Gå til innhold
Arkivverket

[#27808] Hjelp til en amerikaner : Halvard Knutsson Forsåsen (ca.1782-1854)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det brevet jeg fikk fra henne: ----- I have been looking for the birth details of date, place and parents for Halvar Knudsen. I hope your bygdeboks hold some information. I do research with LDS microfilm of Samnanger and Os church records but have been unable to find the record of Halvar's marriage or birth of his first child. Also, it is my impression that he originated from outside Hordaland.Here is what I know. Halvar Knuds married Brite Hansd, the daughter of Hans Ols STEENVEDT and Siri Monsd ROEN. She was introduced 30 Sept 1792. I believe Halvar and Brite probably married about the time of the birth of their first child Siri. (Both siblings Siri Halvarsd SANDVIG and Hans Halvars SANDVIG were confirmed 6 Nov 1831.) Halvar Knuds and Brite Hansd had the following children: Siri B. guess 1814/ 1815 Hans B. 14 Dec 1816/ Intro 29 Dec 1816 on SANDVIG Marta B. 12 Apr 1819/ Intro 6 June 1819 on 'BLOMBOTTEN, Stene i Wigoe' Mari B. 27 Dec 1821/ Intro 30 Dec 1821 on SANDVIG Brite B. 27 July 1824/ Intro 8 Aug 1824 on SANDVIG Knud B. 13 Feb 1827/ Intro 22 Apr 1827 on SANDVIG Records indicate Halvar Knuds died at the age of 72 on 22 Sept and was buried 1 Oct 1854. At the age of 56, his wife Brite Hansd died 24 Mar 1847 and was buried 27 Mar 1847.In case you are curious, these are my grandmother's ancestors. In addition to Samnanger and Os, I search Voss, Bergen and Eivindvik for her ancestors. My grandfather's people lived in Tresfjord and Stordal in Romsdal.Thank you in advance for your time. I hope that you can find information with regards to Halvar Knuds and I look forward to hearing from you.Sue Nerheim Powell --------- Jeg har bygdeboka fra Samnanger og der står det bare tre barn: Hans 1816 Brita 1824 Knut 1827Det står en god del om Halvard Knutsson på side 806, men man vet ikke hvor han kom fra: 'han var austmann' hva det enn kan bety. Det står ikke noe annet enn at han og kona Brita bodde på Forsåsen i Sandvik/Samnanger hele sitt gifte liv. Nå kan det jo godt hende at Lauvskard ikke har fått med alle barna, men jeg tviler på denne Marta, for hun må jo være födt i det som i dag er Kvam i Hardanger (fant Stene, Wigör i FT 1801) Det ville være rart om hun var deres datter.Anene til Brita Hansdtr er det ikke noe problem med, men jeg tror det skal bli vanskelig å finne noe mer om Halvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - austmann kan bety at han kom østfra - østlending jf: TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA austmann ~mann (norr austmaðr) 1 person austafrå; austlending 2 på Vesterhavsøyane og Island i norrøn tid: nordmannOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at det er enda flere feil i bygdeboka for Susan har funnet skifet etter Halvard: As for the children of Halvar and Brite, there is a list I believe of payments in Halvor's probate (film 0124607 Os pages 229 and 230). The list runs from the bottom of the right hand column to the top left column on the next page. 1. Son Hans Halvorsen Sandvik 2/6 2. Datter Siri Halvorsdatter B? 1/6 Mentions the people below in some sort of property division(don't understand this) a. Son Johannes Johannes Sandvik and b. Datter Brithe Johannesdatter 3.Datter Marthe Halvorsdatter Anders Nilsen Hafskaar (They were married 1 July 1847 aand Halvar Knuds SANDVIG was listed as her father.) 4. Datter Mari Halvorsdatter 1/6 5. Datter Brithe Halvarsdatter 1/6Da er det kanskje mulig at han kom fra Vikör (Kvam?)- det er vel 'aust' i forhold til Samnanger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Begrepet 'austmenn' ble i Stavanger Amt benyttet om personer som kom fra steder østenfor amtet, f. eks. fra Setesdal eller nordlige trakter av Telemark. Jeg tviler derfor på om Halvard kom fra naboprestegjeldet.Omkring 1800 ser vi at flere 'austmenn' tok veien vestover til kysten og slo seg ned; spesiellt i nordre deler av Rogaland. Jeg vil tro at det samme var tilfelle i søndre deler av Hordaland. Det er derfor nærliggende å anta at Halvard kom fra nordlige trakter av Telemark, f. eks. Tind. Der finnes faktisk noen kandidater i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har funnet to Halvard Knudsen i passe alder i Tinn i Telemark. men hvordan finne ut hva som skjedde med dem? Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mariann Tallis Sandvik

Siri Halvorsdtr. døde av spedalskhet 27.04.1854. Hans Halvorsen døde av samme sykdom i 1863. De var begge på hospital i Bergen. Hilsen Mariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Mariann, jeg skal sende dette videre til Susan. De hörer forresten og til min egen slekt. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.