Gå til innhold
Arkivverket

[#27705] Peder Hansen f ca 1695(Rana i Nordland)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har ikke studert Simon Ellefsens oppsett, men jeg har Peder Povelsen, Oldervik, f. 1730 som gift med Marithe Nielsdatter, Oldervik, f. 1735, gift 1759 i Rødøy.Er dette feil, Anne Lise? Jeg spør fordi at jeg i et notat har skrevet Karen Nilsdatter med en sønn som heter Niels. Ved skiftet etter hans far i 1762 var Niels 1/2 År. Formynder er moderen med tilsyn av broderen Ole Nielsen.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Simon: Takk for den oppklaringen. Jeg får prøve å huske å se hva det står i originalen en gang for kirkeboka for Rødøy, men den har dessverre ikke biblioteket her.Til Birger: Det ser ikke ut som om jeg kan svare på det du spør om, for det jeg forsket for min venninne for flere år siden er jo forlengst avlevert henne. Dessverre har jeg ikke notatene for akkurat dette, og min venninne har store problemer med å komme inn på sitt slektsprogram for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Etter Rødøy kirkebok døde Peder Povelsen Oldervig i 1762 og var da 32 år gammel, altså f. ca. 1730. Han ble trolovet Fest: Epiph: 1759 med Maritte Nielsd:, med forløftningsmænd Mogens Johansen Næsøen og Ole Norum (dvs. Ole Hermandsen Norum; Mogens og Ole var to av 'storkarene' i Rødøy). Deres første barn Goula ble døpt Dominica Jubilate 1759. Dominica 6ta (før 26. juli) 1759 blir så Peder Polsen Oldervigen gift med Maritte Nielsdtr. Deres andre barn Niels blir døpt Festo Pentecostes 1762. I 1763 blir Maritte oppattgift med Ole Christensen fra Ytre Rengen, og med ham får hun seks barn.Når det gjelder barna Goula og Niels er det bare å si at Goula må være død før skiftet etter Peder Povelsen i 1762, men dødsfallet nevnes ikke i kirkeboken. Niels Pedersen ble begravet fra Oldervigen i 1771, og var da 10 år gammel; han nevnes da heller ikke i skiftet etter sin mor Marite Nielsdatter Oldervigen, datert 5. aug. 1775 (dette skiftet finner jeg ikke hos Svein Edvardsen, men har sett mikrofilm av det. Marites etterlevende mann, Ole Christensen, kalles feilaktig Ole Christophersen, og seks barn nevnes: Christen, 20 år; Mathias, 14; Pernilla, 11; Doreth, 8; Kirsten, 6; og Karen, 4 år. I 1776 gifter forresten Ole Christensen seg igjen, og denne gangen med Berith Maria Andersdatter fra Gjesøya, og de får ni barn).Etter min mening kan det neppe være noen tvil om at Karen Nielsdatter er feil i skiftet etter Peder Povelsen, og at det skal være Marit.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ad. #12 & #14.Marit Thomasdatter er vel identisk med den Marith Thomasdatter der år 1729 opholder sig på Øejorden ifølge et skifte efter Lars Iversen på Gjeitvik i Hemnes. Lars Iversen er Mariths farbror.Jeg har på min hjemmeside en efterslægtstavle til Lars Iversen og hans søskende, se http://www.nose.dk/Norge/iver2.html#19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Skifte på Marithe Nilsdatter, Oldervigen finnes i mine skiftebøker, men dessverre så har det kommet under Bindal ved en forveksling med Olderaasen i Bindalen. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takker for alle svar her, og opplysningen fra deg Svein var også nyttig siden Marith Nilsdatter jo er søster av min venninnes ane.Kan jo komme med litt tilleggsopplysninger her om Hans Mickelsen Yttermarken og Berethe Andersdatter. De ble gift i Moe kirke 21.p.trinit. 1741. Har prøvd å finne deres dødsdall i 1743 og 1752 og på årene før uten å lykkes, og særlig på 1740-årene er det mangelfull føring i kirkeboka av dødsfall.Berethe var sannsynligvis gift 1.gang med Johan Nilsen fra Ruffen eller Rufsholm som var 5 år i 1666. Disse er jo også blant mine aner, gjennom begge døtrene Karen og Berethe. Dette om Ruffen har jeg fått opplysninger om av andre, men min ane Berethe Johansdatter var i Rufshomen da hun ble trolovet med Anders Almlien Septuagesima 1707 og ved deres giftermål 3.pinsedag 1707 i Hemnes kirke. Dette styrker jo teorien om Johan Nilsen fra Ruffen ell Rufsholm. Far til Johan Nilsen var jo Nils Andersen. Hvis noen vet noe om konene til Johan Nilsen og Nils Andersen ville det vært fint å høre om det. Jeg burde vel kanskje ta det opp som nytt emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde vel startet nytt emne her, og nå har jeg jo fått lest en del i bygdeboka. Der skrives det om en Anders Mikkelsen som var bruker i Yttramarken ca 1690-1697 som muligens var bror av Hans Mickelsen og at han muligens var fra Ytteren. Der skriver bygdeboka om en Mickel Hansen som var 49 år i 1666, og hans mulige far var Hans Mikkelsen som bygslet for 1/2 våg og 4 daler i Ytteren i 1611. Det er jo merkelig at jeg ikke fant noen Mikkel Hansen ved manntallet 1666 tidligere, og der var det jo kun en som var 48 år i Ytteren. Spørsmålet mitt er om jeg nå er på riktig spor, eller om noen har andre forslag til hvem som kan være aner til Hans Mickelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.