Gå til innhold
Arkivverket

[#27788] Sofie Møglerød`s hjemsted(gård) og hennes foreldre / Froland i Aust-Agder


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Jeg søker etter hvilken gård min mormor stammer fra og hennes foreldre. Ifølge byarkivet i Oslo heter hun Sofie Nilsen, født Møglerud, den 30/4-1882 i Arendal. Ifølge Digitalarkivet - folketelling for 1900 i Oslo, finner jeg henner i fam. med: Mor; Ingeborg Møglerød, født 1849 i Froland, men ingen far. Men ifølge folketelling fra 1875 i Aust-Agder finner jeg igjen Ingeborg, født Aslaksd. med mann Gunder Thorjus. Holmstøl, født 1836 i Froland. Disse datoer og førsteføddes årstall som ifølge folketellingen i 1900-Oslo er: Gunhild født 1874 i Froland, stemmer. Deres hjemsted (før flytting til Oslo) den gang het Løvjomaaseje (Myglerud). Er det en mulighet for at dere kan sjekke om dette stemmer? Jeg har hørt i min fam. at min mormor skulle stamme fra en gård som heter Møglerød i Froland, og disse opplysningene som jeg har funnet kan jo tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Ifølge Froland bygdebøker er Møglerød navnet på bruk nr. 6, 7, 8, 13 og 52/41 under Østre Løvjomås i Froland. På side 295 i bind IV er nevnt familien Gunder Torjussen Homstøl f. 1837 gift 1871 med Ingeborg Aslaksdatter Hommskjennhagen f. 1849. Barn: Gunhild Marie f. 1872, d. 1837 Gunhild Marie f. 1874 Torjus f. 1876 Anne f. 1879Familien flyttet til Arendal våren 1881 og det er nok grunnen til at Sofie ikke er nevnt i Frolandsboka.Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei Gunnar.Takk for innlegget, det ser ut som jeg er på rett veg, men finnes det noen oppslagsverk som for eks. knytter min mormor til denne familien som vi er inne på, og gården Møglerød/Myglerød, og eventuelt når Gunder Torjussen Homstøl falt bort. Det kunne vært fint om hele familien kom frem, slik at jeg kunne se om dette stemte.Om andre også leser dette innlegg og har kjennskap til gården Møglerød med de forskjellige bruksnr. og hvem som bor der hadde vært fint.Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.