Gå til innhold
Arkivverket

[#27728] Berte Marie Pedersdatter født på Brandbu- Badstubakken : Min Oldemor


Gjest Wenche Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Simensen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger ang. min oldemor Berte Marie Pedersdatter f: 18.12.1877 på Brandbu i Oppland? Gift med Hans Simensen f:04.01.1899. Det jeg lurer på er når og hvor hun døde? Står ikke registrert i kirkebok for Brandbu som død 1900-1912. Hun døde antagelig mellom 1905 og 1914. (mulig ca 1906) På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Hei Wenche ! Som du riktig opplyser var din oldemor f. 18.12.1877 i plassen ''Sjåstad'' under Bleiken i Brandbu. Foreldrene, Peder og Anne, ble senere husmannsfolk i ''Bråtan'' u. ''sør-Bleiken'', (nåv. g.nr. 46/2 i Gran) og altså enda noe senere i ''Badstubakken.''Jeg finner heller ikke Berte Marie ført som død innen 1912. Heller ikke er hun ført i bøkene for Tingelstad sogn. Jeg vil tro den mest sannsynlige forklaringen er at hun er gått bort på et senere tidspunkt enn det du antar, m.a.o. etter 1912. Det er i praksis usannsynlig at hun skal være begravet i løpet av perioden 1900-1912 uten at dette er kirkebokført.Ved henvendelse til menighetskontoret i Gran vil du få tilgang til senere kirkebøker; jeg tror fortsatt ikke Brandbu-bøkene fra før 1920 er avlevert Statsarkivet. Om en legger til grunn at familien ble boende i Brandbu - og Berte Marie ble gravlagt ved Næs, kan du altså se bort fra Tingelstad-bøkene. Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Et lite tillegg. Kirkebøkene for Brandbu fra 1900 og fremover er avlevert Statsarkivet. Mye mulig også bøkene før 1900Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

HeiTakk for svar. Jeg har fått opplyst,men ikke dokumentert at Berte Marie døde ca 1906 av bukhinnebetennelse. Håper noen kan hjelpe meg videre..Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.