736, og død i Mai 1777. Hennes far Haagen Haagensen var fra Selfors.2)Petronelle Sahchariasdatter Rausandaxelen døpt 13.09.1761, og gift med Hans Eliassen fra Leiråmoe.3)Bereth Dorthea Hansdatter Aanes døpt 02.06.1789, og gift med Lorents Jacobsen Alterskjær.4)Margrethe Elisabeth Lorentsdatter Alterskjær(05.01.1824-15.01.1905).5)Lorentse Jacobia Hansdatter født 02.09.1845, og gift i Rødøy med Leonhard Strøm Hansen.6)Hansine Emelie Leonhardsdatter født 20.06.1873 i Bjerga i Rødøy, og død 15.09.1951. Gift med Isak Olai Mikkelborg Olsen fra Nordnesøy.7)Lotte Petrine Osmo født på Hemnes, lever enda og er min mormor. Gift 1 med Leif Emil Kristensen.8)Magnhild Kristensen gift med Arnold Hovdal9)Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ad. #8.Det undrer mig dog at der er skifte efter Michel Hansen, Lovund år 1738 og at han ved farens skifte år 1752 ikke er omtalt som død (men de vidste måske ikke bedre da han var flyttet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var jo sjelden at det ble holdt skifte mens folk levde, men jeg har sett det i enkelte tilfeller. En av mine i Ål i Hallingdal var det skifte på i 1739, men han døde ikke før i 1746. Mickel Hansen kan jo ha holdt skifte i levende live han også.Ellers kommer jeg til å følge Hans Mickelsen fremover fra 1710 iallefall i kirkeboka, for å prøve å finne ut hvem han var gift med i 2. og 3. ekteskapekteskap og finne ut når barna ble døpt i disse ekteskapene. Med de svarene jeg har fått fra deg Simon som grunnlag, så blir jo dette enkelt nå som jeg har årstallene du har oppgitt å holde meg til. Tror ikke jeg kommer meg på biblioteket før tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg funnet ut en del om Hans Mikkelsen og hans familie med sin 2.kone. Jeg finner ikke giftermålet, men moren til de barna jeg har funnet som døpt er introdusert som Marithe Yttermarken. På Family Search finner jeg at hun het Marithe Thomasdatter.Jeg har funnet disse barna i kirkeboka på mikrofilm:-Lisbeth Hansadatter døpt 01.10.1713 i Hemnes. Far var Hans Yttermarken, og hun beskrives som Hans Yttermarkens barn(side 92 i ministralboka for Hemnes 1704-1728)-Thomas Hansen døpt 2.søndag etter 3.Kongersdag 1716, og her ser det vel egentlig ut som om faren var Hans Ytteren i kirkeboka. Imidlertid ble moren Marithe Ytteren eller Yttermarken introdusert samme dag. Det passer jo til det jeg har funnet ellers, og fornavnet Marithe var tydelig i motsetning til resten av navnet hennes.(side 11 i ministralboka 1704-1728).-Thomas Hansen døpt 14.søndag etter trinit. 1717 i Hemnes kirke(side 128 i ministralboka 1704-1728)-Zacharias Hansen døpt 1.påskedag 1719-Elias Hansen fant jeg ikke på mikrofilmen, men ifølge Family Search ble han døpt 13.10.1720. Det skal jeg selvfølgelig sjekke på mikrofilmen.-Fordel Hansen skal ifølge Family Search være født ca 1723, men jeg fant han ikke i kirkeboka.-Lars Hansen ble døpt 4.søndag etter 3.Kongersdag 1726 i Moe kirke.Jeg har ikke funnet Marithe Hansdatter som er nevnt i skiftet, og hvis noen har henne som døpt er dette av interesse.Jeg la jo merke til at du Simon ikke hadde dette på den linken du la ut, og selv om det var jeg som opprinnelig spurte er jeg jo også interessert i at andre kan dra nytte av det jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når man finner noe og får svar på noe dukker nye spørsmål opp, og nå har jeg prøvd å finne Siegfried og Mickel som kunne passe til fedre for Hans Mickelsen og Lisbeth Siegfiredsdatter. Jeg finner ingen Siegfried som kunne passe i manntallet 1666 iallefall. Hans Mickelsen var jo 36 år i 1701, men finner ingen Hans Mickelsen som kunne passe i 1666. Dem som kunne passe som hans far av dem som bodde i Rana er disse:-Michel 61 år og oppsitter i Kobhaug i Rana-Michel 54 år og oppsitter i Birtelven(??)-Michel 48 år og oppsitter i Ytteren i Rana-Michel 42 år og oppsitter i Tillemoen i Rana-Michel som var i tjeneste i Øverdal og 28 år.Har også noen ført under Raens fjerding, men som en i dag ville ha sagt var andre steder(Rødøy? Lurøy?)-Michel Jacobsen 42 år, og strandsitter/husmann i Ing.Jektvik-Michel Povelsen 42 år og strandistter i Nord-Gierø-Michel Gregersen 28 år og oppsitter i Nordfjordnes.-Michel Tomassen 32 år og husmann/strandsitter i Hammerøen(Nesna i dag?)Ingen av disse har noen liten sønn som heter Hans i 1666, men han kan jo være født rett etter at manntallet ble skrevet.Den som her er nærmest geografisk er vel Michel i Ytteren som var 48 år. Jeg vil også gjerne høre om det hvis noen av disse kan utelukkes.Det burde også være mulig å finne ut hvilke Siegfried som levde i Rana eller områdene rundt, i årene rundt 1660. Lisbeth og Hans fikk jo barn fra ca 1685-1690 og fremover. Siegfried kan det da umulig være mange som het på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I Rana Bygdebok side 419 er der omtalt en Marit Thomasdatter som var gift med Hans Michelsen i 1712. Han født ca 1666 på Øyjorda. Han døde i 1752 Hun født ca 1692. Er denne Hans som du leter etter faren til? Jeg har ikke boka men har bare notert meg dette.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er den Hans som var gift med Marit Thomasdatter jeg er ute etter, men min ane videre(Per eller Peder Hansen) er jo fra Hans sitt 1.ekteskap med Lisbeth Siegfriedsdatter. Tok en søk på manntallet 1701 for Rana også, og fant noen Mickel som kunne passe til far til Hans som var 36 år i 1701:-Michel Andersen 58 år og oppsitter i Hiartli-Michel Hansen 56 år som var oppsitter i Øvre Strand-Michel Nilsen som var 66 år og husmann i Røsaagerøen.Merket meg også en Per Siegfriedsen på 32 år som var i tjeneste i Udland, og som kan være bror av Lisbeth Siegfriedsdatter. Det hadde vært fint om noen vet noe videre her, eller eventuelt kan utelukke noen av kandidatene jeg har skrevet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

En anden mulig bror af Lisbeth er Anders Sigfredsen, 35 år gl. år 1701 på Busternes med sønnen Sigfred, 10 år.Sønnen Sigfred er der skifte efter år 1760 på Bustnes i Moe. Arvinger er: ektefelle Elisabeth Danielsdatter og børnene Niels, Elisabeth, Anders, Daniel og Synneve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg merker meg ellers her Sigreds datter Synneve, og det navnet finnes jo også blant barna til Lisbeth Sigfridsdatter og Hans Mikkelsen. Hvis det hadde vært lettere å søke på manntallet 1666 hadde jeg skulle sett etter om hvem som var i Busteraaen i 1666, men jeg sliter skikkelig med søkingen der etter at det nye søkesystemet kom igang. Jeg har ellers ikke problemer nå med det nye søkesystemet, men på manntallet 1666 får jeg opp at det f.eks. skal 149 med et navn og så stopper hele greia lenge før jeg har fått sett igjennom alle. Søk på gårder var helt umulig tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den lenken. Anders på 83 år kan jo ha en sønn som heter Sigfred ett eller annet sted i 1666, men det blir jo bare ren gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i dag sett i en bok som beskriver hvem som betlate skatt på Helgeland i 1647, og hvor mye de betalte. Der finnes det 2 Sigfred som jeg kunne tenke meg å få sjekket med bygdeboka angående far til Lisbeth Sigfredsdatter:-Sigfred som betalte 1 pd i skatt i 1647 i Rufsvold i Rana-Sigred som betalte 1/2 da(?) og 6 mk i Enge i Rana i 1647.Har noen mulighet til å sjekke hva som står om disse i gårdshistorien for Rana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 13: Av en eller annen grunn er gårdene i Rødøy kommet med under Rana i manntallet fra 1666. Gården Hammerøen som du nevner heter Hammarheia (nå fraflyttet) og ligger i Melfjorden i Rødøy.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Dette vet jeg dessverre ikke stort om. Men det gamle Rødøy prestegjeld omfattet jo Lurøy, Træna, Rødøy og Meløy, og gårdene i Meløy er visst ikke ført opp under Rana i 1666-manntallet. Jeg kan forresten ikke huske at jeg noengang har sett på 1666-manntallet i original eller på mikrofilm, men bare brukt den versjonen som er lagt ut i Digitalarkivet.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Simon Ellefsen: Du la ut en etterslektstavle på Hans Mickelsen, og omsider har jeg kommet så langt at jeg holder på å legge det inn i mitt slektsprogram. Det er noe jeg ikke forstår helt, og det gjelder Peder Povelsen(30 i ditt oppsett), som det er skifte på i 1762. Han var jo gift med Karen Nilsdatter fra Oldervik, men så skriver du at han i 1759 ble gift med Marit Nilsdatter. Han kan da umulig være gift med begge på samme tid, og begge disse konene har sønnen Nils født ca 1762, eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

I skiftet år 1762 er konen kaldt KAREN Nilsdatter, men i kirkebogen for Rødøy (online på Digitalarkivet) hedder hun Maritte Nielsdatter. I skiftene efter hennes far og mor kaldes hun også Marit(te), en datter Karen er ikke nævnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.