Gå til innhold
Arkivverket

[#27732] Anna Jakobsdtr Espeland (1671-1733), Brekke, Ytre Sogn


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna ble gift med Øystein Ellingsson Hjelmeland. Har ingen årstall på han. De fikk barna Elling (g på Handal), Anders og Sigrid (muligens flere)De er blant mine 6. tippoldeforeldre og jeg unders på om det står noe mer om dem i bygdebökene fra Brekke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei KjellaugDet er ingen gårdsnavn på Espeland eller Hjelmeland i bygdebøkene for Brekke.Jeg slo opp i Gaularsoga på gårdene Espeland og Hjelmeland i Bygstad, men kunne ikke finne dem omtalt der heller. Nå sitter jeg rett nok med en veldig gammel utgave av Gaularsoga, vet det finnes en nyere av en annen forfatter.Så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på at de navnene tilsier at dette paret sannsynligvis ikke kom fra området som er dekket av bygdebøkene for Brekke.Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Siv. Kan det vaere Hyllestad montro? Et av barna deres ble gift til Ytre Sogn, saa derfor trodde jeg det hörte til YS.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Jeg tok og søkte på Espeland som gårdsnavn på 1800 - tellingen. Da fikk jeg opp en del gårder i Indre Holmedal, Førde og Eivindvik. Siden det er Ytre Sogn det er snakk om, passer jo Eivindvik inn i bildet. Eivindvik er en del av Gulen, kanskje det er noen som har bygdebøker for Gulen ?Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leita opp i gamle papirer og der har jeg skrevet Hyllestad som födselsted på henne. Elling, sönnen, ble bosatt på Handal,Anders og Sigrid vet jeg ikke noe om.Takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå har jeg sjekket Ryghs gardnavn og finner der: Espeland Bø Sogn, Hyllestad Herred, Nordre Bergenhus amtHjelmeland ser ut til å være i Eid, Nordre Bergenhus, Ytre Lavikdalen.Synd jeg ikke sjekket dette för jeg satte inn meldingen. Men jeg trodde de kom fra Brekke traktene.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.