Gå til innhold
Arkivverket

[#27773] S&F: Ole og Oline i Soleimslia, Førde


Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

Mine tipp-tipp-oldeforeldre Ole Gunnarson Gjerland f. 1767 og Oline Madsdatter Soleimsli f. 1772 ble gift 5 Nov 1809, og levde i Soleimslia i Førde.Står fast når det gjelder deres foreldre. Håper noen kan sette meg på sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ekteskapet i 1809 var Olines andre.Hun ble gift første gang 29.06.1800 med Gjert Larsen Friborg.I 1801 finner du paret på Solheimsli, og det vil forundre meg mye om ikke Olines far er Mads Torstensen.( ikke min slekt)Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Ja, det ser veldig sannsynlig ut at Olines foreldre er Mads Torstenson og Helga Rasmusdatter, men i Førde bygdebok er det bare Rasmus som står oppført som deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En annen sak er Ole Gunnarson.Du skriver at han var født ca. 1767.Hvor har du det fra? I 1801 tellingen befinner det seg en mann med samme navn på gården Gierland som tjener.Han er 23 år, altså født ca.1778.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ole ble forøvrig konfirmert i 1794 på Gierland.Det er skifte etter Mads Torstensen, Solheimslie.Lenke Jeg ville lagt inn enforespørsel om dette skiftet i Arkivforumet.Da kan du kanskje få avklart Olines opphev. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.