Gå til innhold
Arkivverket

[#27823] Sandsvær 1651: Storrud i 'Arnebodsogen i Sandsuerd'


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Marthe Gundersdatter sto i 1651 for retten i Askim, og det ble opplyst at hun var oppfødt på 'Storud i Arnebodsogen i Sandsuerd'. Ifølge skattematrikkelen 1647 er det et par gårder Rud i Sandsvær, men 'Arnebodsogen'? Er det noen som har kjennskap til om dette er et gammelt anneksnavn eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Sten!Sitatet dit later til å være noe fovansket. Sandsvær er inndelt i fire sogn: Tuft, Komnes, Efteløt og Hedenstad. Ingen av disse minner noe om ditt 'Arnebodsogen'.Derimot har vi jo 'Andebu sogn', men dette er lite stykke fra Sandsvær. Jeg skal se litt på problemet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ja, jeg tenkte også på Andebu, og nord for dette har vi jo Sande, men det har vel aldri vært noe administrativt mellom disse sognene. Sannsynligvis har vel en skriver fra indre Østfold forvansket ukjente navn til det uigjenkjennelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Den eneste gård jeg finner i Andebu, med nogenlund samstemmende ortografi, er gnr 47 'Staalerød'. Under denne gården er ingen Marte Gundersdoter omtalt, men dette trenger ikke bety noe. Jeg mener denne gården skal ligge i vestre Andebu (korriger meg gjerne, da jeg ikke har kartet foran meg) og dermed er vi ikke langt unna søndre del av Sandsvær.Er det flere opplysninger du har å gi om denne Marte Gundersdotter? Alder, ektefelle, barn eller rettsakens karakter?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei igjen!For ordens skyld kan jeg jo opplyse at Sandsvær tilhørte Tønsberg len inntil 1626, dermed skulle i hvert fall Andebu sogn og nevnte landskap ligge innen samme verdslige administrative inndeling på et tidspunkt vi kanskje kan anta at denne Marte var født. Hva synes du?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk skal du ha Are, jeg er nesten overbevist! Marthe hadde vel egentlig bare marginal tilknytning til 'Sandsuerd'. Hun var tiltalt i en tyverisak i Askim, og det ble opplyst at hun var 'oppfødt' i Sandsvær, barnefødt på Grorud i Høland, mens foreldrene bodde på 'Bordrud' i Høland. Jeg trodde ellers at barnefødt var det samme som oppfødt, nemlig oppvokst i motsetning til født, men her er det muligens en nyanse.Jeg bruker dette i en artikkel som ligger nær offentliggjørelse, men Marthe har en helt perifer tilknytning til den østfold-/follo-slekten jeg tar opp her, og nevnes nærmest i en parentes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.