Gå til innhold
Arkivverket

[#27806] Fra Trysil til Verdal, Nord-Trøndelag ca. 1800


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tron Tronsen, f. ca. 1796, Molberget, Våler. G.m. Berte Andersdatter, f Tørberget, Trysil. Dpt. 1.1. 1773. Paret ble gift 1799 og flyttet til Verdal. Berte hadde med seg sin yngre søster Inger. Her er familien i 1801: LenkeFinnes det bygdebok for området og står det noen opplysninger om denne gården/familien der?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Hej Bengt! Jag har systern Inger döpt 22/3 1789 i min ana. Hon var gift med Jakob Johansen Ottermo. Det finns bygdeböcker över Verdal och Trysil. Verdal vet jag inte vilket band du ska ha, men Trysil ska det vara Trysilboka band 3 och 8. Du vet kanske att det är skogsfinsk släkt? Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Bengt. I bladet Helgådalsnytt 1979 side 12-21 er det mye stoff om nybyggere av finsk ætt ved Veressjøen. Der finner du slekstregister for Tron Tronsen og Berte Andersdtr. Du kan se om dette under www.helgadalen.no, og håper du kan få lånt bladet fra et bibliotek. mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Hei. Berte Andersdatter er etterkommer etter Anders Andersen Kuosmainen f.1666 d.e.1703. g.m. Anniken Larsdatter f,1664. Anerekka er nevnt i Trysilboka 8, s.173. Hennes søster er også nevnt der g.m. Jakob Johannesen Ottermoen. f 1794. Vi er mange som er etterkommere etter skogsfinnene i Trysil. :-)Vennlig hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tusen takk for inspill. Har nettopp fått tilsendt avskrift av Verdal bygdebok, men det var tynne greier. Jeg får derfor prøve å få tak i Helgådalsnytt som Trond anbefaler, for å se om det finnes flere opplysninger der.Til Annika: Det var ukjent for meg at Inger var gift med Jakob. Har du tilfeldigvis flere opplysninger om denne familien?Til Marianne. Takk for tipset. Jeg skjønner nå at jeg må finlese Trysilboka. Det har gått meg hus forbi at Inger var gift med Jakob. Forøvrig har jeg har relativt god oversikt over Kuosmainens etterkommere. Men vet du at Anders Andersen har en uekte datter på Stange, f. 1747?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berti Knudsen

Her de alle i 1801 LenkeNår ble Tron Tronsen født. Du må ha skrevet feil i første innlegg.Vet du at kirkebøker for Verdal ligger her i DA.De fikk 5 barn i Verdal, men bare 2 ble konfirmert der. Siste i 1826. Da står foresten også dato for vielse og død.Jeg har funnet 1 Trond Trondsen Væren død 12/1 1751 som legdslem. Det står han var født 1761, men det skal du ikke legge så mye vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Berit.Hva er det ikke du kan finne fram til. Tusen takk. Tron er nok født i 1761. Han døde 90 år gammel ifølge Verdalsboka.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Jakob föddes eller döptes 22/3 1790 i Östre Skjelstad, Ognedalen och dog 1847 som inderst på Helgåsen. Han och Inger gifte sig 13/7 1821. De barnen jag vet om är ett dödfött flickebarn f. 9/9 1822 på Ottermoplassen, Else Jacobsdatter (som är min ana) f. 31/8 1823 troligen på Ottermoplassen och Johannes Jakobsen f. 16/12 1825 i Vera. Else blev konfirmerad 1838 och bodde då i Kulslien. Hon gifte sig med Ole Olesen Ottermovald f. 7/5 1820 på Hjeldevald. Else dog på Ottermoplassen 18/11 1889. Jakob Johannesens föräldrar hette Johannes Torsteinsen Haugen f. 1749 i Folldalen död 21/3 1823 och Else Henriksdatter f. 1741 död 14/5 1820 på Ottermovald. Torsten föräldrar hette Torstein Jakobsen f. 1701 död 1785 och Ymbjör Ingebrigtsdatter Borkhus f. 1709 död 1793. Jakob och Else finns också med på Helgådalens hemsida tror jag. Jag har lite fler uppgifter om du vill ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Annika.Tusen takk for utfyllende svar. Da har jeg fått de opplysningene jeg var ute etter og vel så det.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A . E. Ferner

Utvandringen fra Trysil til Verdal er også omhandlet i en utførlig artikkel i siste nr. av 'Tjukke Slekta' - medlemsbladet til Sør-Østerdal Slektshistorielag. Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.