Gå til innhold
Arkivverket

[#27766] Lars Knudsen Otterdal f. ca 1716 Hornidal til Nordang i Hjørundfjord


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

I 1801 tellingen finner vi Synneve Rasmusdtr (75 år) som enke på Nordang i Hjørundfjord LenkeVar hun gift med Lars Knudsen f. ca 1716 i Hornindal, Sogn og Fjordane - sønn av Knut Haraldsen Otterdal og Ingeborg Larsdtr. Hjelle?Stemmer det at denne Synneve er født 1725 i Eid som datter av Rasmus Nilsen Frislid - hvem er så moren?Hadde Lars Knudsen og Synneve Rasmusdtr en datter Ingeborg f. ca 1753 som ble gift med Colben Torstensen Standal i Hjørundfjord?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Dette var artig. Boken Hornindal Nordfjord 'Ættelister for kvar gard i bygda' var en av de første slektsbøkene jeg kjøpte og som jeg aldri har hatt bruk for. Under Gr.nr. 177 (10) Otterdal, Br.nr. 1 'Utigard' står det: Knut Haralds. 1681-1735 g. Ingeborg Larsdtr. Hjelle 1676-1735. Barn: 1. Harald 1708 g. enke Anne Olsdtr. Grodås, sjå Grodås, 2. Ola på gr. Dei fire sønene var ute som soldatar, 3. Lars 1717 g. 1752 Synneve Rasmusdtr. Frislid, gard Nordang, 4. Kristoffer 1720 g. 1751 Barbra Olsdtr. Lødemel, 5. Brite, 6. SigridUnder Gr.nr.123 (1) Frislid, Br.nr.3 'Hans-bruket' står det bl.a.: Rasmus Nilss.1699-1776 g. Magnhild Jonsd. Y. Henden 1696-1788 Barn nr.3. Synneve 1725 g. 1752 Lars Knuts. Otterdal 1716 gbr. Nordang Det er nevnt 13 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til deg Kai - noen puslebiter faller da på plass. Kan du sjekke om Knut Haralds. var sønn av Harald Olsen f. ca. 1637 og Gunhild Olsdtr. Otterdal, og om han hadde en søster Brite.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Harald Ols. 1637-1704 g. Gunhild Olsd. Otterdal, d.1727 Barn: 1. Brite g. Peder Otterdal, nabogarden, 2. Guri g. Mikkel Frøholm, gbr. Innvik, 3. Eli g. Peder Ols. Navelsaker, gbr., 4. Jon, busett på Hamre i Volda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk igjen til deg Kai!Betyr din oversikt at Knut Haraldsen ikke er sønn av Harald Olsen og Gunhild Olsdtr. Otterdal?Går det i så fall fram hvem han er sønn av? Jeg finner en Knut Harildsen - 34 år (født ca 1667) - som oppsitter på Otterdal i 1701 tellingen, men 'min' Knut sies å være født i 1681 - er det samme person eller to forskjellige?Det ble mange spørsmål dette.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Knut er ikke nevnt blant barna til Harald og Gunhild. F.o.m. Knut er forkortelsen ' på gr.' brukt om neste bruker på garden. Harald og Gunhild har ingen 'på gr.' etterkommere. Det er ingen henvisning til hvor han kommer fra. Har sjekket alle b.nr 1 uten å finne navnet Harald brukt i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Kanskje det er lurt å sjekke skiftet etter Harald Olsen Otterdal, i tilfelle ætteboka er mangelfull. Eg ser at der er skifte 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Viddal

Lars og Synneves opphav vet jeg dessverre ikke noe om, men jeg slo opp i Hjørundfjordbøkene om dem. De overtok i 1753 Larsgarden på Norang, Lønr 37, bnr 7 etter et barnløst ektepar som drev den før. I bind III av Hjørundfjordboka, side 361 står det at Synnøve Rasmusdatter Frislid fra Rasmusbruket, Hornindal giftet seg 1752 med Lars Knutsson Otterdal fra bnr 1 i Hornindal, f 1717, d 1800. Synnøve f ca 1725, d 1810. her står alle deres etterkommere listet opp + en liten omtale at Lars og 'Spelar-Synnøve'. Det stemmer at datteren Ingeborg f 1753, d 1839 giftet seg med Kolbein T. Store-Standal på Standal, bnr 1. (Hjørundfjordboka bind V, side 394. Etter at Kolbein døde giftet Ingeborg seg for 2. gang med Ola Olsson Langelandshaug, enkemann etter Guri Arnesdatter Standal (bnr 8) på Store-Standal, men han var opprinnelig fra Synnylven. Ønsker lykke til med leitinga etter Lars og Synnøves opphav. Hilsen Randi Viddal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Kai, Jorunn og Randi for ytterligere avklaring.Nå er alle mine opprinnelige spørsmål besvart bekreftende.Grunnen til at jeg stilte et nytt spørsmål om opphavet til Knut Haraldsen Otterdal, er at dersom han skulle være sønn til Harald Olsen og Gunhild Olsdtr Otterdal, ville det medføre følgende situasjon for meg:Om en av mine svigerdøtre har jeg tidliger funnet ut at hun på sin mors side er syvmenning til min kone - dersom Knut Haraldsen er sønn av Harald Olsen, vil hun på sin fars side være timenning til min kone.Ikke så viktig kanskje, men slike sammentreff er morsomme.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Etter å ha undersøkt skiftet etter Harald Olsen Otterdal kan en slå fast at han bl.a. hadde en sønn Knud Haraldsen, som var myndig i 1704 - LenkeDermed kan en slå fast at 'ætteboka' her er mangelfull. Den Jon som er nevnt som sønn av Harald, er ikke nevnt i skiftet.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ivar Fylling

Eg har ikkje sett denne debatten før no, men Knut Haraldsson er min farfarfarfarfarfar, og det var fint å få bekrefta at han er son til Harald Olsson. Som hhv far og farfar til Harald har eg Oluf Jetmundson og Jetmund Olsson, etter Ålandsboka. http://www.ivarfylling.com/ivar-aner/a1.htm#i6836Var innom Larsbruket på Nordang i fjor sommar. Såvidt eg forsto er det ingen etterkomarar etter Lars og Synnøve på Nordang no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.