Gå til innhold
Arkivverket

[#27795] Hva hette foreldrene til Kari Olsdatter,særlig moren.


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Kari Olsdatter f.1846 i Kvam, Gudbrandsdalen, gifter seg med Johannes Pedersen og i 1872 får de sitt første barn,de har da antagelig giftet seg noe før. Er det noen som sitter inne med opplysninger om dette giftermålet og forhåpentlig da også navn på foreldrene, særlig brudens mor. Dette er et skudd i blinde, men kanskje er jeg heldig! Håper at denne Kari er min oldemors søster. Jeg har en tid lett etter alle oldemors søsken, og med hjelp av noen allvitere i dette forum har jeg kommet i kontakt med etterkommere etter to av søsknene. Ordentlig artig siden vi ikke har hørt noe om oldemors familie tidligere. Sender en stor takk til de som bisto med opplysninger.Mente og lage en lenke til FT 1875, men lykkes ikke med det denne gang. Jeg er ganske'grønn'på området så jeg trenger hjelp, for det finnes sikker noen i andre grener enn de jeg allerede har funnet. Jeg er veldig takknemlig for alle tips som måtte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel muligens giftermålet i Kvam, 1871:KARI OLSDR Marriages:Spouse: JOHANNES PEDERSENMarriage: 06 NOV 1871 Kvam, Oppland, Norway--------------------------------------------------Dessverre sto ikke farens navn nevnt her. Dette er vel paret på Rulut i 1875 Lenke. Og her er vel to sønner:PETTER JOHANSEN Male Event(s):Birth: 20 JUN 1871 Christening: 06 AUG 1871 Kvam, Oppland, NorwayParents:Father: JOHANNES PEDERSENMother: KARI OLSDR--------------------------------------------------OLE JOHANSEN Event(s):Birth: 21 SEP 1873 Christening: 26 OCT 1873 Kvam, Oppland, NorwayParents:Father: JOHANNES PEDERSENMother: KARI OLSDR--------------------------------------------------En tanke som slo meg: Kan Kari på Rulut være datteren til Ole Olsen og Kari Knutsdatter som bor på samme gård? I FamilySearch, som alltid bør sjekkes mot kildene (!), finner jeg en Kari Olsen, født 11.7.1844 i Kvam, datter av Ole Olsen og Kari Knutsdatter. Men jeg er ikke sikker på om dette er henne, fordi fødselsåret varierer med to år i forhold til ditt oppgitt fødselseår.Men, hva heter oldermoren din? Og har du navnet på moren hennes? Jeg har for øvrig funnet en Kari Olsdatter i FS som er født 30.6.1846, Kvam, datter av Ole Pedersen og Joa Eriksdatter. Her stemmer fødselsåret med det som er oppgitt i 1875-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for svaret,Grethe. De siste du nevner er mine tippoldeforeldre,Jøda/joa/Gjøa/Gyda (det er blitt skrevet på utrolig mange forskjellige måter) og Ole se nr:25735.Fikk opplysninger så jeg har sporet opp oldemors bror Peder og mange av hans etterkommere.Søstrene Embjørg (skiftet til Ingeborg) og Kari og bror Ole er gjenfunnet i Trondheim i FT 1865. Ingeborg har jeg funnet videre i FT 1875 med mann og to døtre og i 1900 bare hun og mannen Mikael Vold, og kanskje har jeg funnet den yngste datteren i 1900 også. Ole har jeg ikke funnet ut noe mer om og heller ikke Kari, men jeg tenkte det ikke var usannsynlig at hun hadde reist tilbake til hjembygda og giftet seg. Årstall og etternavn stemmer med Kari på Rullut, se nr:26424,men det stemmer ikke med Ole Olsen som Karis far. Tenkte kanskje at begge foreldrene til brudepar ble notert i kirkebøkene så der er det en mulighet for å finne moren.Vet ikke om det er 'min' Kari før jeg finner ut av det. Det spørs om noen ser dette og har tilgang til kirkebøkene for Nord-Fron, Kvam kirke og kan være behjelpelig. Jeg har ikke tenkt å gi meg ennå, men jeg antar jeg trenger mere hjelp for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.