Gå til innhold
Arkivverket

[#27725] Fra Anders Gregersen Skalle i Borge til maleren Edward Munch


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hildrum

Glemte det. Skjellin er ikke nevnt i noen av de bøkene jeg har. Gårdene som er dekket er følgende: Næs, Berg, Skalle, Skallegård, Dahl,Heieren, Fuglenebb, Glosli, Kjelsås, Rød, Veel, Korseberg, Kile, Ødegård, Refsahl, Roppestad, Husvik, Heie, Thorsø, Humlekjær, Grimstad og Holm. det er forventet en(eller to) ny(e) bok(Bøker) til Jul Anneanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Det er vel godt mulig de du har funnet i FT 1865 der Anne.Har også hørt at Edvard Munch skulle være i familie med Fritz Thaulow og Jens Thiis.Jeg får vel bestille boken Gårder og slekter i Borge og Torsnes fra biblioteket.Det er mange interessante gårder som nevnes der ser jeg.Er det Bind V ?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen :)Med utgang i Annes link til FT 1865 (24) prøvde jeg å lete litt på FS.Der fant jeg Helge Sørensen f. 15. mars 1821 Gammelsrød, Råde, dpt. 25.mars 1821 (Sønn av Søren Helgesen og Anne Olsen) Gift 1848 i Råde m. Marie Evensen f. 28.september 1818 i Glemmen, dpt- 1.november 1818.Marie Evensen var datter av Even Olsen, gift 13. des. 1816 m. Inger Nicolaisen/Nicolaisdatter f. 13.april 1788 Onsøy.Inger Nicolaisen/Nicolaisdatter var datter av Nicolai Olsen Holm f.ca 1752 og Anne Eriksen f.ca 1760.Kan denne Nicolai Olsen Holm være den samme som Rita nevner i innlegg 8 som bor hos onkelen Nils Andersen Skalle??? Hans mor sies å være Enke Guniel Andersdtr. 56 år (Kansje datter av Anders Gregersen Skalle ?)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei!Ovenfor nevnte bok.Jeg lurer på om det må være feil det som stod under bildeteksten av Maleren Jørgen Sørensen !? Et annet sted står det å lese: 'Det står blant annet skrevet:' (hvor dette er hentet fra vet jeg ikke!)Det var to brødre Olsen Holm.Den ene eide Fuglenebb gård i Torsøkilen (Det må være Hans Olsen f. 1757, far til Inger Marie) Den andre eide Glemminge gård Ø( gårdbruker og sersjant Nikolai Holm født på Fuglenebb i 1752 Han solgte gården til svigersønnen Hans Sørensen i 1831) Den førstes datter ble mormor til maleren Edward Munch,den andres datter ble mormor til maleren Jørgen Sørensen !?Problematisk ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen ;)Ja, man kan vel trygt si at det ikke var så helt enkelt å forstå.Dette er vel Nicolai Olsen Holm i FT 1801LenkeKan Inger Marie Hansdtr Holms (1799-1844) farHans Olsen Fugelnebb f.ca 1757 og Nicolai Olsen Holm f.ca 1752 ha vært brødre??Ja, ja. Nå fikk vi enda mer å tenke på!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Bare meg igjen ;)Leste visst ikke godt nok det du skrev jeg Rita.Du skriver jo at de var brødre Nicolai og Hans.Her er forøvrig Hans FT 1801Lenke Da blir det vel seende slik ut:EDVARD MUNCH (1863) - JØRGEN SØRENSEN (1861)Mor: LAURA C. BJØLSTAD - Mor: MARIE EVENSEN (1818)Mormor: INGER MARIE HANSDTR. HOLM (1799) Mormor: INGER NICOLAISEN (1788)MM far: HANS OLSEN FUGLENEBB (1757) - MM far: NICOLAI OLSEN HOLM (1752)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Dette ser fornuftig ut Rigmor !Det var nok oldefedrene som var søsken,ikke bestemødrene.Edward sin farslekt er jo kjent !Må nok en tur innom kirkebøkene også.Takk for hjelpen !Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det dere har kommet frem til kan stamme bra med bygdebøkene for Borge og Torsnes samt Glemmen. Gårdene jeg nevnte dreier seg om alle 5 bøkene. De dekker ikke så mange gårder i hver bok, men det er en del bilder og mye om hver familie.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Anne :)Det hørtes bra ut. Da vet vi at vi ikke er helt på jordet da.Bøkene jeg har bestilt er kommet, så de vil bli hentet for meg på Mandag.Det blir spennende å se om det kan tilføre noe nytt også.Et lite spørsmål: Er bøkene/bindene om Slekter og gårder i Borge og Torsnes veldig store enkeltvis, med tanke på å låne de fra biblioteket?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg refererer litt fra Åbygge, Borge historielag 1982.* Jens Fransen Skalle* Gregers Jensen Skalle (ca. 1609 - ca. 1685)* Anders Gregersen Skalle f. ca 1667-22.nov. 1733 Anders var bygselmann på Skalle fra omkring 1685. Gift 1702 med Eli Christensdatter fra Visur. f. ca 1682-d.1764 Hun var datter av: Christen Larsen Visur og Sissel Jonsdatter.Anders og Eli hadde flg. barn:1. Christen Andersen Nybøle (f.ca. 1703-1770) Gift med Anne Jacobsdatter2. Kari Andersdatter (f.ca. 1705-1777) Gift med Asbjørn Hansen, Roppestad vestre3. Gregers Andersen (f.ca. 1709) Gift med Gunhild Asbjørnsdatter Roppestad4. Jens Andersen Roppestad (f. 1723-1788) Gift med Margrethe Asbjørnsdatter Roppestad.5. Torborg Andersdatter (f. 1723-d.1788) Gift med Lars Jensen Skallebakke6. Gunder Andersen Skalle(f.1727-d.1792 [selvmord] ) Gift med Berthe Iversdatter7. Hans Andersen (f.1727-)8. * Inger Marie Andersdatter f.ca 1729-1784 (Hun gjenfinnes ikke i fødselsregisteret i kirkeboken for Borge, og er formodentlig døpt utenfor bygda. Hun døde på Husvik i Torsnes i 1784) Gift 1748 med Ole Jørgensen Fuglenebb (f.ca 1718-d.1772)Han kan ha vært sønn av Jørgen Pedersen FuglenebbOle Jørgensen Fuglenebb bygslet 1 skippund tunge i Fuglenebb av Knud Gyldenstjerne von Sehested til Næs etter bygselseddel av 4.juli 1748. Samme år giftet han seg med Inger Marie Andersdatter fra Skalle.De fikk flg. barn:1. Hans Olsen (f.1749-d. før 1757)2. Jeremias Olsen (f.1751-d.1805) Gift med Anne Erichsdatter fra Veel3. Nicolai Olsen (f.ca. 1752-d.1822 i Glemmen) Gift med Anne Eriksdatter fra Bossum i Onsøy.4. Mari Olsdatter (f.1754-)5. * Hans Olsen (f. 1757 på Fuglenebb- d.1814) Gift 1783 med (Mar)Grethe Jensdatter fra Hunn.(f.1756-d.1809) (Hun var datter av: Jens Andersen Rød/Hunn og Johanne Pedersdatter)Før den tid, nemlig 9.mai 1781 hadde de fått sønnen Knud. Han ble gift i 1814 med Karen Marie Evensen fra Moss. I 1831 flyttet han og familien til Fredrikshald, men kom siden tilbake. Knud døde som fattiglem i 1853.* Hans og (Mar)Grethe hadde også datteren Oliane, som ble f. 29.mars 1783. Hun ble gift i 1811 med Ole Nielsen Bergsland, Grimstad. Om Hans og (Mar)Grethe har hatt flere barn som eventuelt døde i ung alder, må disse ha blitt født utenfor Borge. Og det er ganske rimelig å anta at familien må ha oppholdt seg utenfor Borge endel tid, da Hans var soldat - korporal i 1873 og sersjant i 1799Forøvrig drev Hans gården Fuglenebb til han døde i 1814, hvoretter sønnen Knud overtok.Hans og Grethes hadde også datteren * Inger Marie Hansdatter f. 1799 på Fuglenebb i Torsnes. d. 1844 Hun ble konfirmert i 1815, og bodde da hos sin søster Oliane som var gift og bosatt på Vaterland i Fredrikstad.Inger Marie Hansdatter ble gift 1825 med Andreas Bjølstad.*Smil* fra Rigmor P.S Takk Anne. Bøkene er nå tinget på biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rita Hole

Jeg tror at Anders Gregersen Skalles hustru,Elen/Eli Christensdatter har fått feil mor,Sisel Jonsdatter? Barnas mor er nok Ingrid Gundersdatter fra Engelviken.Navnene fra hennes fam.går igjen i etterslekten.Elen Christensdatter ca 1682-1764,datter av Christen Larsen Visur 1643-1739 og Ingrid Gundersdatter 16?? - før 1720.Christen Larsen og Ingrid Gundersdatters barn:1) Lars, bodde på Greåker i Tune.2)Gunder bodde på Balterød i Borge,gift med Alett Jonsdatter.3)*ELEN gift med Anders Gregersen Skalle4)Helga gift med Lars Halvorsen og bodde på Egelund5)Gunnborg gift med Hans Guttormsen,bodde på Begby i Borge.-Ingrid Gundersdatter var datter av Gunder Nielsen og Elen Olsdatter Engelsviken i Onsø.-Gunder Nielsen Engelsviken ca 1610-1688 sønn av Niels Guttormsen Engelsviken. Gunder var gjestgiver.-Elen Olsdatter født 16??,datter av Oluf Ellingsen på Strømnes i Råde.Gunder Nielsen og Elen Olsdatters barn:1) Niels 9 år i 1666. Overtok Engelsviken.2) Kjønik 8 dager ved manntallet 28 okt.1666.Han kjøpte Reklingholm i Råde av Rochelenges arvinger omkring 1715.Kjønik døde i 1727.Han var gift med Eli Olsdatter fra Roer i Rygge (1668-1746)Barn:1)Eli gift med Paul Eriksen Høyom. 2) Anne gift med Mogens Andersen Borge. 3) Niels.4)Gunder bodde på Reklingholm i Råde. 5) Inger gift med Jon Tolfsen Holme. 6) Maren gift med Michel Guttormsen Grystad. Maren og Michel var Hans Nielsen Hauges besteforeldre.3) Peder f.1675,bodde på Unum i Svindal.4) Ole bodde på Unum i Svindal.5) Anne gift med Helge Olsen Støtvik i Rygge.Etter Helges død i 1739 flyttet Anne til sin datter,Anne som var gift med Villads Oudensen Saastad.Anne gravlagt 14 okt. 1741 ved Rygge kirke.6)*INGRID gift med Christen Larsen Visur.7) Gjertrud gift med Torger Helgesen Tollefsrød (1655-1734).Hun arvet Slang i Ingedal,som hun solgte til søstersønnen Ole Helgesen Støtvik i 1737.Gjertrud gravlagt 6 des. 1738.-Niels Guttormsen Engelsviken født omkring 1580-ca 1655.Sønn av Guttorm Engelsviken. Han er nevnt i et skiftebrev fra 1603,og finnes i tollpapirene i 1613. I manntallet av 1615 er Niels oppført med 2 huder i Hauge i Onsø,1 hud i Singlø på Hvaler og 3 kalveskind i Vesten i Borge.I 1624 er han oppført med 1 pund korn i Østre Borge i Onsø (odelsgods),4 skind i Vesten i Borge (odelsgods) og 1 1/2 skind i Engelsviken (pantegods). Niels var den 16 april 1650 en av de 6 lagrettemenn på Kolberg som lignet kontribusjonsskatten i Onsø.Niels Guttormsen Engelsvikens barn:1)*GUNDER gift med Elen Olsdatter.2) Simen født i tiden 1616-1620 død før 1683,gift med Agnete Bentsdatter,de bodde på Rød i Onsø.Han var kirkeverge i tiden 1661-1667.3) Kjønnik bygslet Kure Søndre i Rygge fra 1633/1634.Han var vitne så sent som 1683 om saltkoking.Gift med Ingeborg. Barn:- Hans, opptrer i 1663 i en sak i Tune soenskriveri sammen med sin onkel Gunder.Han var gift med Gro Vetesdatter.- Niels,født i 1664 og bodde i 1701 i hus nr. 2 på Eløen som husmann.- Lene,1654-1741 på Redvedt i Kråkstad.4) Malene bodde på Møklegård i Ytterfjerdingen i Onsø.Hun var enke i 1663.Hun giftet seg senere med Elling Olsen Engelsvigen.Guttorm Engelsviken ble født i begynnelsen av 1500 tallet.Kjenner ikke navnet på hans første kone.Gift 2 gang med Randi Halvorsdatter hun var i live 8 feb. 1631,men var sannsynligvis død før 13 des. 1634.Guttorm Engelsvikens barn :1)* NIELS ca 1580 - ca 16552) Helga bodde på Rør i Rygge,død før 26 feb. 1663.3) Helge bodde på Gretnes i Borge.Han levde 25 juli 1621,men død før 8 feb. 1631. Han var gift med Ingrid Kristoffersdatter. Hun levde 20 juni 1663.(Kilde:Det meste er hentet fra : Niels Christian Hjorth:Engelsvikslekten i Onsø.)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Rita :)Det du skriver om Elen/Eli Christensdatters mor er helt korrekt.Hennes mor skal være Ingrid Gundersdatter Engelsviken. (Fant det i et Åbygge hefte)Jeg har notert Ingrids far som Gunder Nilsen Engelsviken f. 1604 Engelsviken, d.1688 (sønn av Nils Guttormsen Engelsviken og NN Olavsdatter Skinnerøy. (N.N Olavsdatter var datter av Olav Sigurdsen Skinnerøy og Gunvor Torbjørnsdatter Kihl)Jeg har notert Ingrids mor som Eli Olsdatter Strømnes Augeberg. (Eli var datter av Ole (Oluf) Ellingsen Kaar Augeberg, som igjen er sønn av Elling Olufsen Kaar (Augeberg) som eide en part i Østby og Eline Pedersdatter Skjørtorp)Håper jeg fikk dette riktig med meg nå.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jaa, Rigmor,nå kommer vi inn på den MEGET omdiskuterte ROSENSVERD slekta!-Elling Olufsen Augeberg i Råde var sønn av Oluf Kår og Valgjerd Sigurdsdatter Rosensverd !-Eline Pedersdatter var datter av Peder Saxesen og Ragnhild Tostensdatter Skjørtorp i Rakkestad.Jeg har en del opplysninger om overstående,men har stoppet med Rosensverd grenen,da det er mange uklarheter her! (Jeg har også andre aner som fører hit)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Rita :)Jeg er klar over det du skriver, og trår derfor varsomt.Om Elling Olufsen Kaar Augeberg kan jeg tilføye at han ble sittende som eier av den parten i gården Østby som moren Valgerd Sigurdsdatter arvet i gården Østby.Elling står også oppført som eier av nordre Auberg, Skott på Eiker, et sted i Sigdal, i Opsal i Kråkstad, i Vik i Skjeberg, i Bærø i Hobøl, i Østby i Skjeberg, i Nes ødegård og i Berg i Eidsberg.Elling er også omtalt og trolig vært bosatt i Eiker.Han ble regnet som en av Rådes rikeste menn. Bygdebok for Råde s. 651 og 668.Ja, det skulle vært morsomt om man en gang hadde klart å finne ut av tingene.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg kan ta med litt mer om Ellings eiendommer som nevnt over.Elling Olufsen var i 1611 bonde på Augeberg i Råde og ga landskatt: Augeberg i Råde 6 huder, Skott på Eiker 1/2 pund mel, Sigdal på Eiker 1 fr.korn, Oppsal i Kråkstad 15 pund mel, Tallberg i Skjeberg 1/2 pund korn, Bærø i Hobøl 1 pund korn og Østby i Skjeberg 1 pund korn.I 1615 har han i tillegg 1/2 pund i Berg i Eidsberg, 15 lispund i Vatvedt i Degernes og 1/2 pund i Ness ødegård.Elling var, så langt en kan se gift 2 ganger.Navnet på hans første kone er ikke kjent, men med henne hadde han disse barna:1) Villats som i 1624 bodde på Augeberg.2) Hans som i 1624 bodde på Strømnes.Barn med Eline Pedersdatter:1) OLUF (som nevnt over)2)En datter som ble gift med Tarald på Molvig Søndre i Rygge. Tarald eide dessuten 1 1/2 skippund 4 lispund korn i Bø i Ingedal, 1 skippund tunge i Berg i Eidsberg, 2 1/2 lispund i Otterstad Ødegaard. I 1642 eide han 2 bismerker smør i Molvig Ødegaard og i 1645 eide han 15 lispund tunge i Ryen i Tune.(Kilde:Ottar Stordahl)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen :)At han også hadde 15 lispund i Vatvedt i Degernes var nytt for meg. Jeg har endel familie også fra Vatvedt.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Er det kjent hvor Elling Olufsens far,OLUF KÅR Skråtorp i Råde kom i fra ? Slekten KÅR ?Han ble født i første halvdel av 1500 tallet.Han var muligens fra Hobøl,i et hvert fall sies det at hans stefar bodde der.Han nevnes i 3 diplomer fra Råde,ett av disse er fra 15 mai 1574.I Niels Stubs opptegnelser fra Oslo Lagting i 1572-1580 fortelles det at den 28 januar 1576 ble avsagt dom om at øvre Skråtorp skulle følge Oluf Kår og hans medarvinger. I 1592 sies det at han er en gammel mann og ved bygningsskatten i 1593 står hans kone som eier,så han er vel da død.Det KAN ha vært en forbindelse med Kår på Orust i Båhuslen og den Oluf Kår og Erik Kår som er nevnt i 1594 og 1597 i Biskop Jens Nielsens visitasbok,men det er ikke blitt bekreftet ennå. Slekten Kår kan ha eid Augeberg i Råde, Bærø i Hobøl og noen gårder i Buskerud som sønnen eier i 1611. (Må kanskje etterlyse Kår slekten i eget tema)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Om Oluf har jeg skrevet bosatt på Bærød i Hobøl iflg. lensregnskap 1, side 96. Født før 1550 - d. omkr. 1592.Kaarslektens opphav er forøvrig ukjent. Norsk Slektshistorisk Forening bind XV, side 207.Jeg sitter også med en følelse av at Sverige kan være en vei å myse litt innom.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Da får vi la Kår slekten være et ?.Jeg går tilbake til gården Skalle,jeg har et spørsmål her som jeg håper å finne svar på.Min forbindelse til Skalleslekta er:Erik Mortensen Aasrød,Skjeberg, født 1740 gift 1781 med Anne Gregersdatter født 1755 som var datter av Gregers Andersen Skalle og Gundhild Asbjørnsdatter Roppestad.Far til Gregers,Anders Gregersen født 1664 hadde en bror Frans født 1661.Her kommer spørsmålet mitt:Erik Mortensen (over)hadde en søster,Vivike Mortensdatter født 1734 som ble gift i 1760 med Frans Corneliusen født 1724 Korsberg. Han var sønn av Cornelius Fransen Strandbekk u/Østby i hans 2 ekteskap med Marthe Sivertsdatter Korsberg.Kan Cornelius Fransen være sønn av Frans Gregersen Skalle ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Rita :)Muligheten for det er jo absolutt til stede.Frands har jeg ikke notert med hverken hustru eller barn.Jeg har kun skrevet opp at han i prestemanntallet for Nedre Borgesyssel prosti 1664-66under gården Skalle i Torsnes sogn oppgis å være 5 år. (1666)Han døde i 1732, og han var husmann på Nordbråthen under Gansrød.Når det gjelder Kår/Kaar, får vi jo håpe på litt flaks innimellom all letingen.Plutselig hender det jo at ting bare 'popper opp' helt tilfeldig.Vi må ha 'trua vettu'!*Smil fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Tar med dette også jeg Rita, men du har sikkert denne oversikten selv.Sigurd Rolfsen Rosensverd var oldefar til Gunder Nilsen Engelsviken, og tippoldefar til Gunders kone Eli Olsdatter Strømnes Augeberg.Da ser det slik ut.Sigurd Rolfsen Rosensverd hadde sønnen OLAV SIGURDSSØN SKINNERØY g.m Gunvor Torbjørnsdatter Kihl. Olav og Gunvor hadde datterenN.N OLAVSDATTER SKINNERØY g.m Niels Guttormsen Engelsviken N.N. Olavsadtter og Niels hadde sønnen*GUNDER NIELSEN ENGELSVIKEN g.m *ELI OLSDATTER STRØMNES AUGEBERGSigurd Rolfsen Rosensverd hadde datteren VALGJERD SIGURDSDATTER g.m Oluf Ellingsen Kaar. Valgjerd og Oluf hadde sønnenELLING OLUFSEN KAAR g.m Eline Pedersdatter Skjørtorp Elling og Eline hadde sønnenOLE(OLUF) ELLINGSEN KAAR AUGEBERG g.m? Ole/Oluf hadde datteren* ELI OLSDATTER STRØMNES AUGEBERG g.m * GUNDER NIELSEN ENGELSVIKEN*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Nja Lillian, står ikke han i første innlegg, a?Kopi 'Edward Munch 1863-1944. Sønn av Christian Munch og Laura Cathrine Bjølstad fra Glemmen. Hvem er hun datter av?' med :-) og hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Etter å ha gått nøyere gjennom gårder og slekter føyer jeg til dette.Innelegg 36 - Barn nr. 6 Gunder Andersen Skalle ble som sagt gift med Berthe Iversdatter f. 1723 Hasledalen under Thorsø d. 1789.Hun var 1g. g.m. Anders Gundersen, Ingerholmen, og hadde med ham 2 barn.Det nevnes også Bertes særkullsbarn, (som ble født utenom ekteskap)m. Ferdinand Sehested.Datteren fikk navnet Charlotte Conradine Ferdinandsdatter dpt. 28.august 1746.Berte Iversdatter var datter av Iver Halvorsen Munch og Mette Pedersdatter.Opplysningene er sikkert ikke nye, men syns det kan være greit å prøve å samle opp litt.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.