Gå til innhold
Arkivverket

[#27724] Oppslag i Kirkebok: Eidanger / Telemark 1808 ?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Er det noen som har tilgang til Kirkebok i Eidanger for å kontrollere denne dåpen fra FS/VRI, er særlig interessert i foreldre og yrke:Anne Maria AMUNDSDATTER Døpt:11 Sep 1808 Eidanger, Telemark, NorgeKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til den Anne Maria Amundsdatter som er nevnt døpt på F.S.LenkeHer er nevnt foreldres navn og da lettere å søke i kirkebøker etter hvis noen har tilgang til dem.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei iLenkeDet ser ut til at dette foreldreparet kommer fra et annet sted enn Eidanger.Her har vi et av de få parene som passer med navn. Lurer på om det kan være dem?I så fall må du vel til kirkebøker i Lier for å finne ut mer om dem?Jeg har søkt på folketellingen i 1801 for Eidanger, der finner jeg ingen av foreldrene. ( Så langt jeg kan se.) Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg var vel litt vel rask i forrige innlegg.Ser at den hustru som jeg fant til Amund Olsen ikke hadde rett etternavn, og at fornavnet muligens er Olia.Har prøvd å finne ut hvor mange med det er i 1801 med navn Olia Arnesdatter.Fant 1 i Østfold, 2 i Akershus og 11 i Hedmark.En del av disse passet svært dårlig i alder.Hvis det er riktig fornavn som er skrevet ved F.S, så blir det ingen lett oppgave å finne ut av i kirkebøkene heller, er jeg redd.Lykke til i alle fall.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg underveis noe som ser bedre ut.Døpt i Hedrum i 1816 ved foreldresøk fant jeg flere barn.Her er den ene. LenkeHer passer vel navnene bedre.I så fall har vel foreldrene flyttet mye rundt.Finner også en Petter Amundsen dpt 30 sept 1818 i Hedrum, samt et en Johanne Elisabeth Amundsen dpt 1817 i Vaale, pluss en Olaus, dpt 1814 Vaale.Vet jo ikke om disse stemmer, men jeg skal se hva jeg finner i Hedrum.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Her er dåpen fra kirkeboka:døpt 11.sept.1808 i Slemdal: omreisende Amund Olsen og h.Olia Arnesdtr.fra Moland pb.Anne Maria test:Inger Questad,Nils Jonsen ib.,og Gullich Larsen,ibid. (kilde Eidanger kirkebok 1764-1814,s.152)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Tror dette kan dreie som om Amund Barlin, stesønn til Hans Barlin (og bror til Christian og Engebret Hakebro og Ole Barlin). Dette er Romani-folk (også kjent som fanter/tatere). Jeg stammer fra Ole Barlin og har endel om hans etterslekt. Om Amund vet jeg at han hadde tre sønner som vokste opp, Hans, Jan og Karl.Amund hadde enken Olea som fortsatt levde i Kvelde i 1862. I min kilde (fantefortegnelsen 1862 - samlet av presten Eilert Sundt på begynnelsen av 1860-tallet) sies det at Olea er fra Christiania.Er veldig interessert i mer informasjon dersom du har om andre barn av paret som vokste opp.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei!Ja, det ser ut til at Anne Maria, døpt 1808 i Siljan er datter av Amund Barlind og Olea. Da har vel paret også minst en datter - muligens også flere sønner og døtre.Iflg. Kirkebok for Hedrum døde Olea Arnesdatter, Anna Marias mor, Olea Arnesdatter, på Mo i Kvelde i 1868, 100 år gammel.Dette er en slekt som medlemmer av slektsgruppen i Hedrum Historielag er opptatt av. Hvis du sender mailadressen din, skal vi orientere deg nærmere.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Spennende å følge denne historien.Her er vel en sønn Carl Født i Andebu 1803, hvis jeg ikke tar feil?LenkeDe som var nevnt på F.S. født i Vaale, er nok ikke barn av samme par. her har moren et annet etternavn.Bra at noen hjalp med kirkebokoppslag.Har ikke funnet flere opplysninger i farten i Hedrum. Mulig det finnes noe i skifter derfra?Historie/ slktforskere i Hedrum er sikkert behjelpelige med oppslag i Bygdebøker og kirkebøker fra området.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen Kolbjørn. Min adresse er porsgrunn@online.noSetter pris på å få mer informasjon om denne delen av Barlin-slekta.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Den eldste Olea Arnesdatter jeg finner i 1865 bori Hedrum. Hun står oppført som født i Solør riktignok og bor på gården Sundby, men det kan vel likevel være den rette damen?LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.