Gå til innhold
Arkivverket

[#27719] Elling Knudsen Hovseid f. 1802 i Borgund, Møre og Romsdal


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Elling Knudsen Hovseid ble døpt 17.10.1802 i Borgund [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borgdp00&gardpostnr=166&merk=166#ovre>LenkePå Hovseid finner jeg i 1801 Knud Knudsen 55 år og kona Marta Clausdatter 60 år, men dette må være besteforeldrene til Elling. Dette paret døper en Knud 12.5.1775 i Borgund. Denne Knud er mest sannsynlig far til Elling, men hvem er han gift med og hvor bor han i 1801?Kan dette være ekteskapet til Knut:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Gisle for innspill - jeg har merket meg bostedet og håper noen kan avklare om dette er rette foreldreparet til Elling.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Knud Knudsen Hovseid får fleire barn etter Elling Andreas: Berndt Martinus 1806, Knud Martinus 1806 og Søren 1811. Familien budde derfor på Hovseid. Knud Knudsen Hovseid døydde 62 år gammal 1836:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Enka Siri Ellingsdatter Hovseid døde 67 år gammal 1839:LenkeVi finn ikkje innført ekteskapet til Siri Ellingsdatter i Borgund sokn. I Borgund prestegjeld budde det ellers to ugifte Siri Ellingsdøtre 1801, ei på 'Wassæt' i 'Watne' (25) og ei på Slyngstad Lille (26) også i 'Watne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til for Bjørn for avklaring av navnet til Ellings mor.På FS finner jeg at Knut Knutsen og Siri Ellingsdatter giftet seg i Vatne 27.6.1802. Men hvem er foreldrene til Siri?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Du kan i alle fall eliminere Siri Ellingsdatter på Vasset i Vatne. I flg. Family Search ble hun døpt 5. mars 1775 på Vatne, som datter av Elling Larssen, og gift 10. juli 1808 med Elias Martinus Christensen. Dette samsvarer med bygdeboka for Vatne (bd. 1) som opplyser at Elias var fra Klokset i Vatne, og at han og Siri tok over dette bruket.Derimot har jeg ikke klart å bekrefte eller avskrive den Siri Ellingsdatter som var tjenestejente på Lille-Slyngstad i 1801. Etter bygdeboka å dømme hørte hun ikke opprinnelig hjemme på den gården. Hun kan være identisk med den Siri Ellingsdatter som ble døpt 7. mai 1773 på Vatne, som datter av Elling Christensen. Denne Elling har jeg så langt ikke klart å finne.Men siden vielsen mellom Siri og Knut i 1802 fant sted på Vatne i stedet for i hovedkirka i Borgund, er det fristende å anta at bruda er identisk med tjenestejenta på Lille-Slyngstad året før.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk Gunnar for plassering av den ene aktuelle Siri. Som du sier så er trolig den andre Siri - i tjeneste på Lille-Slyngstad.Jeg har via FS funnet at en Elling Christensen giftet seg 29.6.1771 i Vatne med Birte Jetmundsdtr. Dette er trolig foreldrene til Siri. Men jeg har ikke funnet paret i folketellingen 1801, men en eller begge kan være døde før den tid.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Mikrofilm av kirkeboka for Borgund (som også omfattet Vatne) viser at Knut Knutsen Hoffseid gifta seg i 1802 med Siri Ellingsdatter Tennøy (Tendøen).Dette går også fram av bd. II av bygdeboka for Vatne, der det på s. 460-461 står om Siris familie:Hun var født i 1773 som datter av Elling Christensen Hatlehol Tennøy (1731-1796) og andrekona Berte Jetmundsdatter Hofset (1741-1779). Elling var altså fra Hatlehol, men var bruker på Tennøya ytterst i Vatnefjorden.Elling var gift 3 ganger, først i 1753 med Siri Olsdatter Vestre (ca. 1716-1770), så med Brite Jetmundsdatter Hofset i 1771, og til sist med Marie/Maren Andersdatter Vatne (1747-1808). Han hadde 3 barn i første, 4 i andre og 2 i tredje ekteskap.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.