Gå til innhold
Arkivverket

[#27716] Elias Israelsen - hvor kom han fra?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Elias Israelsen, født ca. 1702, død 1781, bodde på Nedre Grønnfjellet i Rana. Han var gift med Målfrid Mikkelsdatter, født ca. 1703, død 1757. Mo Bygdebok henviser Elias til Store Bjerka, men der er han ikke å finne (i følge slektsboken for Hemnes). Men derimot kom hans kone, Målfrid, derfra. Noen som vet hvor Israel kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

Eg kan ikkje hjelpe deg med Elias Israelsen, håper andre kan gjere det. Men eg lurer på om du kjenner til ein Johan M. Anderson Israelsen, frå Sørfold(?) i Nordland. Eg trur at han høyrde til Mo Prestegjeld. Han utvandra til USA. Kom heim ein tur, då var han enkjemann, gifta seg i 1916 med Anne Petrine Lillebotn frå Volda. Bror til denne Johan skal ha vore lærar i Florøtraktene. Oppl. har eg frå barnebarnet til Johan i USA. Ho vil gjerne finne bestefarslekta si og har bede meg om hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Men har du noen datoer på disse personene; Johan M og Anne Petrine.Det gjør ting så mye enklere om det gis alle tillgjengelige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS, Pedigree resource: Elias Israelsen 1702 Stor-Bjerka, Rana. Død 1781 Grønfjellet, Rana.FAr: Israel Jonsen fca. 1685 Gåstjønnlia, Rana - 1743 Rundhaugen RAna. Hans far Jon, Rana N, Mo prgj. ca. 1661-1737.Israel gift ca. 1702 Gåstjønnlia, Rana N. i Mo prgj. med Maren Israelsdt. fca.1676 Rundhaugen, Rana - 1749 Rundhaugen, Rana. Hennes far Israel , Rana N., Mo prgj. ca. 1667-1739.Elias 1.g. 19/10 1732 Mo med Målfrid Mikkelsdt. og 2.g. 1758 Marit Persdt.Målfrid Mikkelsdt. fca. 1703 Stor-Bjørka, Rana - 1757 Grønfjellet, RAna.Marit Persdt. 1.g. Elias Israelsen og 2.g. med Fordel Henriksen.Det tror jeg var omtrent alt. Ser ut til at det er Ranaboka du skal se i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Jeg ville ikke akseptert informasjonen fra FS, Pedigree resource uten å verifisere denne. Det er for mange uavklarte spørsmål. Gardshistorien for Mo gir ingen forbindelse mellom Elias og Israel Jonsen så vidt jeg kan se. Israel Jonsen’s sønn, Elias, skal være født i 1709. Elias Israelsen fra Stor-Bjerka døde 1781, men ingen Elias er nevnt i skiftet etter Israel Jonsen i Kinderkeis ( Rundhaugen ) i 1743 ( Svein Edvardsen ). Israel Jonsen var bruker av Bruk B, Gåstjønnlia ca 1701-1717. ( Var de på Stor-Bjerka i 1702 ??? )Er det noen som som har tilgang til KB for Hemnes som kab verifisere fødselsdata for Elias Israelsen fra Stor-Bjerka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Gisle Johnsen.Jeg har ikke sagt at noen skal akseptere noe som helst av opplysninger gitt her. De er ment som en hjelp til videre undersøkelser i primærkilder. Derfor ble kilden oppgitt slik at man vet hva man har å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Elias Israelsen ble døpt 1.pinsedag 1709 i Hemnes kirke, faren var Israel Gaaskjønlien. faddere var: Anders Berget, Elias Wilden, Lars Ibid, Beritte Fagerlien og Beritte Skonseng.Trolovet 13.p.trini. 1732 i Hemnes kirke, Elias Israelsen Stor Bjerka og Molfrid Michelsdatter. Forlovere: Jacob Andersen Stor Bjerka og Abel Haagensen Walla.Elias og Målfrid ble viet 19.ptrinit. 1732.Men om det er samme Elias vet jeg ikke. Han kan jo ha arbeidet på Store Bjerka og bodd der noen år. For ikke noe av dette viser hvor Elias kom fra noe annet enn at han bodde på Store Bjerka da han giftet seg. Hvis man ikke kan ta det ut fra fadder til barna.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har sett på 2 av barna til Elias Israelsen og Målfrid Michelsdatter:Alle Helgensdag 1733 i Hemnes kirke døpt: Elias Israelsens Stor Bjerkas barn kalt Johannes, faddere: Jørgen Johansen Mo, Ole Olsen Urtfjell, Berit Israelsdatter Westerfjell og Abelone Andersdatter Mo.Søndag etter Nyttår 1734 blir Målfrid Michelsdatter innl.Kirkebok for Hemnes 1729-1748 PF 407.Dette sier meg ikke mer enn at Elias eller Målfrid har tilknytning til Nord- Rana20:p.trinit 1735 i Mo kirke døpt Elias Israelsens Grønnfjell barn Israel, Faddere var: Israel Olsen Skonseng, Ole Olsen ibid, Ole Israelsen Kinderkeis, Elen Østensdatter Skonseng og Berite Fagerli.Disse fadderene var mer intresante. Uten at jeg skal begynne med noen gjetning.Elen Østensdatter var 1.gang gift med Ole Israelsen d. ca 1711 de hadde barn Fordel Olsen, Israel Olsen, Ole Olsen og Ane Olsdatter.Det hadde jo ver spennende å se litt nermere på sønnen Israel.Er det noen som vet noe mer her.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg mener at jeg engang var i kontakt med en dame som mente at navnet Israel og Israelsen fra Grønnfjelldal hadde forgreninger til en plass som heter Træthammer i Mo eller Nord-Rana. Jeg festet meg ved dette fordi navnet Israel var såpass spesielt.Det skal bo etterkommere fra Grønnfjelldalen på dette stedet og de brukte senere Østerdal som slektsnavn. Det kan kanskje være verdt å kikke i bygdeboken. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Lind

Sol Høydalsvik Ulvestad: Johan Mikal Andersen, født 25. januar 1855 på Kobbskarmo i Sørfold, sønn av Anders Israelsen (fra Rana) og h. Karen Arnesdatter, Kobbskarmo i Sørfold. Johan giftet seg i 1883 med Karen Bang Andreasdatter fra Nesna, og de bosatte seg på en fjellgård, Røirvasseide i Sørfold. Dette må vel være den Johan du er ute etter. Jeg har ikke hatt opplysninger som bekrefter at de dro til Amerika, men de ble borte for meg på Røirvasseide mellom 1892, da de hadde barn nr. 6 til dåp, og 1900 (folketellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil bare si at den Israel Olsen som var sønn av Eli Østensdatter og Ola Israelsen ikke kan være far til Elias Israelsen som må ha vært født senest 1715 for å kunne bli far i 1735. Eli Østensdatters og Ola Israelsens sønn Israel ble døpt i Hemnes kirke så sent som 14. søndag etter trinit. 1707. Eli Østensdatter er min ane i hennes 2.ekteskap med Jens Davisen Plurheia(gift i Hemnes kirke 2.søndag etter påske 1713).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Anne Lise du har så rett, så rett, Det var dårlig arbeid av meg. Jeg burde jo sjekket kirkeboka og sett etter når Israel Olsen var f. før jeg skrev innlegg 9. Jeg holdt jo på med de åra.Men jeg tror det er verd å se på slektsforholdet her. Det er jo ei hel familie som er fadder her.Kanskje Ole Israelsen som var gift med Eli Østensdatter hadde en bror som het Israel.Ole Israelsen var trolig sønne av forrige brukar på Skonseng, Israel Olsen (i følge Anders Frøholm). Israel Olsen var brukar på Skonseng fra ca 1674. Det er ikke nevnt hva hans barn heter.Har vert på biblioteket og lånt 'Mo Prestgjelds Gardshistorie'. Men ikke kommet noe lenger.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne tråden igjen jeg, og med det jeg nå vet så virker det veldig sannsynlig at det kan være Elias Israelsen Gaastjønnlia døpt 1709 som kan være far til Israel døpt 1735. Fadderne var jo blant annet Israel Olsen Skonseng og Ola Israelsen Kinderkeis.Om Ola Israelsen Kinderkeis vet jeg nå at dennes foreldre var Israel Jonsen og Maren Israelsdatter. Han var døpt 28.11.1711, og broren Elias ble døpt 19.05.1709. Altså blir da Ola Isrelsen Skonseng farbror til barnet som døpes i 1735 hvis teorien stemmer.Fadderen Israel Olsen Skonseng var sønn av Ole Israelsen Skonseng som døde i 1711, og dette er sannsynligvis bror av Maren Israelsdatter som var gift med Israel Joensen Gaastjønnlia. Deres sannsynlige far var Israel Eliassen fra Åenget som var født ca 1641, og 60 år ved manntallet 1701. Altså blir Israel Olsen Skonseng som døde i 1711, og Elias Israelsen fra Gaastjønnlia(den mulige faren til barnet i 1735) fettere. De andre søskenene til Elias og Ola Israelsen i Gaastjønnlia/Kinderkeis er vel skrevet i noen andre emner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.