Gå til innhold
Arkivverket

[#27742] Ole Colbensen, Sandvigen i Gildeskål.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Gift med Berit Willumsdatter, som det er skifte etter i 1739. Deres barn: Willum, Jon, Thommes, Anne, Sophia, Kirsten og Karen. Det er skifte etter Ole Colbensen i 1741. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Ole Colbensens foreldre og søsken? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk Kjell for lenken. Det kan være riktig person som du har funnet og som her omtales som Ole Colbanussen født 1669 og med far Colbanus Nielsen. Fødselsåret 1669 tilsier at han ble ca 70 år etter skiftet å dømme. Jeg lurer på om Ole kan ha en søster Kiersten som levde til 1756. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Inger, Ole Colbanusen f 1669 har en datter Kirsten Olsdtr f 1715 Sanvik, Gildeskål,gift med Jens Arentsberg F? Følvik, Gildeskål. Denne slekten er Benkestok,s slekt. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Hugo. Hjertelig takk for opplysningene.Skiftet etter Berit Willumsdatter i 1739 viser en formue på 459,gjeld 58. Skiftet etter ektemannen Ole 1741 viser formue 244, gjeld 31.Det skulle tyde på at det var en familie som satt ganske godt i det. Den datteren som du nevner, må være den Kirsten Olsdatter som var gift med Stephen Svendsen i Fleinen, Gildeskål.Stemmer dette? Stephen Svendsen var gift første gang med Maren Jakobsdatter Winskienk og i skiftet etter henne heter det: 'den Sl:Qvindes Arfinger som efter Mandens Sigelse findes udi Danmk. og Holsteen, men hvor mange eller hvad de heder, vides icke' Spørsmålet blir da: Er jeg på riktig spor? Er det mulig å finne Oles søsken? Er de kanskje omtalt i W.Brandts oversikt over Benkestokk? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Må vel rette meg selv her for du sier at Kirsten var gift med Jens Arentsberg. I skiftet etter Jens A i 1762 omtales konen som Karen Olsdatter.Det eldste barnet er Catharina Jensdatter 18 år.Skiftet etter Stephen Svendsen er i 1758 så den ene av mine Kirsten hører ikke til her. Det er snakk om forskjellige familier. Jeg må nok ha navnet på Ole Colbensens søsken for å komme videre. Vennlig hilsen IE .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Inger. Du har rett Kirsten er gift med Stephen Svendsen,Fleina Gildeskål,Karen Olsdt er hennes søster. Ole C har 7 barn.og kona til ole ,Berit (Beretthe)Willumsdtr f1675 Meløy,far heter Willum Melchiorsen lensmann ,Meløy. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Stephen Svendsen er sønn av Svend Nielsen, Storjord i Beiarn, gift med Agnethe Larsdatter, død 1724.Stephen og Kirsten fikk ingen barn og derfor kan det ikke være dette ekteparet som jeg søkte i en annen sammenheng. Til Beiarn kommer et ektepar, Kirsten Kolbeinsdatter fra Sandvik? og Arent Erichsen fra Fleina? Dette ekteparet skulle jeg gjerne ha hatt opplysninger om.De hadde syv barn, deriblant Thomas, Arent, Niels,Stephen og Mette (tror jeg, har ikke papirene mine her)Thomas flyttet til Findset, Stephen til Hamarøy der det er mange etterkommere etter ham. Arent dør ca 1720 og Kirsten gifter seg om igjen med Joen Einersøn på Eiterjord. Jeg tenkte at det muligens kunne være slektskap mellom Kirsten Kolbeinsdatter og Ole Colbensen. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

eller var det slik at jeg slett ikke fant arvinger etter Stephen Arentsen i Hamarøy.Han skulle være gift med Marit Jeg må se på skiftene når jeg kommer hjem i kveld. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Eide

Lurer på om noen har flere opplysninger om Colbent/Colben - eller Kolben/Kolbent - familiene i Gildeskål. Jeg har sett på en del skifter fra området og der opptrer en god del med navnene Colbent/Colbentsen/Colbentsdatter.Finner også at denne Arent Erichsen må ha hatt en søster Elen Erichsdatter, Enge i Gildeskål. Hun nevnes i et skifte etter Berit Christensdatter i 1739. Elen Erichsdatter har vært gift med en Christen og to barn, Else og Dordi nevnes. Vil bli svært glad hvis noen har informasjon om disse personene. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Jeg prøver å lufte mitt spørsmål om Ole Colbensen på nytt. Jeg har sendt forespørsel til DIS-Salten om Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål, men har ikke fått svar. Lurer på hvilket tidsrom hans nedtegnelser omfatter.Finnes det eventuelt andre kilder for Gildeskål i eldre tid? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hallo, Inger Eide.Tilfeldig oppdaget jeg at du spør etter noen i min slekt. Noe av det er bekreftet, men ikke alt:1 Jon Olsen ————————————————————————————————————————————— Født: Gåsvær*Ny [OCCU]: Lensmann.Partner: Berthe Christensdatter Født: 1620 Død: 1675 Far: Christen Aalborg Mor: Margrethe Benkestokk (1587-)Barn: Anne Jonsdatter (1640-1697)1.1 Anne Jonsdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1640, Meløy, Nordland Død: 1 Ab 1697, Meløy, NordlandPartner: Willum Melchiorsen Født: 1 Ab 1640, Meløy, Nordland Død: 1697, Meløy, NordlandBarn: Melchior (1671-1726) Sophia (1673-1740) Berethe (1675-) Margrethe (1677-1751)1.1.1 Melchior Willumsen ————————————————————————————————————————————— Født: 1671, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1726, Øsund, Meløy, Nordland*Ny [OCCU]: Skipper og gårdbruker på Øsund i Meløy.I skiftet den 20.5. 1726 hadde boet bl. a. Jordegods, 2 Vog og 1 Pd, i Øsund. På skiftet møtte på barnas vegne, Oluf Amundsen, avdødes svoger, og på enkens vegne møtte morbroren Trond JonsenPartner: Elisabeth (Lisbeth) Christensdatter Født: 1 Ab 1676, Meløy, Nordland Død: 1753, Øsund, Meløy, Nordland Far: Christen Povelsen (1642-1677) Mor: Anne Jonsdatter (1653-1718)Barn: Anne (1699-1734) Willum (1702-1781) Kirsten (1706-1750) Christen (1708-1789) Jon (1712-1777) Berethe (1715-1786)1.1.1.1 Anne Melchiorsdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1699, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1734, Dalen, Meløy, NordlandPartner: Peder Torstensen Gift: 1 Ab 17301.1.1.2a Willum Melchiorsen* ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1702, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1781, Øsund, . Meløy, NordlandPartner: Birgitte (Berethe) Bentsdatter Født: 1 Ab 1720 Død: 1764 Gift: 1750Andre partnere: Dorethe Andersdatter1.1.1.2b Willum Melchiorsen* (Se ovenfor) —————————————————————————————————————————————Partner: Dorethe Andersdatter Gift: 1765Andre partnere: Birgitte (Berethe) Bentsdatter1.1.1.3 Kirsten Melchiorsdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1706, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1 Ab 1750, Meløy, Nordland1.1.1.4 Christen Melchiorsen ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1708, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1 Ab 1789, Meløy, Nordland1.1.1.5 Jon Melchiorsen ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1712, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1 Ab 1777, Meløy, Nordland1.1.1.6 Berethe Melchiorsdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1715, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1 Ab 1786, Meløy, Nordland1.1.2 Sophia Willumsdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1673, Øsund, Meløy, Nordland Død: 1 Ab 17401.1.3 Berethe Willumsdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1675, Øsund, Meløy, NordlandHun er tipp-oldemor til Jørn Herstad.-Død etter 1729Partner: Ole Colbanussen Født: 1669, Sandviken, Gildeskål, Noredland Gift: 1698Barn: Thomas (1705-)1.1.3.1a Thomas Olsen* ————————————————————————————————————————————— Født: 1705, Sandviken, Gildeskål, Noredland*Ny [OCCU]: Handelsmann i SandvikenPartner: Kirsten GundersdatterAndre partnere: Karen Pedersdatter Grimlund1.1.3.1b Thomas Olsen* (Se ovenfor) —————————————————————————————————————————————Partner: Karen Pedersdatter Grimlund Født: 1718, Selvær, Lurøy, Nordland Død: 1767Andre partnere: Kirsten Gundersdatter1.1.4 Margrethe Willumsdatter ————————————————————————————————————————————— Født: 1 Ab 1677, Øra, Meløy, Nordland Død: 1 Ab 1751Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk Birger for en fin oversikt.Jeg er interessert i denne Ole Colbanussen f 1669.Vet du noe mer om ham? Kan han være søster til Kiersten Colbensdtr? Jeg vet ikke når hun er født, men det antydes at hun kommer fra Sandvig. Hun ble gift med Arent Erichsøn muligens fra Fleina.I manntallet fra 1701 skal han være 33 år, omtrent jevngammel med Ole Colbanussen.Arent dør omkring 1720.Kiersten dør 1756. Jeg vet ikke om navn på barna deres kan gi noen ideer til å finne opphavet til Kiersten: Niels, Stephen, Thomas, Dordie, Anne og Mette.Disse skal være født fra 1700 og utover. Vennlig hilsen IE Kierstens barn er født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I boken ”Slækten Benkestok” av Wilhelmine Brant står der følgende: ”Colbanus Nielsen,, f. ca 1606, levede 1666 I Sandvigen…og angives da at være 60, Aar…Han havde formentlig været gift 2 gange, likesom det maa antages, at hans 2 her omtalte sønner, Niels og Ole, var av 2det Ækteskab, eftersom Faderen ved disses fødsel var mellom 60-70 Aar gl. Hans 2den Hustru hed vistnok Anne Olsdtr..” (side 272).Det er alt jeg vet foreløbig, men skal se om jeg kan finne noe mer i mine notater.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Birger. Hjertelig takk for opplysningene. Jeg har lånt 'Slækten Benkestok' flere ganger, men da var jeg på leting etter andre personer.Får låne den en gang til og lese den grundig samtidig som jeg går gjennom skiftene. Kjenner du til Støvers nedtegnelser eller andre kilder for området? Har oppfattet det slik at det ikke finnes bygdebok for Gildeskål.Derfor har det sett ganske håpløst ut med hensyn til å finne et utgangspunkt.Du har i alle fall gitt meg en tråd som jeg kan følge. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Inger. Jada, jeg kjenner til Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål. Jeg har den Cd-platen, men siden Virtuell PC og Windovs programmet kolapset så kan jeg ikke bruke den. Men en kan finne mye der. Jeg har også 'Skifter i Salten, men av samme grunn kan jeg ikke bruke dem. Der er også kommet en for hele Lofoten. Og jeg kan absolutt anbefale de. Jeg håper at du finner ut noe mer. Som jeg sa så er dette noe som kommer inn i min slekt fra Beiarn og Gildeskål.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikommer kanskje litt sent inn her, men bedre sent en aldri?Stephen Arntsen som er nevnt lenger opp finner du på Drag i Tysfjord og på Rinøy i Lødingen og der er det etterslekt i andre ekteskapet med Helle Jørgensdtr fra Kilhus i Trondenes. har ganske mange etterkommere på han. det blir noe sider så det blir for mye her..steiols5 at start.notidligere steinarolsen#tiscali.no bytt til rette tegn så kommer du fram på Start.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Steinar. Jeg er svært glad for at du har opplysninger om etterkommere etter Stephen Arentsen i hans 2. ekteskap.Kontakter deg på e-post senere. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.