Gå til innhold
Arkivverket

[#27834] Amandus Helland født på slutten av 1800 - Fauske


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen til Amandus Helland - har desseverre ikke farsnavn - skal være født i Fauske-området? Han giftet seg sannsynligvis på begynnelsen av 1900-tallet i Kristiania med Karen Olava Mathisen fra Sem i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Det har du jammen rett i, Carsten - kanskje han ble lei hele fiskeriet og dro til Kristiania! Takk for all hjelp. Han skal jeg gå videre på. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Asbjørn Lind

Så tilfeldig din gamle etterlysing og har en mulig kandidat; Amandus Antonius Pedersen, født 13. juli 1882 på Helland i Sørfold. Helland er en gård like nord for Fauske, men ligger altså i Sørfold kommmune. Flere av hans søsken slo seg ned i distriktet, men vet ikke hvor det ble av Amandus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Asjørn, det var en hygelig overraskelse! Dette høres ut som en sannsynlig kandidat - jeg skal undersøke videre. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Asbjørn. Jeg gikk inn på DIS for å se om det fantes bygdebøker for Sørfold, for eventuelt å få lånt disse på biblioteket.Der ser jeg at det er du som har forfattet Slektshistorien for Sørfold. Siden du sier at man ikke vet hvor det ble av Amundus Antonius Pedersen, regner jeg med at det heller ikke vil stå noe mer om ham i Slekts- eventuelt gardshistorie for Sørfold. Ifølge FT for 1900, ser jeg det sannsynlig at han er sønn i familien på Helland gnr. 52, bnr. 6. Jeg ser det videre sannsynlig at det er han som finnes som skomakerlærling i Bodø i 1900. Amandus Helland som jeg leter etter, kom til Kristiania en gang melom 1900 - 1910 og var skomaker. Takk igjen for informasjon. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.