Gå til innhold
Arkivverket

[#27850] Kongelig forvalter Lem


Gjest Alf Sanden
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Sanden

Jeg ser i brukerforum for Bergen at det er spørsmål om navnet LemI Gausdal hadde vi en gang før 1801 en 'Kongelig forvalter Lem' som ble gift med Karen Olsdatter Rokvam. De flyttet til 'Nordland' hvor de ble gift og fikk en datter 'Jomfru Maria Lem' i 1789. Han døde der oppe og enken flyttet tilbake til Gausdal med datteren. Han skal ha vært kaptein. Hva er fornavnet til denne Lem og er det slekt av dem som er omtalt på lenke 27496Alf Sanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Lem

Alf,Jeg antar dette maa være Ludvig Lem som ble født 7-06-1754 paa eiendommen Frönningen i Sogn. Han ble exam.jur i 1779, var tollinspektør for handelen i Øst Finnmark, og tilsist agent i Vadsø. Han ble gift i Vadsø 29-6-1787 med Karen Christine Bøe, født 1765, død mai 1849, en datter av landkremmer og føderaadsmand i Gausdal Ole Iversen Bøe. Ludvig døde 13-04-1793 i Vadsø, og enken vendte tilbake til Gausdal hvor hun i 1801 ganske riktig var bosatt paa gaarden Roquam (Rokvam) med datteren Marie Sophie Christence. Datteren nevnes ogsaa i onkelen proprietær Christen Heiberg Lems skifte fra 1800.Jeg vet ikke hvorfor han ble omtalt som kongelig forvalter og kaptein. Har du aarstallene eller referansen for dette ? Jeg har notert et sted at Ludvig Lem skal ha vært en periode paa Grönland og det er muligens der tittelen stammer fra.Beste hilsenerAudun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Takk Audun, nå begynner det å bli noe å gripe fatt i for meg. I boka 'Skibskatein Hans Kraabøls optegnelser om Slegter og gaarder i Gausdal 1820-1824' populært kallt 'Kråbølsboka' står det på side 36 under gården Rokvam: 'Jomfru Karen Bøe paa Roqvam følgte med sin Søster Trine til Nordland og der blev hun gift med en kongelig Forvalter Lem; han hadde Capteins Caracter**; dem avlede en Datter isammen, Jomfru Maria Lem, hvorpaa Hr. Lem døde og Fru Karen Lem fløttede med sin Datter her til Gusdal igjen............' I fotnote **: d.e. Titel og rang av kaptein. Boka finnes i nytrykk for noen år tilbake på Dølaringen på Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Tekst forts. fra innlegg 7 ......'og har kostet sig og bygt en Stue nordenfor Roqvam eller lidt norden og nedenfor Hage, nær bygdeveien,og syer alle Slags Klæder og Netheder og sutinerer honet.'Det er tilsammen 3 sider om Roquam, men ikke noe mer om Jomfru Karen Bøe paa Roqvam.Lemstua står fortsatt, midt i gangfeltet, og ble solgt i 2004, visstnok som feriested for noen på Oslokanten. Gausdal historielag har tatt noen bilder før salget, men etter at møblene var tatt ut. Se http://www.gausdalhistorielag.no/ for nærmere adresser. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.