Gå til innhold
Arkivverket

[#27770] Barbra Jonsdtr Gangstød, f. ca 1670/75, HO


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Barbra Jonsdtr ble först gift med Isak Villumsson Solbjörg i Samnanger. Da han döde giftet hun seg oppatt med Olav Nilsson. Dette paret er blant mine 6. tippoldeforeldre. Er det noen som vet hvem foreldra til Barbra var og hvor de kom fra? Barna fra 1. ekteskap var oppkalt etter Iskas foreldre (Villum og Guro) Barna fra andre ekteskap var: Kari, Nils (mulige foreldre til Olav), Mari, Barbra og Eli Magdele (siste er litt usikker). Jeg finner Gangstø både i Kvinnherad og Ölen. Dersom det da ikke er feilskrevet for Gangsøy i Fusa. I Samnanger bygdebok I, s. 159 står det Gangstød. På den tiden drog de jo ikke så langt for å gifte seg. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant förste ekteskapet hennes og der står det Fusa: LenkeJeg lurer på om det er en feilskriving av Gaukstad.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Gangstø

Ser i ein kopi av Fusa boka(bind 2) side 422 nevnt som følger: Guro Andersdotter Berge f 1622 g Villum Solbjørg, det kjem fram av skøyte 22.10.1865 frå ervingane etter Lasse Evindson Berge til Ole Lauritzen Haga på 14 mrk sm i garden Haga i Fusa. Husi til Villum Solberg (Solbjørg i Samnanger) brann ned i 1684. Villum og Guro hadde søner Anders og Isak f. 1665, g. 1696 Brabro Johnsdotter Gangstø. Fra dette ser det tydelig ut som det her menes Gangstø i Fusa, men ved gjennom lesing i kveld finner jeg enn så lenge ikke hvem det kan være Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Fra Fusa II side 120:' Sander Olsen Gangstøen, f. Ytre Samnøy 1662 d 1739 g 1693 Dordi Nilsdotter Bø, 1663-1729. Born: a) Nils f 1695 g 1724 Marta Larsdotter Nedre Rød i Os i b.pl. Spannsteigen under Heggland i Os. Gift III Ane Olsdotter Gangstøen f 1705. ' Johannes Hanson, Øvre Boga f. 1698 bygsla bruket Spannsteigen i 1747, da Nils flytta truleg heim til Gangstø' b. Ole f 1697 g 1735 Brita Olsdotter Gangstøe f 1704 g. Willum f 1706 g 1739 i Samnanger Brita Nilsdotter f Feten, var husmann i Gangstø til 1755, då Anders Olsen bygsla.'Her er tydelige forbindelser med denne familien til Gangstø, noe som kan bekrefte antagelsen om at Barbra Jonsdotter kom fra Gangstø ( Øvre eller Nedre). Ser nærmere etter dette. Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for det, Hans. Ettersom det stod at hun kom fra Fusa da hun giftet seg er jeg nesten overbevist om at det er rette sted.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.