Gå til innhold
Arkivverket

[#27725] Fra Anders Gregersen Skalle i Borge til maleren Edward Munch


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Anders Gregersen Skalle f.1667 gift 1702 med Elen Christensdtr. Visur f.1682.De blir omtalt i folketellingen 1769 for Fredrikstad som foreldre til Niels og Gregers Andersen. Det står at dette ekteparet er tipp-tippoldefar til maleren Edward Munch.Edward Munch 1863-1944. Sønn av Christian Munch og Laura Cathrine Bjølstad fra Glemmen. Hvem er hun datter av?Er det noen som vet hvem av Anders og Elen Skalles barn som fører til Edward Munch?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Laura er vel datter av Andreas Larsen Bjølstad(1808-1888)(han skal være født på Kråkerøy) og Inger Marie Hansdtr Holm (1799-1844)Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Anne!Jeg fant på FS at de giftet seg 15 okt.1861 i Glemmen, da hadde hun ikke farsnavn,bare Bjølstad.Ang.1769 tellinga så er den utarbeidet av Nils Hetmann og Ragnar Holmstvedt,der står det litt om personene som da bodde i Fredrikstad,noen med før og etterslekt.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Rita :)Nå gjorde jeg store øyne !Anders Gregersen Skalle og Elen Christensdatter Visur (jeg hadde skrevet Eli) er mine 6 x tipp oldeforeldre på farssiden.Jeg har ikke noe å bidra med når det gjelder Edvard Munch desverre, men det hørtes jo veldig spennende ut.Jeg er forøvrig veldig interessert i alt hva du måtte ha av opplysninger om Anders og Elen (Eli?)Sønnen Nils hadde jeg ikke skrevet opp. Vet du når han er født?Jeg har deres sønn Christen (1703-1770) gift med Anne Jacobsdatter (1705-1773) mine 5 x tipp oldeforeldre.Kari ca 1705, Gregers ca 1709, Jens ca 1723, Torborg ca 1723, Gunder ca 1727, Hans ca 1727 og Inger Marie ca 1729.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iflg Gårder og slekter i Borge og Torsnes ska Nils være født ca 1717 og død i 1785(begr 19 mars), gift med Guniel hansdtr. Han var tømmermann og huseier i Vaterland.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Det er vel Lauras foreldre og søsken jeg finner her i FT 1865LenkeSøsteren Klara var den som overtok styre og stell i hjemmet hos Christian Munch,Edvard Munch og søsknene, da Laura Munch f. Bjølstad døde av tuberkulose 29.desember 1868.Jeg får bare ikke Andreas Bjølstads kone i FT 1865 (her kalt bare Marie) til å stemme med opplysningene om at hun skal være født 1799. Hun sies her å være 40 år. (f.ca 1825)På FS (IGI/VRI) fant jeg en Andreas Larsen som ble født 8.des. 1806, dpt. 14.des. 1806 Bjølstad og som døde 4.okt. 1888.Hans foreldre skal iflg. samme kilde være Lars Larsen og Karen Frantzdatter (Gift 11.nov. 1802 Glemmen)Takk for opplysningen om Nils Anne. Du nevner Gårder og slekter i Borge og Torsnes. Mine interesser er selvfølgelig de ovenfornevnte personer og gårder Skalle, Visur.Likeledes gårdene Borge, Ulfeng, Nybøle, Haugsten.Er disse også nevnt i boka.Det kunne jo da vært fint å få lånt den.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

1769: Tømmermand Niels Andersen Skalle 52 år. Hustru Guniel Haraldsdatter 37 år.Det bor også :Til Huse Enke Guniel Andersdtr. 56 år(kan være en søster til Niels)Hun har en sønn Nicolaj Olsen 19 år.Niels Andersen står som eier av Bødtkergt.31 A (1754)og et hus i Vaterland.-Han ble begravet 19.3 1785. Skifte 1.4.1785 :Enken Gundhild Haraldsdatter,barn Hans Nielsen 31 år på reise til England-Anders Nielsen 28 år utkom. i kongens tjeneste - Christian Nielsen 26 år farer til Holland - Lars Nielsen 23 år hjemme hos moren. Niels var også verge for sin avdøde bror, Gregers barn.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Alderen 40 år som skrives på Marie i lenken i innlegg 7 må jo være riv ruskende feil.Hun er vel ikke 12-13 år når hun blir mor!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ref Slekter og gårder i Borge og Torsnes er det foreløpig kommet ut 5 bøker. Skalle omtales i B 5. kan ikke se at de andre gårdene er omtalt i de bøkene som er utgitt hittil. Men de er planlagt minst 12 bøker mener jeg å huske.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg var inne på Aftenpostens nettside og der stod det at østfoldingen Atle Næss skal gi ut en biografi om Edward Munch og at malerens morfar kom fra plankebyen,kjøpmannen Andreas Bjølstad.-Da er vi på riktig spor med linken fra 1865. Enten er Andreas kone Maria fått feil alder,eller så er hun kone nr 2!Innlegg(5) om andre fra denne familien Her er linken til mitt spørsmål etter Gregers Andersen Skalle.Som du ser har jeg akkurat begynt med gården Skalle.LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Andreas Bjøstad var 2 ganger gift. Viet i Glemmen 5 des 1845. Andreas Bjølstad 38 år og Marie Christine Caroline Berggraw 19 år. -Hennes mor bor hos dem i 1865 fra København.Laura Cathrines mor het Inger Marie Hansdatter Farens fulle navn oppgies som Andreas Larsen Bjølstad da Karen Marie blir født i 1839Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Viet 7 juli 1826 Østre Fredrikstad Andreas Larsen Bjølstad og Inger Marie Hansdatter.Nå gjenstår det å finne deres foreldre/besteforeldre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Denne Lars Larsen Bjølstad som befinner seg her, kan kanskje være en kandidat som far til Andreas Bjølstad?LenkeKanskje hans far Lars Larsen som er enkemann og 70 år kan ha vært gift eksempelvis med Inger Marie Andersdatter Skalle f.ca 1729?Til Anne.Er gården Skjellin nevnt i boka du har?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det er nok riktig Lars du fant i 1801.Lars Larsen Bjølstad var gift med Bente Bentsdtr.,hun døde 1798.De hadde barna :Anders-LARS-Ingeborg-Karen.LARS Larsen viet 11 nov. 1802 med Karen Frantsdatter i Glemmen.De får sønnen ANDREAS 8 des. 1806.Så var det Inger Marie Hansdatter ? - Vet ikke på nåværende tidspunkt hvordan lenken er til Skalle.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Da kan jeg ikke helt forstå hvem av Anders Gregersen Skalles barn det kan være snakk om.Heller ikke kan jeg forstå at Inger Marie Hansdatter Holm f.iflg. FS 3.nov. 1799 Borge, Torsnes d. 25.mai 1844 sin forbindelse til Anders Gregersen Skalle og Elen Christensdtr. Visur.Stemmer opplysningene på FS sånn nogenlunde, og forutsatt at det er den rette Inger Marie Hansd.så skal hennes foreldre være Hans Olsen f.6.sept. 1772 Nøtterøy, Vestfold Gift 3.januar 1800 med Grethe Jensdatter d. 1809.Kan kanskje Grethe Jensdatter være en datter av Jens Andersen f. ca 1723 Skalle d.26.des.1788 Roppestad?Dette var bare litt tankelufting fra min side.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Se Edvard Munchs bestefar nr. 315 her:LenkeEllers nevnes en Lars J. Skalle nr. 86, og Hans L. Skalles enke nr. 228*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Det er kommet to slektsbøker om E. Munch. Torill Stokkan: Edvard Munchs liv og aner i Østfold (1996), samt en jeg ikke husker navnet på, men som er i salg på Munch-museet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for tipset Rolf!Håkon Veel skulle 'stå bak' at Edward Munchs morslekt skulle stamme fra Skalle. Den artikkelen fant jeg ikke,men den var gjengitt i boka Rolf tipset meg om!Rigmor her kommer løsningen på' Munch mysteriet'!Bonden Gregers Skalle hadde sønnen Anders Gregersen Skalle f. 1667 gift i 1702 med Elen,datter av Christen Larsen,Visur f. 1643 død 1739.Han er stamfar for slekter som ennu lever på Visur,Dal og Moum i Borge.Han nevnes som den første mann av slekten på gården Visur. -Anders Gregersen og Elen Christensdatter hadde 8 barn. Deres yngste barn,datteren INGER ble født på Skalle i 1729 og giftet seg i 1748 med Ole Jørgensen Fuglenebb f. 1718 død 1772. Inger Fuglenebb kom på sine eldre dager til Husvik og døde der i 1787.Sønnen HANS Olsen Fuglenebb var født i 1757 og ble sersjant.Han døde i 1814.Allerede 1782 giftet han seg med Grethe Jensdatter fra Hunn i Borge,født samme år som mannen, de hadde datteren INGER MARIE f. 1799.(Holm)Hun ble gift med Andreas Larsen Bjølstad.Andreas Bjølstads mor Karen Franzdatter var fra Forstaden.Resten har vi funnet ut.Inger Maries søster ? var mormor til Edward Munchs nære venn, maleren Jørgen Sørensen 1861-1894 død i Askim.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Rita :)Dette var flott!Jeg ringte biblioteket idag og bestilte boka jeg også, samt noen hefter fra Åbygge.Står det hvem av Inger Maries søstre som var mormoren til Jørgen Sørensen?Du kan tro jeg har lurt og fundert lenge på dette.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei!Boka/hefte er på 100 s.og inneholder bilder av personene vi har brydd hodene våre med i helga !Det står ikke navn på henne, bare at Edward og Jørgen var i slekt,deres bestemødre var søstre.Jørgens bror Nicolai Julius Sørensen var stortingsmann for Venstre i Østfold 1892-1918.Lars Larsen Bjølstad f. 1733 var sønn av Lars Simensen Holtet Kråkerøy.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Lars Simensen Holte døde i 1732 og var gift med Lucie Larsdtr (1700-1783).Lars Simensen Holte var sønn av Simen Larsen Holte (abt 1671-1742) og ukjent(1668-1748) Simen Larsen Holte var sønn av Lars Simensen Lunde f abt 1638, han igjen sønn av Simen Lunde bruker av Lunde på Kråkerøy (1592-1604)Ser ut som om ha også brukte Bjørnevågen. (Fra Kråkerøyboka).Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.