Gå til innhold
Arkivverket

[#27801] Kirkelige handlinger i Bragernes kirke etter bybranne i 1866


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Er det satt noe på papiret om hvor de kirkelige handlingene for Bragernes skjedde i årene etter bybrannen i 1866 og fram til den nye kirken ble vigslet (var det i 1873, tro?). Jeg regner med at de aktuelle handlingene fant sted i Strømsgodset/Strømsø/Skoger eller Frogner kirker, men ble det allikevel holdt en kirkebok for Bragernes for de årene?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

I slike spørsmål er alltid Riksarkivets mikrofilmkatalog god å ha. Den gir ikke svaret på alle dine spørsmål, men det ser i alle fall ut til at det ble ført egen kirkebok for Bragernes i disse årene: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg formulerte meg litt krøkkete! At sognepresten i Bragernes fortsatte å føre kirkebok var vel innlysende. Jeg sitter imidlertid med en bestemt følelse at fordi det ikke fantes noen kirke i de aktuelle årene, ble de kirkelige handlingene også ført i kirkeboka for den kirken de faktisk ble utført i. (Dobbel bokføring, mao). Jeg har ikke gått inn i de aktuelle kirkebøkene med den vinklingen, men håpet at noen hadde sett ting som tydet på det.Forholdet har interesse i forhold til korrekt registrering av de kirkelige handlingene (f.eks i slektsprogrammer) ettersom begrepet 'i Bragernes kirke' i en periode var en teknisk umulighet.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.