Gå til innhold
Arkivverket

[#27787] Randi Larsdtr f. N. Skalleberg, Tjølling, d. 1739 i Sandar eller Hedrum


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Randi Larsdatter var gift med Engebret Paulsen som døde i Skaret i Hedrum i 1758. Han var fra Hotvedt i Sandar. Er det noen som vet hvem som var Randis foreldre?Det jeg vet om henne er at hun skal være født på Nordre Skalleberg i Tjølling. Jeg har vært litt slurvete med å notere kilder på denne personen, men jeg er ganske sikker på at jeg har denne opplysningen fra Lorents Berg bygdebok for Sandar.Videre vet jeg at hennes mann, Engebret Paulsen, var på Klinestad i Sandar før han kom til Skaret i Hedrum. I 1701 finner man enken Randi Larsdatter på Klinestad, med sønnene Rasmus Larsen 4 år, og Niels Larsen, 3 år. Jeg regner med at dette er den samme Randi, og at hun derfor har vært gift en gang tidligere før hun giftet seg med Engebret.På Nordre Skalleberg er det i 1701 en oppsitter som heter Lars Nilsen, 56 år gammel. Jeg har funnet tre døtre av Lars Nilsen på Nordre Skalleberg. De fant jeg på Vestfold-slekt, i kirkebøkene fra Tjølling. Det er Maren som gifter seg i 1698 med Oluf Knutsen fra Hobæk i Brunlanes; Kari, som gifter seg i 1703 med Tor Kristoffersen Ormestad, f. Nedre Bergan, Sandar; og enken Ingeborg som har bodd på Lund, men i 1723 gifter seg med dragon Kristen Børresen fra Nes Østre i Sandar.Lars Nilsen blir begravet 13.03. 1720, 80 år gammel.Jeg kan ikke finne begravelsen til Randi i kirkeboka for Sandar (på Vestfold-slekt), men jeg finner mannen Engebret på Skaret i 1738 (nevnt i et skifte), så det er vel tvilsomt at hun døde på Klinestad i 1739, slik jeg har notert (regner med at jeg har denne opplysningen fra Lorents Berg).Det finnes et skifte etter mannen Engebret i 1758. Da er det minst 18 år siden Randis død (Engebrets eldste barn med hans andre kone er 17 år gammel). Engebret og Randis barn het Søren (f. ca. 1708), Live og Marthe. Både Live og Marthe er gift på Klinestad.på FS står det at Randis far er Lars Nilsen og Anne Larsdatter, og jeg ville jo tro at i alle fall farsnavnet stemte, men synes det er litt rart at jeg ikke kan finne Randis vielse i kirkebøkene i Tjølling, siden vielsesprotokollen strekker seg helt fra 1670. Det er jo mulig at det mangler noen år, eller at Randi giftet seg i Sandar, siden hennes første mann sannsynligvis var fra Klinestad.Er det noen som vet noe om dette, eller evt. har adgang til kilder eller bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

På side 406 i Hedrum Bygdebok under Skaret, kan vi lese: Som vel er ditt utgangspunkt. Ingebret Paulsen fra Klinestad i Sandar ( av Åserum – ætten ) død 1758.Jeg finner ikke noen Randi Larsd. født i Tjølling etter 1683 som er året da fødte ble nedtegnet i kirkeboken.Hun skal være død på Klinestad 1739 ifølge Bygdeboken for Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk skal du ha, Kjell. Hvis det er den samme Randi som er enke på Klinestad i 1701, må hun være født før 1683, siden hun i 1701 har sønner på 3 og 4 år.Jeg synes også at det er litt rart at hun døde i 1739 på Klinestad, siden jeg ikke kan finne begravelsen hennes i kirkebøkene i Sandar (jeg har bare kikket på Vestfold-slekt, så det kan jo selvfølgelig være feil der). Dessuten er, som jeg nevnte ovenfor, mannen hennes nevnt i et skifte i 1738, som bosatt i Skaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Jeg har sett Sandar Bygdebok, og der står det at hun døde i Hedrum.Ifølge Tjølling Bygdebok var hun datter av Lars Nilsen og Anne Larsd. se side 651 Skalleberg Nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for opplysningen! Står det noe mer om dem der? Er f.eks. slekten ført enda lenger bakover? Om så er bør jeg kanskje låne boka. Jeg går ut fra at det ikke er nevnt noe om hvilke kilder de har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg sitter med Tjøllingboka her og på side 651 under Skalleberg Nordre, finner jeg følgende opplysninger: Gårdspart 2 ( Halve Skalleberg N.)Sitat: ' Lars Nilsen d. 1720, 80 år , Bruker 1688-1706, på 1/4 av Skalleberg N.Lagrettemann. g.m. Anne Larsdatter , d. 1709, 80 år.Barn: 1, Lars, fl. til Istre N.2, Mathis se br. nr. 4.3. Randi g.m Ingebret Paulsen, Klinestad, Sandar. ( Kom senere til Skaret i Hedrum)4. Maren g.m Ole Knutsen , Hobæk, Br.nes.5. Karen ,g.m. Tor Kristoffersen , Ormestad, ( Senere Honerød) Sandar.6. Ingeborg g.m Peder Hansen, Lund, Senere med Kristen Børresen, Sandar.Gårdspart 2 kan herfra følges under bruk nr,4, 5, 6.'På s. 655-659 står det mye om slekt under disse underbrukene. Si fra hvis du ønsker opplysninger fra disse sidene også. ( Etterslekt)Har ikke undersøkt noe om det finnes linjer bakover herfra i bygdebøkene for Tjølling.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Tusen takk, Gunn, dette var kjempefint! Jeg behøver ikke flere opplysninger om underbrukene. Jeg regner med at det ikke finnes opplysninger om Lars Nielsen og Anne Larsdatters aner, vi har jo allerede kommet et godt stykke bakover i tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skiftet etter Lars Nilsen bekrefter at Randi Larsdatter Klinestad var hans datter. Det er å finne i skifteprotokoll for Larvik sorenskriveri for åra 1720-29, fol. 32a flg.Skiftet etter Randis første mann, som jeg dessverre ikke har notert navnet på, er å finne i skifteprotokoll for Larvik sorenskriveri for åra 1701-1710, fol. 8b.Det skulle ikke være grunn til å gi opp letinga etter Lars Nilsens aner, uten i det minste å sjekke manntalla for 1660-åra. Problemet kan vel være at det var mange med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Familien bodde i Skaret fra 1726, så Randi døde nok der, men ettersom kirkebøkene for Hedrum er tapt blir det vanskelig å finne noen dødsdato eller begravelsesdato. Jeg har heller ikke funnet noe skifte etter henne.Engebret Paulsen har jeg heller ikke funnet begravet, men skiftet etter ham sto 8. februar 1758, så han må være død tidlig i 1758 eller på høstparten 1757. Det yngste barnet er døpt 1754, så han må jo ha vært i live da kirkebøkene for Hedrum tar til i 1751. Trolig har presten uteglemt ham i listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk skal du ha Kristian. Kjempefint å få en primærkilde-opplysning som knytter Randi til Lars Nielsen.Du har selvfølgelig helt rett i at det kan være mulig å finne aner lenger tilbake. Jeg får lete litt i manntallet.Jeg la også merke til at begravelsen til Engebret ikke var ført opp, selv om den tidsmessig burde stått der. Jeg må jo i den anledningen få berømme deg for den flotte Hedrum-siden. Den har vært til stor hjelp mange ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

Skulle det dukke opp noen flere aner her (Lars Nilsen på Skalleberg), så er jeg også interessert i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Else.Det er å beklage at jeg ikke før nå sent i kveld har sett ditt debattinnlegg. Foreløpig kan jeg si at mine aner går bakover via Randi Larsdtr. og Ingebret Paalssøn på Klinestad. Svigersønn til Ingebret;Harald Olssøn har jo sine aner bakover til Anfinn Tjøstolvssøn på From og Mikkel Haughem på Haughem. Så er dette dine aner bakover, så er vi vel i slekt. Om du har innteresse av det, så får vi se nærmere på 'våre forbindelses linjer'.Mvh. Einar__________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser at det her kan være på sin plass å gjøre oppmerksom på min artikkel 'Var Tolv Steinsholt fra Haughem?' i Gjallarhorn nr. 34 (2004), der jeg viser at Tolv Mikkelsson på Steinsholt i Sandar ikke var sønn av Mikkel Haughem, men av Mikkel Olsson på Kiste i Botne. Tolvs mor var etter all sannsynlighet Gjertrud Trondsdatter, som var enke etter Gunnar Tjøstolvsson på Kiste (sønn av Tjøstolv From i Sandar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Else.Om du har studert s.650-51 i K.H.Bygdebok for Tjølling så vil du se at navnene Nils og Lars er nevnt flere ganger. I følge navnetradisjoner er det godt mulig at både Lars Nilsen og Anne Larsdtr. har sitt opphav her.Hva gjelder etterkommere, så kan jeg nevne at mine aner går gjennom sønn av Engebret Paulsen og Randi Larsdtr., nemlig; Søren Engebretsen g.m. Anne Halvorsdtr.Etter det jeg forstår av tidligere innlegg, så har du oversikt over anene til Engebret Paulsen som var eier og br. av Skaret i tiden 1726-58.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei! Lorens Berg skriver i bygdebok for Tjølling (1915) på side 370 vedr. gården Tufte at Lars Nilssøn 'kom vist til Nordre Skalberg'. Denne Lars var sønn av Nils Hanssøn som omtales første gang i 1615, han eide da en nittendepart av gården, men brukte hele. Nils døde i ca.1667, over 100 år gammel. Gården Tufte ligger forøvrig ved Skalberg. Håper dette kan være til nytte ! MVH Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.