Gå til innhold
Arkivverket

[#27848] Kristoffer Bast


Gjest Leif Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Andreassen

Kristoffer Bast blir født i Ålborg i 1800. Han gifter seg i 1821 i Hjørring i DK med Guri Pedersdatter f.1796 i Grimstad. Kan det tenkes at Kristoffer stammer fra Norge? Kan ikke finne han i FT1801 i DK. Finnes det en opptegnelse over BAST-familien i Norge? mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nok det er liten sjanse for at det finnes en dansk Bast-familie i Norge. Iallfall ikke med etternavnet Bast. Det finnes 1 svensk Bastfamilie, men de kom hit mye senere. Det er heller ikke et gammelt slektsnavn. De tok navnet fra bostedet.I 1801 finnes det 2 eldre damer som het Bast. 1 Fredricksten i Østfold: Ciri Bast 70 år, enke og 1 Bragernes i Buskerud: Kristine Bast.datt.-koth 80 år og ugift.I 1875 (ufullstendig telling)i Bergen Hordaland finnes: Lars Johnsen Basth f. 1839 i Finnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Vet ikke noe om årstall i denne saken, men her i Trysil finnes det et gammelt sted som heter Bastberget. Har hørt at billedhuggeren Ørnulf Bast skal stamme derfra.Det kan jo ha en sammenheng med den svenske familien som nevnes, for det er mange blandingsekteskap her i gjennom tidene siden vi i Trysil er grenseboere. I Trysilboka er det nok mulig å finne ut av Bastfamilien, men jeg har ikke boka. Hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ørnulf Bast kommer fra den svenske Bast. Den har jeg bra oversikt over frem til 1900. De har ingen ting med danske Christopher Bast å gjøre.Men om du sjekker Familysearch så fantes det i 1600 og 1700 noen med navnet Bast i Norge. Ellers så er det mange flere i Danmark og Tyskland. Ang. Danmark så fant jeg f.eks. 1 f. 1798 i Ålborg hvor foreldrenes navn kun var Bast og Bucholts. Nå er jo opplysningene på Familysearch ikke alltid til å stole på, men kanskje verdt en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.