Gå til innhold
Arkivverket

[#27754] Claus Folchers/Volchers Bergen f.ca 1665


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Jeg leter etter opphav/informasjon om en Claus Folchers/Volchers som bodde i Bergen. Han var gift(05.10.1704) med Grethe Hendrichsdatter, og de fikk barn mellom 1704-1709. Har funnet en Giedche Folqvorsdatter/Folchers som fikk barn i omentrent samme periode som Claus- kanskje en søster?Jeg skulle gjerne ville vite noe om hvor han ble født o.l.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Claus Volchardsen i koppskatten 1683 for Bergen, men det er vel neppe din Claus, - jeg tenker mest på grunn av alderen…[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kopp1683&gardpostnr=4733&merk=4733#ovre>LenkeSå finner jeg en Claus Folchers som gifter seg i Korskirken, Bergen i 1684 med Margrete Fort Lenke Og her er vel din Claus (Clas) Folchers som gifter seg i 1704 med Grethe Henrichsdatter Lenke De siste får, som du sier, tre barn: Kirsten (Kisten) 1704, Lucia 1705 og Hans Teiste 1709. Her er i allefall fadderne til de tre barna:Kisten, døpt 5.10.1704 LenkeLucia, døpt 4.11.1705 LenkeHans Teiste, døpt 31.05.1709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Fine innspill...Denne Claus du fant i kopperskatten,kan godt være 'min' Claus. Da han skulle være født rundt 1665.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det synes å være ganske sikkert at Gidske (Gidsche) Folchers, gift med Gert Thurman er søsteren til Claus. Hennes mann er blant fadderne når datteren til Claus Folchers, Kisten, blir døpt i 1704 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011700kk&gardpostnr=631&personpostnr=5036&merk=5036#ovre>Lenke. Gidske og Gert (Gerdt) har i alt fem barn til dåpen i Korskirken: Baltzer, døpt 10.11.1706, fadderne: Lenke Kisten, døpt 01.11.1708, fadderne: Lenke Hans Jacob, døpt 06.01.1710, fadderne: Lenke Anna, døpt 22.06.1712 Claus, døpt 25.10.1713Både Giske og Claus har døtre som heter Kisten og det kan tyde på oppkalling. Ved dåpen til Hans Jacob, Giskes sønn, finner vi blant fadderne Gert Henric Mester kone som ser ut til å være Kisten Iversdatter. Men dette paret får barn i Korskirken i årene 1703-1711, så Kisten Iversdatter er ikke en eventuell bestemor til de to stk. Kisten.Blant fadderne til Kisten, datteren til Claus Folchers, finner vi en Regine Henricdatter, som antakelig er søsteren til Grete Henricsdatter.Jeg har også funnet ekteskapet til Lucia Folchers, datteren til Claus Folchers: Hun gifter seg 02.02.1727 i Korskirken med sersjant Augustinus Rønne Lenke Jeg finner ett barn: Maren Elisabeth Schavenia, døpt 03.09.1727 i Korskirken LenkeClas Folchers opptrer som fadder i Korskirken (i DA dekker denne basen årene 1700-1710) i 1704 når Albert, sønnen til Ole Thorsen og Anna Henrichsdatter blir døpt i Korskirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Oj,her var det utrolig mye fin informasjon...Jeg vet følgende om Grete Henrichsdatter, Claus kone. Hun var en av trillinger som ble døpt 4.11.1676,Lisbeth og NN. Grete hadde også en bror,han hadde ikke noe navn under dåpen. Deres far het Hendrich Bogholt.Det er i allefall de søskene jeg har funnet,men Hendrich kan jo hete noe annet enn Bogholt ved dåpene til Anne og Regine- om de var Gretes søstre...(Har også et innlegg om han 25867)Jeg kan ikke si noe om Claus var gift to ganger- det kan jo være...Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har Claus Volchers' kone registrert som 'Mar(Grete) Henriksdatter Nilsen'.'Den andre' Claus Volchers kan jo også ev. være Claus og Gidske Volchers' far som g. seg om igjen i 1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at den yngste sønnen til Giske Folchers heter Claus, så det kan være eventuell oppkalling etter en bestefar eller kanskje onkel Claus ('d.y.')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Henrik Bogholt døper drengebarn (ikke navngitt) i Korskirken i 1674 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=90&merk=90#ovre>Lenke Så finner jeg Lisbet, Grethe og en dødfødt trilling døpt i 1676 Lenke I november 1676 finner jeg to innførsler på Hindrich Bogholdz barn blant døde i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Har funnet en Clas Bockholt blant innflyttede drenger i Bergen. Han er 20 år, fødested ”Nien Bücken”, fars stilling er brennevinsbrenner. Clas kom høsten (Herbst) 1696, og er innført i 1697: LenkeKan dette være ”din” Clas?? Hvis det er tilfellet, er nok ikke den Claus jeg fant i koppskatten og denne Claus samme person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei!Jeg setter så stor pris på denne hjelpen jeg får fra dere,helt utrolig....Jeg hadde nemlig så velig lite å gå på med disse personene.Når det gjelder Henridch Bogholt, så fant jeg også bare andre med samme etternavn. Har prøvd fortvilet å finne vielse,hva konen het osv. Det har jeg ikke lyktes med.Det kan godt være at Claus far også het Claus,det ser jeg slettes ikke bort fra. Jeg vet ikke hvilke roller fadrene hadde? Var det slik at familien ble mest brukt,eller var det andre viktige borgere som var mest populær.Claus sønn Hans Teiste ser ut til å være oppkalt etter en av fadrene Hans Teiste -som deltok i flere dåper. Ser også et mønster at de samme fadrene dukker opp hos hverandres dåp. Er de slekt el.venner?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.