Gå til innhold
Arkivverket

[#27721] S&F: Christianne fra Skram i Måløy


Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

Min oldemor Christianne Skram født 1853 kom fra Skram i Måløy, som da lå under Selje. I arkivene fant jeg en Christianne Elisabet Christendatter fra Nedre Skram, med foreldrene Jon Christensen og Ingebor Andersdatter, og dermed trodde jeg at jeg hadde riktig person. Forvirringen oppsto da jeg så sangheftet ved hennes begravelse i Førde 1936. Der står det Kristiane Malene Håland (hun var gift med oldefar Gullak Håland i Førde).Finnes det noen Kristiane/Christianne Malene, født rundt 1853 på Skram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror kanskje du har funnet den rette likevel.Den16.09.1881 giftet en Gullak Arnesen Sunde, født i 1857 med Kristiane Jondtr. f.1853.Paret giftet seg i Førde.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Mange takkMen jeg er fortsatt i stuss når det gjelder mellomnavnet Malene (ved begravelsen) og Elisabet (i arkivene). For Christianne Elisabet finner jeg både foreldre og søsken på Skram, men Kristiane Malene ser ikke ut til å eksistere. Kan det være noe så enkelt som en skrivefeil i forbindelse med begravelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Hallvard.Det kan selvsagt være at man har skrevet feil, men hun står også oppført med Malene som mellomnavn ved dødsfallet i kirkebøkene.Ved ekteskapsinngåelsen i 1881 bruker hun ikke mellomnavn.Men jeg ville ha lagt inn en forespørsel på arkivforumet med henvisning til ekteskapet, slik at du kan få opplyst hva som står i orginalkildene ved ekteskapet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.