Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

[#27735] Ingeborg Hansdtr Hamme(rs)land (1726-1798), Hålandsdalen, Fusa

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingeborg Hansdtr ble gift med Nils Anderson Foer 4. nov. 1759. Hun var da enke og hadde bodd på Revne. Hennes förste mann var Dag Knutsson Revne.Den eneste Hans jeg finner på Hamme(ers)land er denne: Lenke Er det far og besteforeldra hennes?Har funnet ut at hun ble döpt 27/12-1726.Jeg har heller ingen oversikt over foreldra til Nils Andersson Foer (1728 - 1802)Dette paret er blant mine 5. tippoldeforeldre.mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har funnet disse på Foer, men de er da for gamle til å få en sönn in 1728. Men navna Niels og Anders ser jeg jo her: LenkeKjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den förste lenken er jo selvsagt ikke foreldra til Ingeborg, jeg var helt på jordet der! Trodde visst at det var FT 1701!! Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vil bare si at jeg har faatt det som finnes dokumentert om begges forfedre naa per e-mail.mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg tillater meg å løfte denne tråden opp igjen da jeg også er interessert i å vite hvem som var foreldrene til Inger Hansdatter Hammersland. Hennes første ekteskap var med Svend Andersen Høyhiller, viet 2. juli 1750. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg ser nå at mitt spørsmål gjelder Inger, ikke Ingeborg. Men ettersom de begge er døtre av en Hans og har tilknytning til Hammersland, er det jo ikke utenkelig at det er samme Hans. Jeg har funnet to skifter også, etter Hans Hansen og Boel Guldbrandsdatter på Hammersland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min Ingeborg (5. tippoldemor) var datter av Hans Hansson Tvedte (1692 - 1792: 100 år??!!) og Ingeborg Lassedtr. Austestad (1697 -1756)Det skal finnes i Bygdebok for Fusa og Hålandsdalen bind III, s. 376.Dersom det er samme Hans har jeg en god del info om hans forfedre nå (tilbake til Gjöenslekta og 'Brattabökongen'). Send meg da en mail, det blir for mye å sette opp her: kellydotpetitalfrakröllnumericabledotfrIngeborg var först gift med Dag Knutsson Revne og så med Nils Andersson Foer, min forfar.Jeg har ikke navn på hennes sösken.mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk skal du ha. Jeg skal spørre om arvingene i skiftene jeg refererte til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at din Inger og er datter til Hans Hansson Tvedte, men fra hans förste ekteskap med Marta Samssonsdtr Markus. De hadde barna: Ole Hansson (1676-) Samson Hansson (1681-) Inger Hansdatter (1682-)mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, her ble det nok gal generasjon!Er det mulig at Hans og Marta og hadde en sönn som het Hans? Fant dette på FS, men det må nok sjekkes: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100299318485&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Marta Samssondtr var död i 1691 og kan ikke være mor til denne Hans.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Inge Fagerheim

Informasjonen i skiftene vil forhåpentligvis gi oss de opplysningene vi trenger for å finne ut av dette. Men jeg tror også at de kan være halvsøsken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Elin H. Skibenes

Hans Hansen Tveita(Hammarsland),1691/92-1762 g.I i 1711 m. Bol Guldbrandsdtr.Hammarsland 1695-1718. Hans g.II 1720 m. Ingeborg Lassedtr.Austestad 1696-1756. Det var berre born i det andre ektesk. Så Ingeborg Hansdtr.1726-1798 og Inger Hansdtr.1730-1797 er søstre.Hans Hansen var son til Hans Haldorson Tveita 1656-1708 g.I med Mara Samsonsdtr. Øpstad-Markhus, g. II 1687 m. Jorun Bergesdtr. Brattabø,Jondal 1668-1731.Ingeborg Lassedtr.Austestad var dotter til Lasse Anderson Berge/Austestad 1665/71-1744, g.1689 m. Agate Hansdtr.Gjerdevik 1666-1739 Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Inge Fagerheim

Tusen takk til deg Elin. Da er dette oppklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha Elin.Jeg har lenge leita etter foreldra til min tipp-tipp...oldemor.Nå undres jeg på om Agathe er söster til Brita Hansdtr Gjerdevik (ca 1665 - 1720). Hun ble gift med Sjurd Anderson Koldal (dette paret er blant mine 6. tipper) og var datter til Hans Christophersen Lillevig/Gjerdevik (ca 1640 - 1686) og Eli Eriksdtr Sundfjord (ca 1641 - 1712)Jeg undres og på om jeg allerede har foreldra til Lasse Andersson Berge blant mine forfedre for fra Fusa har jeg blant mine 8. tipper Anders Lasseson Berge (ca 1623 - 1706) og Ingeborg Stensdtr Håvik (ca 1635 - 1718)Ser og at Yngve Nedrebö har lagt ut skiftet etter Hans Hansson Tveita/Hammersland på Arkivforumet. mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Haaland

Hei Kjellaug. En liten digresjon i forhold til din granskning. Jeg er nok for en novise å regne i ættegransking, men i min leiting etter forfedre lånte jeg hjem Soga for Fusa fra biblioteket. Disse bøken skal en tydeligvis ikke stole fullt og helt på, men i min søken kom jeg også fram til Hans Christoperson og Eli Eriksdtr. i lenken min. Iflg. boka er Brita og Agate parets eldste barn ? av 11 ?. Jeg skal være etterkommer av sønnen Ole som var nr. 9 i rekken g.m Marita Olsdtr. Foer. Disse er 6 gg. tipp. ;-) mvh Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for det, jeg tenkte meg nesten at de var söstre.Jeg har ingen av de andre barna, er det for mye å spörre deg om å sette dem opp her?Med 11 barn er vi nok mange som stammer fra disse-:)Det var mye inngifting i disse traktene: Fusa og Samnanger. I et forhold er 5 av barna mine forfedre.Brita er blant mine 6. tipper og Agathe blant mine 7. - Er du interessert i det jeg har, kan jeg gjerne dele: kellydotpetitalfakröllnumericabledotfr mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Haaland

Heisann. Etter det jeg har lest i diverse innlegg her, skal man alltid dobbeltsjekke opplysninger. Men som nokså uerfaren, har jeg notert opplysningene på mine skjema direkte fra boka. Ifl. Soga for Fusa II, s. 464, var Hans Christofferson bruker av Gjerdevik Nedre 1666 - 1686. Hans og Eli's barn er nevnt i denne rekkefølge: 1. Brita, d. 1720 2. Agate, 1666 - 1739 3. Christoffer, 1669 - 1739 4. Anna, f. 1671 5. Lars, f. 1673. d.s.å. 6. Erik, 1675 - 1752 7. Anna, 1677 - 1760 8. Borgny, f. 1679 9. Ole, f. 1680 ( min ane ) 10. Kari, f. 1682 11. Lars, f. 1685 Etter Hans' død i 1686, gifter Eli seg i 1688 med Ole Anderson ( Fuse ) Gjerdevik. Ja takk. Det kunne vært artig å se om der er flere forbindelser ! Min adresse er: a-haa2alfakrøllonlinedotno mvh Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, skal sende det når jeg har fått satt opp disse barna-:) Ole Anderson var fra Langeland i Samnanger og sönn til Anders Monsson langeland og Brita Olavsdtr. Det sistnevnte paret er blant mine 7. tipper.mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I min data har jeg en Brita Olavsdtr Gjerdevik f. 1716 som gift med min 5. grandonkel Ingjald Hansson Steinsland. Kan hun være datter til din Ole/Olav ?mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Haaland

Heisann. Ole og Marita har en datter Brita som er f. 1717 d. 1804, iflg. boka, men jeg har ikke notert hvem hun var gift med. Har foreløbig bare notert slike hendelser o.l. i direkte linje. Ole og Marita hadde 7 barn, hvor min linje går via Kari f. 1712. mvh Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det tvilsomt det er samme Brita for denne var först gift med Ingjald Hansson Steinsland, som sagt, og hadde 4 barn med han. Hun ble oppattgift i 1754 med Olav Hansson Vindenes da Ingjald döde, og denne Brita döde så i 1769. De hadde en sönn sammen. Det var nok mer enn en Olav i Gjerdevik på den tiden da.mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.