Gå til innhold
Arkivverket

[#27785] Hass før Trondheim


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Ved å søke på tyskland fant jeg kankje foreldrene til denne instrumentist(organist)Elias Hasse (Haselin). Elias er født før 1600, og død 1662 i TrondheimVed søk fant jeg Hanss Haeslin, født Wurtemberg i Tyskland, gift med Apolonia. De bodde i Wurtemberg i Tyskland. De hadde en sønn Elias som var født 19.5.1590 WurtembergNoen som vet noe rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Ja det er rette familie. Vi finner også familien på Simon Ellefsens hjemmeside http://www.nose.dk/Norge/hass.htmlhttp, men slekten avslutter på Elias som er første mann som flytter til Norge.Sønn av Elias Hasse / Hasselin var Jeremias som var gift med Maren Jørgensdatter (f.1640). Hun var datterdatter av Torstein Buch i Trondheim(f.1585) Datter av Jeremias heter Maritte Hass (f.1663)og var gift med Jørgen Jensen Hass (f.1635). Han nevnes som en slektning, og jeg tror han var sønn av Sophie Hass som igjen var datter av Elias Hasse / Hasselin. Dvs Jørgen og Maritte var søskenbarn. Kan noen hjelpe meg med dette?Denne Sophie Eliasdatter var også gift med gullsmed Jens Christensen Sehested (f 1654) i Trondheim, men de var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeremias Hass (Hase) var res.kap. i Stod, Nord-Trøndelag, 1690-1710, og sogneprest i Frosta, også NT, 1710-1734.I fortegnelser over døpte i hans tid i Stod, er det også nevnt dåp av egne barn. Aslaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Bklager det ble litt feil: Jeremias f.1687 er sønn av Jørgen Jensen Hass f 1660 og Marit Hass f 1663, og jeg mener de kan være søskenbarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har en Margrethe Hass som var gift med skipper og gjestgiver John Christensen Schillie, Brønnøysund. Han var født i 1719, men jeg vet ikke noe om henne. Deres barn het Joen, Jens, Petter, Jeremias, Albrigt og Margrete. Hass navnet er brukt som mellomnavn i flere generasjoner etterpå. kan Marite være datter av Jeremias Hass? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg er ikke sikker på hva hans kone het, men det er nevnt ei Margrethe Jeremias som fadder noen ganger. Og jeg fant tre barn, Peder Borch f. 15.06.1692, Maren Maleen f. 25.08.1697, og Kirsten f. 07.06.1699. Dette står i kirkeboka for Stod, som er lagt ut på nettet.Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ad. #7 og #11.Konen er Margrethe Pedersdater Borch (o.1663-1746), der 11. nov. 1690 blev gift i Stod med Jeremias Erichsen Hass (o.1665-1735).Se bla. Sissels hjemmeside Lenke (hvor det første årstal 1691 er forkert, skal være 1690)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.