Gå til innhold
Arkivverket

[#27798] S&F: Fra Førde til Minneapolis, og borte vekk


Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

Oleanne Bergitte Andreasdatter Bruland f. 1878 i Førde emigrerte til USA 1904. Ved immigrasjonen på Ellis Island oppga hun adressen til sin bror Bendik Andreasson Bruland i Minneapolis. Det eneste jeg vet om henne etter dette er at hun fikk en datter, Mrs. Margaret Webb, som står oppført som niese i Bendiks dødsannonse 1966.Oleanne har trolig giftet seg og skiftet navn like etter immigrasjonen. Hvordan finner man utvandrere som har skiftet identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg lette i 'Døde i Minnesota 1908-1996' (se under 'Nyttige lenker' nederst på siden) og fant denne her. Et skudd i natta, riktignok, men et sted skal man jo begynne.....WEBB, MARGARET M CertID# 1972-MN-006774 Date of Birth: 03/26/1915 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: not indexed Date of Death: 03/19/1972 County of Death: HENNEPINI den databasen er hun den eneste Margareth Webb som passer mhp både sannsynlig fødsel og død etter 1966. Fant forøvrig Bendik i den samme databasen. (søk på 'Benedict Bruland').Du finner også den samme Margareth Webb i databasen Social Security Death Index. Der har hun Social Security nummer 480-28-0608 som iflg. opplysningene ble utstedt i Iowa. Så kanskje Iowa er et sted å starte?Det går an å bestille kopier av dødsattester fra 'Døde i Minnesota' og registreringsskjema fra SSDI. Disse kan ofte inneholde nøkkeldata som kan være vanskelige å finne ut av på andre måter. De er heller ikke spesielt dyre (8$ pr. stk for kopi fra 'Døde i Minnesota'), men jeg husker ikke i farta hvordan betalingen skjer.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Broren hennes, Bendik døde 16. nov 1966. Du sier at du har lest Bendik Brulands dødsannonse. Mener du hans obituary? Hans minneord? Eller mener du dødsannose som vi kjenner det fra norske aviser. I obituariene står det ofte bosted på etterlatte. Niesen var nok hans nærmeste etterlatte. Bendik er ugift i 1910, 1920 og 1930. Dersom du ikke har sett Bendiks obityary kan det jo tenkes at du har flaks og i denne får vite noe om niesens oppholdssted i 1966. Så kan man begynne å nøste den veien. Uansett er det nok smart å få tak i hans dødsattest. Der kan det stå opplysninger som man kan nøste videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk. Jeg har både dødsattest og en kortfattet obituary, hvor niece Mrs. Margararet Webb er eneste surviver. Ingenting å finne om hennes bosted, kun opplysninger om Bendik. Har kontaktet gravstedet om dette, men de sier de ikke har lov til å gi ut opplysninger om pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Da blir det verre... jeg ville forsøkt å få kloa i Margareth Webb sin dødsattest og obituary. Mulig at Kjell fant rett dame i innlegg 2. Det er verd et forsøk. Har ingen andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Får du tak i dødsattesten til den rette Margareth Webb, er det stort berettiget håp om at foreldrenes navn er å finne i denne. Da kan vi finne henne i folketellinga 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk. Det er mange 'Margaret Webb' i USA, og jeg har gått med følelsen av 'nåla i høystakken', men jeg begynner å tro at Kjell er inne på et spor. Sjekker det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om Oleannas foreldre døde etter 1904, så bør du jo sjekke dødsmelding og event. skifte etter dem. Også om hun hadde ugifte søsken som døde i Norge.Det er vel heller ikke sikkert at hun brukte Bruland-navnet før hun ble gift, - hun kan jo godt ha skrevet seg for Anna Andreassen e. l. (med tanke på tellingen i 1910).Hadde hun andre søsken enn Bendik som var bosatt i USA? Om så var, så er det kanskje mulig å finne en nekrolog etter dem?Jeg ser at disse ankommer Boston 3. oktober 1902 med S/S 'Commonwealth' :Lars Bruland, 19 år gml., - Bendik Bruland, 23 år gml. og Haakon Bruland, 19 år gml.De skal alle til samme adresse, men for Haakon er det også nevnt at han skal til sin bror Mathias Bruland, 449 Adams Street, Minneapolis.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk for tips.Ved immigrasjonen 1904 på Ellis Island ble hun registrert som Oleani Bergitte Bruland.Det var bare Oleanne og Bendik fra denne familien som emigrerte. De andre karene må derfor være kamerater og naboer fra grenda Bruland i Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

There is a possible way to find out more about Margaret Webb. If you get the death certificate for her uncle, it might say that she is his next of Kin and it should give her address (at that time)Here is a lookups volunteer who will perhaps go to the Minnesota History center and get a copy of his death certificate for you, for a small price. Probably just a few dollars.LenkeTake a look at her posting and then email her.You could also try getting a copy of the death certificate for the Margaret Webb who died in 1972? It will say what her mother's maiden name is.Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Thanks, TarynI already have Bendik's obituary and Death Certificate. In the obituary, Mrs. Margaret Webb is mentioned as 'surviving niece', i.e. daughter og Oleanne. The DC contain nothing but facts about Bendik.I am in touch with a volunteer in Minnesota who has offered to check out this one, dicovered by Kjell Hamberg: WEBB, MARGARET M CertID# 1972-MN-006774 Date of Birth: 03/26/1915 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: not indexed Date of Death: 03/19/1972 County of Death: HENNEPINI will also have a look at the link you are suggesting. Thanks again for good advise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hallvard A. Vie

Har fått litt mer informasjon om Margaret Webb. Hun var født rundt 1919, og jeg har fått vite at hennes adresse i 1966 var 9251 Yosemite Street (eller Avenue), Detroit, Michigan, USA. Prøvde å finne nåværende beboere på adressen vha www.infobel.com (telefonkatalog), men den ser ut til å være ubebodd.Er det noen som har tilgang til andre Detroit-kilder for 1966 og/eller årene før og etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.