Gå til innhold
Arkivverket

[#27789] Vielt Stange 1814 Berte Olsdtr Sørum


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

I følge avskrift av vielsesattest ble Ole Johansen Roll 29 år , Korporal i 11te Tronhjemske InfanteriRegiment, gift 29 april 1814 i Stange på Hedemarken med Berthe Olsdtr Sørum 25 år. De dro så til Levanger hvor de fikk tre barn. Ca 1820 flyttet de til Skålvær i Tjøtta. Ole omkom på sjøen. Berthe giftet seg på nytt med Nils Ørum Nilsen. Ved dette ekteskapet er Bertes far oppgitt å hete Ole Olsen fra Hedemarken. Jeg lurer på hvem Berte var. Kom hun fra en gård som het Sørum, eller var hun tjenestejente der? hvem er hennes foreldre? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Sannerud

Tror ikke hun var fra gården Sørum i Stange. I allefall er det ikke oppgitt noen på bruker siden i Stange bygdebok som tilsier det. Heller ikke blandt tjenestefolk eller husmenn iflg.folketellinga for 1801. Derimot finnes en Berhte Olsdtr. som passer i alder på gården Rønne Søndre (eller Røne som det vel egentlig heter) i Stange i folketellinga for 1801. Her er hun oppført sammen med sin mor og en søster. Moren er oppført som legerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har også funnet disse, men det er flere. På gården Houg Øvre i Stange bor i 1801 Berte Olsdatter, 18 år med foreldre Ole Olsen og Anne Olsdatter. På gårdeen Sterud østre i Næss sogn på Hedemark bor Berte Olsdatter 18 år med foreldre Ole Olsen og Margret Olsdatter. På gården Sørum østre i Skytsmoe sogn i Akershus bor også Berte Olsdatter 18 år hos sine morbesteforeldre. Det står der at begge foreldre er døde så vi vet ikke hva faren het. Jeg er ikke så god i geografien i området i forhold til gamle navn på sogn. Vet ikke om det finnes noen skifter eller andre opplysninger som f.eks giftermål med andre som kan utelukke noen av disse. En slektning av min mann har prøvd å finne ut av dette tidliger, men ga opp.Han hadde ikke tilgang til skifter den gangen og tenkte at det kanskje kunne ha vært til hjelp. Heller ikke hadde han tilgang til internett, men han har gått gjennom bygdebøkene for Stange uten å finne noe der som var til hjelp i følge hans notater. Ville være glad om noen kunne hjelpe meg å utelukke noen av disse Berte Olsdatter. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Indisiene peker nok i retning av den Berthe Olsdatter som Ivar nevner, men det betyr i så fall at farens navn er feil oppgitt ved hennes ekteskap. Det er en Berthe Olsdatter som konfirmeres på Sørum i 1804. I 1801 bor det kun en BO i Stange i passende alder i forhold til denne konfirmasjonen. Hun er født på Trosviken i Stange, men døpt i Romedal i 1787. Farens navn er oppgitt til Ole Svendsen, en svenske. Det er derfor ikke helt lett å avgjøre om vi her har funnet den rette. Hvis du kontakter meg direkte på min epost 'stein-va at online dot no' kan jeg sende deg kildehenvisningene mm til det jeg her har oppgitt.med hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Jeg er veldig interessert i spørsmålet at du stilte fordi Berte Olsdtr er min tip-tip-tip oldemor. Jeg letter etter foreldrene hennes også, og har sett dem som dere skriver om. Kanskje kan du sende meg en epost for å dele opplysninger om Berte og Ole Roll. E-adressen min er joysundrum@comcast.net. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.