Gå til innhold
Arkivverket

[#27757] Kiellevold Gulen Sogn &Fjordane.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Hei! Ønsker opplysninger om foreldre til Halvor Arneson f.ca:1759 Torven S.Trøndelag? og kona Ingeborg Hansdtr.f.ca:1759 Årenes ? Bopel:1801 Evindvik Lenke. Gårdsnavnene har jeg mest sansynlig fra Bygdebok fra Gulen.Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Man må sjekke informasjonen som finnes i FS, men jeg finner i allefall ekteskapet her mellom Halvor Arnesen og Ingeborg Hansdatter i Gulen i 1778:-------------------------------------------------- HALVOR ARNESEN Male FamilyMarriages:Spouse: INGEBOR HANSDRMarriage: 24 OCT 1778 Gulen, Sogn Og Fjordane, Norway--------------------------------------------------Videre finner jeg en Halvor Arnesen, døpt 11.03.1758 i Gulen: HALVOR ARNESEN Male Birth: Christening: 11 MAR 1758 Gulen, Sogn Og Fjordane, NorwayParents:Father: ARNE INDRETORVINDMother: JERTRUD--------------------------------------------------Finner følgende tre Ingeborg Hansdatter døpt på slutten av 1750-tallet i Gulen (FS): Ingeborg, døpt 16.9.1756, datter av Hans Jetmundsen; Ingeborg, døpt 15.10.1758, datter av Hans Knutsen (Knudsen); Ingeborg, døpt 21.6.1759, datter av Hans Engeset.Ser at en av døtrene til Halvor og Ingeborg heter Gjertrud, og det heter også moren til den Halvor jeg har funnet døpt i Gulen 1758. Oppkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Tusen takk for opplysningene,ekteskapet til Halvor og Ingeborg var jeg kjent med. Vil forsøke og sjekke opplysningene dine videre. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Taryn Flolid

Gulen Bygdebok, band 2, s. 56, (gnr. 45 Kjellevoll, bnr. 4)Christian Ameln bygsla bruket born 5/3 1790 til ein Halvor Arnesson, so foer hadde drive eit bruk paa Haveland. Sjaa (27-5, 36). usv.paa Haveland, Gulen Bygdebok band 2, s. 453,Halvor Arneson Torven fekk skoeyte paa bruket i 1778 fraa birkedomar Moeller.That is all it says about his name, no parents are named in the Bygdebok.All it says about Ingeborg,Halvor vart g. 24/10/1778 med Ingeborg Hansdtr. Aarenes. Ho vart gravlagt 23/3/1822.You probably knew all that.Good luck, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andersen

Hei Olav Gatland! Torven og indre Torven - no Torvund, ligger mellom Lavik og Vadheim på nordsiden av Sognefjorden, og hørte til samme prestegjeld på 1700-tallet (Eivindvik). Mvh. Arne Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

På side 489, bind 1 i Bygdeboka for Gulen står der at Halvor Arnesson Torven fekk skøyte på bruket i 1778 frå birkedomar Møller. Halvor vart gift 24.10 1778 m. Ingeborg Hansdtr. Årenes, og dei dreiv bruket til 1790.' Halvor og huslyden hans flytte til Kjellevoll.Ingeborg vart gravlagt 23/3 1822. Der var 4 born i 1. ekteskap: Arne; Synmneve; Gjertrud og Sigrid (side 67 i bind 2).Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.