Gå til innhold
Arkivverket

[#27772] Haukås og Fromereid i Lindås


Gjest Grete  Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete  Jøraas

Knud Johannesson Fromereid f 1730 - hvem var hans foreldre, og hvem var han gift med? (Han fikk en datter, Brita, i 1763) Og hvem var foreldrene til Knud Kristianson f 1671 på Haukås? Knud var gift med Siri Gullaksdatter f 1695 i Ber(g)fjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel dåpen ti Brita i 1763, i Manger. Far: Knut Johannesen Fromereid [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Mangfoed&gardpostnr=482&merk=482#ovre>Lenke Av en eller annen grunn er ikke morens navn oppgitt. Men kan det være den samme Knut Johannesen som også får følgende barn? Kona heter Brite Tomasdatter og paret bor på Fromereid i Manger:Marhe, døpt 1765 LenkeJohannes, døpt 1766 LenkeThomas, døpt 1768 LenkeGuri, døpt 1772 LenkeHvis dette stemmer, kan dette være Knut og Brite som gifter seg i Manger i 1761? Problemet her er at brudgommens gård er Floen, mens bruden bor på Brevigen Lenke Men flyttet de til Fromereid?I 1778 dukker det opp en Thomas Fromereid som legdslem i Manger Lenke Han er også registrert i 1779, 1780 og i 1783 Lenke Dette kan være søsteren Marthe som også er legdslem i 1779 Lenke og i 1780 Lenke I 1784 står også Knut Fromreide nevnt, med merknad: Knut Fromrejdes begravelse LenkeKan dette være Thomas Knutsens dødsfall i 1784? Lenke Her er i allefall en datter av Knut Fromreid som gravlegges i 1762 (ikke navn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete  Jøraas

Grethe! Tusen takk! Dette ser ut til å være de løse trådene jeg mangler for å kunne nøste videre. Hjertelig!! takk for svar og hjelp! Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har ikke kommet noe videre med Knuts far, men her er vel Knut Kristiansen, leilending på Haukås (Houchaas) i 1701 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&gardpostnr=3760&merk=3760#ovre>LenkeDette er vel giftermålet ca. 1713 (funnet i FS):Knut Kristianson Male FamilyEvent(s):Birth: 1671 Haukaas, Lygra, Hordaland, NorwayChristening: Death: 1762 Haukaas, Lygra, Hordaland, NorwayBurial: Marriages:Spouse: Siri GullaksdatterMarriage: About 1713 Of Berfjord, , Hordaland, Norway--------------------------------------------------Finner følgende barn i FS – bare med fødselsåret: Brita, f. 1714, Kristian, f. 1717 og sønnene Ola og Gullak, f. 1722. Gullak (Gulech) Knutsen Haukås blir jordpåkastet i 1800 i Lindås, 78 år gammel LenkeEr dette Gullak Knutsen Haukås’ vielse i 1748? Lenke Og dette er kanskje Oles ekteskap? LenkeDette er vel faren til Siri Gullaksdatter i 1701 på ”Berefior” og hennes bror Ole, 3 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete  Jøraas

Tusen takk enda en gang for god hjelp! (Jeg skjønner ikke hva du gjør som ikke jeg gjør; jeg leter og søker på samme områder..nåja). Tilbakemeldinger til deg: Knut Johannessen og Brite Tomasdatter ser ut til å være korrekt. De gifter seg i 1761, får et barn som dør i 1762, og datteren (min ane) Brita i 1763 osv. Flyttet vel fra sine respektive hjemplasser til Fromereid for å kunne brødfø seg og barna (noe som var vanskelig da ihvertfall to av barna ble legdslemmer. Så takk for denne hjelpen! Nå skal jeg lete videre bakover på gårdene Floen og Brevig og finne flere bekreftelser der. Knut Kristiansen: Sønnene Ole og Gullak f i 1722 er tvillinger, og Ole er min forfar. Ekteskapet du fant på Ole er korrekt; dette var hans første kone. Ole giftet seg igjen med Siri Olsdatter Lygra f 1754, han var altså 32 år eldre enn Siri. De fikk en sønn Peder i 1792. Han giftet seg med sin halvbrors datter Else Gullaksdatter f i 1793. Halvbroren Gullak var 42 år eldre enn Peder (f 1750). Så halvbrødrene var hhv svigerfar og -sønn til hverandre! Var slike ekteskap mellom onkel og niese lovlige? eller visste kanskje ikke disse to at de var brødre? Beste hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel da dåpen til Peder Olsen, sønnen til Ole Knudsen og Siri Olsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=LIND1764&gardpostnr=2859&merk=2859#ovre>Lenke, og her vel giftermålet til Ole og Siri, i Manger, 1788 Lenke Hun var fra Boge.Her er vel dåpen til Gullak Olsen, sønnen til Ole Knudsen og Anna Berfiord LenkeDa er det vel disse to som er halvbrødre (?). Da er vel dette dåpen til Else Gullaksdatter, Manger, i 1793 Lenke Ser at Else har en eldre bror, Ole, døpt i 1790, Manger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.