Gå til innhold
Arkivverket

[#27760] Bygedbok fra Hyllestad, S & F


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det noen som kan kikke i bygdeboka fra Hyllestad, dersom den eksisterer for å se hvem som er foreldra til Anna Jakobsdtr Espeland (f. ca 1671)se dette emnet: Lenke Jeg har plassert henne på feil sted, hun kommer ikke fra Brekke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald

Kan det være denne: AKSE Gnr.68 Bruk 1: Gjertrud Pedersdotter Akse gift 2.gong med Jakob Torsteinson, ført som brukar kr. 1676 til 1712, f.kr. 1641, d. 1727 på Akse.Av barna i Gjertruds andre ekteskap veit vi om:1. Maren f.kr. 1676, gift med Bendik Gullakson Systad, til Eide på Hyllestad2. Karen fekk garden3. Anna f.kr. 1678, gift 1704 med Østen Ytre Hjelmeland, deira barn kom til Systad, Atterås og Handalen.I 1703 måtte Jakob bøte med buet sitt, då han hadde fått barn med tenestejenta si. I skifte etter Jakob får vi vite at han handla med von der Lippe i Bergen og skulda skulle betalast med tjørevirke.mvh Jan Ragnvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Jan og Rune, dette er uten tvil rette par. Alt ser ut for å stemme med det jeg har om Anna. Hjelmeland står i Rhygs bok som under Eid, er det i nærheten av Hyllestad og?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Jan: du skulle vel ikke ha noe i den boka om mannen hennes :Øystein Ellingsson Hjelmeland Jeg har ingen årstall eller noe på han. Men han må jo være födt rundt omkring 1660/70 han og.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

I bygdeboka for Lavik står det svært lite om Øystein E. Hjelmeland. Eneste årsall som er oppgitt for han er at han giftet seg med Anna Jakobsdtr Espeland i 1705, men han må være død før 1720 for da gifter Anna Jakobsdr seg på ny med Jan Olsson Støldal (1689-1763). Han har heller ikke noen personindeks, noe som tyder på at foreldrene ikke var kjent da boka ble skrevet.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til innlegg nr. 2: Gjertrud Pedersdatter (Akse) var som det står gift 2. gang med Jakob Torsteinson. Hun ver gift første gang med Jørgen Anderson Akse. Derav Akse-navnet. Selv kom hun fra Skiveneset, som også er i Hyllestad. Hun døde i 1720, 80 år gammel, altså født ca 1640. (Beklageligvis har jeg glemt å notere kilden til dette.)Forøvrig vil jeg tipse om ei side som heter 'Gardsregister Sogn' Lenke Her finner du enkelt ut hvor en gard ligger, hvilken bygdebok du skal etterlyse m.m.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for opplysningene. Håper noen kan finne noe om Skiveneset da. jeg skal kikke på den linken og. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.