Gå til innhold
Arkivverket

[#27708] Født i Vinger i Hedmark 1834


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Hei! Kan noen hjelpe med å finne Kirsti Olsdatter, som skal være født i Vinger 2. januar 1834? Hvem var hennes foreldre? Takknemlig for hjelp! Mvh Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for svar! Kirsti bodde antagelig i Sverige i 1865. Jeg har opplysninger om fem barn, alle født i Sverige. I 1882 kom familien flyttende til Idd ved Halden og bosatte seg på Ør. Det er da opplyst at de kom fra ”Norsk sogn: Skaugen”, og det er vel i daværende Jarlsberg og Larvik amt?? Opplysningen om Kirsti Olsdatters fødested har jeg fra DA´s ”Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920”. Se link. Lenke Jeg har hørt at Kirsti skal ha vært i slekt med tateren Stor-Johan, men dette vet jeg ikke sikkert. Dette med tatere er et ukjent område for meg. Barna ble kanskje ikke registrert på vanlig måte?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Hei Nina, tror at du må til Idd KB for 1881 og se på innflytter reg. Det er jo mange som kommer samme vei (fra Skaugen?), er dette hele familien m.m tru. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for innspill! Denne databasen skal jo være avskrift fra kirkebøkene.. Og hele familien står der. Ektefellen på siden foran og barna kommer på sidene etter. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Det kan nok stemme det. Men barna, født 1861-1879, er alle født i Sverige.Så familien har nok bare vært innom her for en kortere periode før de flyttet videre til Østfold... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen
LenkeOm det er denne Isak som var Kirstis ektefelle, kom de sikkert til Ør på Idd for å jobbe ved 'Øhr Glasværk'. Dette holdt det gående fra 1874 fram til 1894. Glassarbeidere flyttet jo ofte på seg, jeg ser at et av barna er født ved Eda Glasbruk.Jeg finner en I. Peterson som fyrer i en fortegnelse over faste arbeidere ved Ør i 1882. Svenskt skrevet etternavn, men det er kanskje ham?Jeg kan ikke foreslå noe for å finne disse videre, foruten å lete i kirkebøkene Idd i den aktuelle perioden. Det kan også være lurt og ta en telefon til arkivar Archer på Rød Herregård og Halden historiske Samlinger. De kan vel ha noe av disse arkivene derfra.Fortegnelsen over arbeiderne på Øhr Glasværk fant jeg i Årboken 'Østfoldarv III'. Der har Einar Mæhlum skrevet et fin artikkel om de gamle glassverkene i Østfold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for opplysningene, Liv! Når det gjelder etterkommerne til Isak og Kirsti, er det Olga jeg har fulgt videre. Hun ble i Halden og har stor etterslekt. Isak var jo svensk, men så var det å finne Kirstis foreldre da... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ingen Kirsti Olsd. f. i Vinger sogn 2/1.1834. Har ei som er født 29/3. 1835 Vestli, Magnor i Eidskog, døpt i Midtskog kirke, Matrand 10/5. s.år. (Eidskog var annex til Vinger den gang). Det var et svenskt par Ole Pedersson og Britta Eriksdotter som opphold seg ei tid i sogner. Sønnen Erik f. 9/1. 1829 Nordby, Gaustad, og et guttebarn i 1830 på Magnor. Ikke viet i sognet.Antar at dette paret flyttet tilbake til Sverige. Finner ikke Kirstis dødsfall eller konfirmasjon. Listene over inn og utlf. er mangelfulle.Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hm... Takk til deg også, Finn! Kan ikke skjønne annet da enn at opplysningen om Kirstis fødselsdato på DA´s oversikt over ”Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920” må være feil. Kanskje det er mer som er feil av opplysningene der?? Det står at alle de 5 barna er født i Sverige. Det er som nevnt tidligere den yngste, Olga, jeg har fulgt videre. Jeg var en tur på biblioteket i dag og fant frem til vielsen hennes i Halden 26. desember 1900. Der sto det at hun var født 1879 i Skauger..... Så ikke noe er visst opplagt her. Jeg synes det sto at hun var konfirmert i Id 1/10-93, men jeg klarte ikke å finne henne hverken i Idd eller Halden. (Jeg kan selvfølgelig ha oversett henne). Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Olga finner vi igjen i FT 1900 for Idd (Halden). Lenke Og der står det også at hun ble født i Skauger JL. (Nils Marinius på linjen under ble hennes ektemann det året...) To linjer over Olga regner jeg det er en av søstrene, som her har fått navnet Anna Lovise Peters., tidligere nevnt som Lovisa Charlotta... (Og Anne Louise Petersen er ført som fadder ved første barnet til Olga og Nils i 1902). Fødselsåret 1871 stemmer, og det står her at hun var født i Nødingen sogn i Sverige, hvor nå det måtte være. Hvis jeg tyder oversikten riktig, fikk hun en sønn i 1897 uten å være gift. Over Anna igjen står Kristine Peters., og det vil jeg da tro er barnas mor, tidligere nevnt som Kirsti Olsdatter. (Kone Christine Petersen er ført som fadder ved dåpen nevnt over).Hun er enke, og det kan nok stemme, for jeg er ikke i stand til å finne igjen Isak Pettersen i FT. De bor på Øhr, og det stemmer også med stedet de flyttet til i 1882. Her står det slett ikke at hun var født i Vinger i 1834, men i Kongsvinger i 1836!!! Kan det bringe noen nærmere målet med å finne frem til hennes foreldre?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg glemte å si at jeg selvfølgelig er interessert i å få bekreftet fødestedet til Olga også. Ble hun født i Skauger i 1879?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.