Gå til innhold
Arkivverket

[#27817] Elstrøm fra Sverige


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. På spørsmål fra en pensjonist lurer jeg på om noen kan hjelpe ham: Anders Elstrøm 49 år født i Sverige, og kona Stina Eriksdatter 46 år , født i Sverige bor i Vestfossen med barna sine i FT 1865. De har nok bodd i Fredrikshald da den første sønnen Johan Edvard ble født. Hvis noen kjenner til denne familien vil oldebarnet glede seg. MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei og takk Egil.Jeg har sett litt på Family Search på Sverige , men Elstrøm er så vanlig, skulle hatt litt mer konkrete holdepunkter.Kanskje det kunne stå noe under innflytt til Østfold?MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Fant noen skrevet Elstróm, men de passet ikke. Må nokk til KB Berg, (den er i Tbg.) hilsen Egil S. (har også dåp fra det sogne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Fant disse navnene i Eiker 1854 på FS!Carl Vilhelm Sex: M Event(s): Birth: 26 Jul 1854 Place: Christening: 08 Oct 1854 Place: Eiker, Buskerud, NorwayParents: Father: Anders ELSTROM Mother: Stina Lisa ERIKSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Egil.Ja dette var meget interessant ,kan godt være rette personer. Tusen takk for hjelpen ,jeg visste ikke om den kilden i det hele tatt.MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei igjen.Jeg lette litt mer på Family Search og da fant jeg at Anders Elstrøm Skandsen og Stina Lisa Eriksdatter døper Johan Edevard Andersen 31 mai 1852 i Berg Østfold. Dette er helt sikkert den riktige familien. Kan Skandsen brukes til noe videre søk? Eneste Skandsen jeg vet om er i Stockholm.??MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ikke noe rart at jeg ikke finner vielsen i Berg da! Nei, jeg har feil film, den er 'for ny'. Men dette ble mye Øst-Vest av Oslofjoren. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Til Bjørg. Ser du søker etter en med navn Elstrøm. Hvor i Sverige var han fra?Bare et forslag: Navnet Elstrøm kan være et soldatnavn. Jeg selv har også en fra Sverige som hadde et lignende navn, det viste seg at han var soldat og hadde tatt et soldatnavn. I Sverige på 1800 tallet måtte man ta andre navn om han var soldat. For eks, slik: Anders (Olsson)Elstrøm. De måtta ha et soldatnavn fordi deres eget Olsson, eriksson osv var for vanlig.Så du kan jo søke på svenske anbytarforum,røtter om du vet hvor han ble født.Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ellers så var det jo på 17- og 1800-tallet vanlig i Sverige at menn tok seg et etternavn helt uten videre. Ofte kunne det være en sammenheng med det nye navnet og stedet vedkommende kom fra (den første stavelsen i Elström kan f. eks. være tatt fra et stedsnavn som begynner på El-), men i mange tilfeller ble navnene tatt rett ut av løse lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei På 1890 tellingen finnes en Elstrøm. Carl Edvard Elstrøm f.1842 i Laholm i Halland, bor i Nybroten som er i Laholm. Han bor der med kona Ingrid og barna Alberina og Johan. Siden det er den eneste Elstrøm hadde jeg lagt inn et søk på Røtter under plassen. Jeg har også masse soldater fra Sverige i familien og offte føler soldatnavnet soldathuset. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei og takk for hyggelig engasjement. Jeg vet ikke hvor i Sverige han kommer fra, det var da jeg lurte på om Skandsen var et spor? De linkene til Tor Egil får jeg ikke fram, så om de er hjelp?..... Hvilken telling i 1890 sikter du til Hanne? I Sverige? Jeg har ikke lyktes med søk der noen gang.Jeg finner ikke ut hvor jeg skal legge inn søket. MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Anders var smed bør du prøve et innlegg i smedslekter på Anbytarforum. Se under släkter på den lenke du har fått. Det finnes en smedslekt som heter Ellstrøm og en av de siste innleggene der er det snakk om Carl og Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei! For prøve å lime inn... utklipp fra FS ..Her Gifter de seg ..STINA LISE ERIKSDR Female Family Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: Marriages: Spouse: ANDERS JACOBSEN ELLSTROM Family Marriage: 24 MAY 1846 Hof, Vestfold, Norway Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M423483 1844 - 1851 0278230 Film NONE M423483 1878 - 1885 0278230 Film NONE Sheet: 00Her er dattera...MATHILDE ANDERSEN Female Event(s): Birth: 02 NOV 1846 Christening: 25 DEC 1846 Hof, Vestfold, Norway Death: Burial: Parents: Father: ANDERS ELSTROME Family Mother: STINE ELISE ERIKSDR Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C423483 1844 - 1851 0278230 Film NONE Sheet: 00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Anbytarforum startet slekten Ellstrøm med 4 mulige brødre.Anders Jonsson Ellstrøm, Olaf Jonsson Ellstrøm, Måns Jonsen Ellstrøm og Nils Ellstrøm. De var født mellom 1724-29 og var fra Älsvsbacka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjen Bjørg Denne personen du hjelper vet denne noe om det skrives med en eller to L. Elstrøm finnes det få av, de bor i følge sveriges befolkning ennå i Laholm i Halland. Også i dødsboken 1950 finnes de i Halland. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei igjen. De som jeg kjenner skriver navnet: Elstrøm. Det høres interessant ut med Halland, men det var merkelig med Skandsen da, kan jo være en liten gård eller noe sånt? Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sett litt på innlegg 8 der står det steneby. På 1890 tellingen kom Steneby i Elfsborg len i Dalsland. Kan jo være der hun kommer fra. Elstrøm finner jeg ikke der. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.