Gå til innhold
Arkivverket

[#27756] Anna Maria Hans. Hysvær, Vega


Gjest Gyrid Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyrid Jørgensen

Prøver å se om jeg kan komme noe videre hennes aner på morsiden. For å nevne det jeg vet: Anna Maria var datter av Hans Olsen Hysvær som dør og det skiftes etter i 1755.Da det skiftes er Hans Olsen gift med Barbro Mortensdatter (de ble gift 1732) og Ole har disse barna: Niels (Igerøen), Ole, Morten (han var f. 1734), Berit som befinner seg på Kielvær i Tjøtta, og min ane Anne Maria.Ole Hansen var gift hvertfall en gang tidligere med Kirsten Poulsdatter Grimsøen, gift i 1727. De får hverfall to barn, Berit født 1728 (tror muligvis at denne Berit dør i 1738) og så blir Kirsten introdusert i 1731, dette barn kan jeg ikke finne ellers i oversikten(manglende side?) over døpte. Utover Morten, kan jeg ikke finne noen av de andre barna døpt i kirkeboka (litt mystisk!).Min ane Anne Maria oppgis å være 50 år, da hun dør i 1787, skulle i såfall være født ca 1737 og ha vært 20 år da hun ble gift i 1757. Siden jeg ikke finner Anna Marias dåp og ikke kan være helt sikker på aldersangivelsen da hun døde er helt nøyaktig (ville ha betydd at Barbro var hennes mor), lurer jeg på om noen vet om andre kilder det ville være naturlig å sjekke for ytterligere opplysninger? Eller om noen har fått med seg opplysninger i kirkeboka som jeg kan ha overset?Har noen tilgang til telling for 1701 og mulighet for å sjekke hvor gammel Hans Olsen var på det tidspunkt og om han bodde på Hysvær? Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Jeg kan ikke hjelpe deg med det du spør etter men Hans Olsen i Hysværet var først gift med ei Berithe Nielsdatter. De hadde 2 sønner: a) Niels Hansen, som bosatte seg på Igerøya. b) Ole Hansen, Hysvær. Han er n. som tjener i Hysværet 1761. Disse to blir dermed halvsøsken til Morten, Berit og din Anna-Maria.Denne Berithe Nielsdatter var bla.søster til Jon Nielsen Walla, Alv Nielsen Nes, Aren Nielsen Holand. Sistnevnte Aren Nielsen Holand hadde bla ei sønnedatter: Ane Jensdatter, ho vart gift med overnevnte Morten Hansen i Hysværet. (Jmfr. skifte etter Steffen Eliæsen Vixaas i Vægens fr., startet 16 oct. 1761).Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei Kurt.Selv om du ikke løser mitt problem, er det hvertfall falt noen fler biter på plass. Siden det var tre av barna jeg ikke har funnet døpt, hadde jeg jo begynt å mistenke, at Hans kunne ha vært gift enda en gang. Kan i det minste nå slå fast at 'min ane' må være enten fra 2. eller 3. ekteskap.Nå som jeg visste navnet på kone nr. 1 , fant jeg henne også gravlagt 49 år gammel i 1726. Så jeg sier takk! Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.