Gå til innhold
Arkivverket

[#27854] Lægdene i Bergen ?


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

No fann eg foreldra til Elias i eit notat om jølstringar: Gjert Steffensen Hjelbrekke f. kring 1755 d. 1835, g. i Jølster 1781 med Kari Eliasdtr. Hammar. Flutte til Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Ang.Siri Villumsdtr. kan det være henne:I Fana Bygdebok bind 4 s.379, på gården Nedre Totland. Villum Villumsen Riple f.ca.1646 var her til ca.1726 då han flytte til Gamlehaugen. Gift 1.g.m. Sigrid Monsdtr. Ljosvoll f.ca.1660,d.1714. Ingen barn. Gift 2.m.1716 m., Kari Nilsdtr. Hatlestad. Barn: Sigrid ( Siri? ), Synneva, Søren, Nils, Marta, Brita og Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Fritz Zetterstrøm står oppført sammen med andre skipsredere i Fana B.B.bind 3 s.115,med postadresse Minde. Med postadr. Fjøsanger, er i år aktuelle, Christian Michelsen oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takker så mye for hjelpen. Dette blir mer spennede for hver dag som går, og glad er jeg for det. Hvem var eier av Lægdene gård i den tiden mine forfedre var forpaktere der ? Siden min anemor het Lægdene til navn, betyr det at hun ble født der eller har hun bare tatt navnet derfra? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Din 'anemor' nytta nok ikkje Lægdene som etternamn, det var nok heller presten som nytta det som adresse for der ho var då eit eller anna ble ført i bok.Elles finn du henne her i ft1801 som 'gift' for andre gong, men det var dei nok ikkje - dei budde berre i hop og fekk mange ungar, seiest det. Du finn sikkert ungane under døypte i Bergen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann at ho fekk sju ungar med Jacob Olsen frå Jølster. Seks av dei var til dåp, det sjuande - ein tvilling, var dødfødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Spennende historie Bjørn. Men hvor har du historien om at de ikke var gift fra? Er det noen bok å lese om dette? Var Karen også muligens fra Jølster? mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje om historia er skriven ned anna enn i kjeldene. Men om du spør på Statsarkivet i Bergen, kan du sikkert få stadfesta at Jacob Olsen frå Gjesdal i Jølster var ein svært så fuktig gift gatesteinleggjar som medan han framleis var gift med Brite Tollefsdotter Bolset frå Jølster (dei gifte seg 1780) sette barn på Kari C. (som hadde vorten enkje). Då fekk fyrste kona skilsmål, medan han vart nekta å gifte seg på nytt. Like fullt tura han og Kari fram i felles seng og tedde seg som om dei var ektefolk.Dei seks borna som var døypte, finn du på DA. Jacob døydde i 1809. Meir veit eg ikkje. Eg veit heller ikkje kor Kari C. kom frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Jeg takker igjen Bjørn, og skal skrive et brev til Statsarkivet i Bergen ang disse slekter. Jeg regner også med at det finnes bygdebok for Jølster som kan hjelpe meg? Skal prøve å ta meg til biblioteket snarlig. Jeg har nå fått så mye 'gratis' og ' lett tilgjengelig' informasjon fra Dere, at det skal være lettere å lete frem til mine aner i Jølster. Jeg skal også ta tak i alle barna som finnes i DA. Jeg har lett lenge etter Kari C. i Bergen uten resultat, så det er ikke utenkelig at hun kom fra andre steder enn Bergen hun også. Takker igjen så mye. Jeg skal også ta kontakt med Yngve Nedrebø ang, at forpakterjobbene gikk til folk fra Sunnfjord som du skrev om, dette høres også ut som en spennende historie å få ned på papir ;-) Jeg takker deg så mye Bjørn for alr du har gjordt i denne sak og det må ha kostet deg mye tid å hjelpe meg, så jeg takker deg ekstra for dette. Med stor takk fra Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg har nå fått tak i bygdeboken om Jølster fra før 1801 og finner 2 familier som passer. ! familien til Gjert Steffensen Hjelbrekke f. kring 1755 d. 1835, g. i Jølster 1781 med Kari Eliasdtr. Hammar. Problemet er at disse 2 ikke er nemt i det hele tatt som barn i familiene. Dette synes merkelig og jeg må nok skrive til Statsarkivet etter skiftene for å evt. finne noe. Utdrag av boken: I Soga um Jølst fram til 1801 av A. Joleik står det under Hjelmbrekka på s 545: '1748 Jordeigaren skjøytte jorda 'Hielmsbrechen' 1 pund 12 mrk., til Steffaa Larsson som bygsla dar. I 1778 skjøytte Steffaa jorda til yngre son Markvard, men sonen Lars fekk noko fyr odalsretten. Steffa tok til kor: fodnad til 6 kyr og 8 smaler og 6 tunnur korn. Med-broren Danel Steffanson Fygla skreiv og ifrå seg odalsretten.'s 546: '1778 Tinglese skøyte fraa Steffaa Larsson Hj. til sonen Markvard, paa 1 pund 12 mrk. Om samstyndes pantsette han Markvard jorda til Olav Andersson Furebøen eller Terva for 70 dalar. Avlyst i 1781. Han Steffaa dø i 1786, 65 år.' (Det står ingenting om skifte etter denne Steffaa Larsson i boka.)På same side: '1774 brurevigd Danel Steffanson Hielmbr. og Johane Hansdotter Fygla.'På sidene 544-546 er det nemnd ein Lars, men ikkje meir om namnet hans. '1711 Skoskatt: Lars, dreng Anders Olavson Storetræ' 'Skattbønder 1715-1721 Lars, Marte (enkja hans Endre?)' '1723 Lars, Enkja Marte' '1722 Jordmann Lars 36 år.'Kan ikkje sjå noko om Gjert Steffensen på desse sidene.Under garden Hamar, på side 464: '1792 Tinglese korbrev frå Nils Eljasson H. til foreldre Eljas Nilsson H. og Aagaate Nilsdotter.' '1792 korbrev frå Nils og kona til foreldra hans, Eljas Nilsson og 'Agate' Nilsdotter: 6 tunnur havre, fodnad til 3 kyr og 'otte Stykker Smale-Creatur'.' '1799 Eljas Nilsson, d. 1799 76 år gamal.' (Skiftet etter Eljas Nilson er ikkje omtala i boka)Så vidt eg kan sjå i farten er Nils Eljasson H. einaste bornet til Eljas Nilsson og Agate Nilsdotter som er nemnd i boka.Ellers står det som du riktig sier at Jakob var en drukkenbolt og dro fra kone og barn i Jølster. Det står:Gjesdalen: s. 480: '1790 Tingvitning, etter krav frå futen i Nordhordaland, um Jakop Olavson som for ifraa kona Brite Tolleivdotter og 3 born i Jesdalen. Han saag seg ikkje syn med aa føde deim naar han var heime, men kunne tene noko i Bergen, Men ho Brita vilde ikkje fare til honom, for han drakk og ho ottast at daa kunne ho mysse det vesle ho aatte. Han øydde sumt daa han var heime. No hadde han 'begaaet lejermaal' der han var. Og ho vart spurd om ho vilde skjiljast. Ja - sidan ho fekk dette 'største bevis paa hans ukiærlighed'.' Jakob Olsen Gjesdal var kanskje son til Olav Olavson og Marte Nilsdotter... s. 482: Skifte etter Marte Nilsdotter i 1782 til enkjemannen Olav Olavson og borna: Jakop, myndig, budde heime på Vårstøylen. Olav 23, tente hjå Eirik Nerbø Sjur 16, heime Nils 12, Ingjeber g.m. Bærent Masson Bjørkedalin Naustdal, Niklaja, g.m. Per Danelson på 'Auretun sønden for Bergen', Anemaria, g.m Hans Eljason Sunde, Kristi 19. Skifte etter Olav Olavson i 1796. Enkja Gunnilde Mikkjeldotter og alle 7 borna frå fyrste ekteskapet sa frå seg all arv, og let alt til den umyndige dottera frå andre ekteskapet: Marte 9 år. Det var igjen 9,5 dalar i arv til henne.Så da betyr det at jeg får lete etter skifte til Stefan Larsson fra Hjelmbrekke, far til Giert Steffensen Hjelmbrekke(1755-1835) og skifte etter Elias Nilsson Hammar f 1723-?)og kone Agate Nilsdtr.Foreldre til Kari Eliasdtr, Hammar Jeg er ikke i tvil om at det må være disse, da de bruker navnene til sine forfedre utover, men jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke er oppført i bygdeboken. Kan de ha blitt 'glemt' etter at de flyttet til Fana? Alt stemmer så nøyaktig med alt som er funnet frem til nå, så det skal ikke være noen tvil om at vi er på rett spor her. Hvor finner jeg skiftene til disse menneskene fra Jølster.? Er de i Statsarkivet i Bergen tro? eller har noen en ide' om hvor jeg skal skrive eller lete? Med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et klipp fra Lenke :Jacob Olsen (1745 Gjesdal – 1809 DK, Bergen) giftet seg i Jølster med Brite Tollefsdatter Bolset. De bodde i Jølster til 1784. Jacob forlot familien, og fikk barn utenfor ekteskap på Storetveit i 1792-93. I 1801 bodde han i 5-148 i Bergen. Kone og barn ble ikke med ham til Bergensområdet. Han slo seg sammen med enken Kari Clemmetsdatter, og hadde seks barn med henne. Sep 18 Sep 20 1792 Cornelsche Jacob Olsen fra Jülster Karen Clemetsdtr u moren enke AA , Okt 29 Nov 02 1793 Marthe Jacob Olsen gift mand Karen Clemetsdtr u dødfødt tvilling, drengebarn AA Okt 08 1797 Clement Jacob Olsen Karen Clementsdtr u DK, Jan 19 Jan 24 1800 Clemet Jacob Olsen arbdsmd Karen Clemetsdtr KK, Mar 19 Mar 24 1805 Ole Clemmet Jacob Olsen stenbryder Karen Clemmetsdtr DKHun hadde to barn fra før 6/11 1789 Niels, sønn av Knud Bendiksen St. Tvet Kari Clemetsd , 26/12 1790 Knudt, sønn av Knudt Bendixen Tvet-aasen Kari Clemensd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takker igjen for opplysningene og for lenken som bekrefter at de kom fra Jølster, selv om jeg ikke finner navnene deres i Jølsterboken. Men Karen Clemmentsdtr. Lægdene og Knud Bendixen hadde 4 barn sammen før han døde. Den første var Marthe Serene Knudsdtr. døpt 10/09-1783 i Nykirken i Bergen som er min ættemor, hennes søster var Anne Knudsdtr. døpt 4.5.1788 i AA. Disse opplysningen finner jeg på digitalarkivet under 'døpte i Bergen 1668-1815' og så finner jeg henne døpt 10.9.1783 i Nykirken i Bergen. Nummerhenvisning 54041. Så da hadde hun 4 barn med Knut Bendiksen før han døde. Finner ingen dødsdato på han. Ellers er det et mysterium hvor Karen kom fra. Hvor ble navnet Clemment brukt i 1720-30 årene da hennes foreldre sannsynligvis er født? Er det et vanlig navn eller kan det knyttes til noen steder? Hennes 4 barn med Knud Bendixen het da i rekkefølge Marthe Serene - Anne - Nils og Knut og ble født fra 1783-1790. Skiftet til knut er mellom 1790 og 1794. Så jeg mangler hvor Karen kom fra, og hvor Bendix Knudsen f ca 1719 kom fra og når knut Bendixen døde. Vel, jeg har lånt Fana boka og Jølsterbøkene, så jeg får bla gjennom å se om jeg finner noen som passer. Takker ellers alle som har hjulpet meg så mye med denne saken. Tusen Takk Hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei!I overformynderprotokoll for Nordhordland nr. 1 (1743-1811) er det opplyst i skiftet etter Clement Magnesen Haugland 8 august 1769 at han blant annet etterlot seg datteren Kari. I samme protokoll er det opplyst at Karen i året 1783 ble gift med Knud Bendixen Træet i Skjold skipreide.Forøvrig ble Kari døpt 7 sept. 1763 i Haus kirke. Foreldrene hennes var Clement Magnesen Haugland fra Brurås i Åsane og kona Marta Olsdatter Haugland fra Selvik i Åsane.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Clement Magnesen f.på Brurås i Åsane og døpt 08.11.1700 gift 24.06.1734 i Haus med enken Marta Albriktsdatter Haugland, f. på Gaupås 1691, og død 1742 på Haugland i Arna. Gift 2, (ca 1743) med Marta Olsdatter f.på Øvre Selvik, døpt 25.11.1725. De fikk disse barna: Marta 1744-1790, Dordi 1747-1836, Jørgen 1751-1812, Magdeli 1751-1837, Magne 1755-1841 og Kari 1763.Foreldre til Clement; Magne Iversen f.ca 1668 på Espelid, død 1744 på Brurås, gift 03.11.1695 med Dordi Clementsdatter Breistein 1666-1736. Dordi sine foreldre: Clement Johannessen Breistein 1632-1692, gift på 1650 tallet med Brite Tollevsdatter Birkeland død på 1670 tallet.Foreldre til Marta Selvik: Ole Jørgensen Jordal 1700-1761 gift 1720 med Kari Johannesdatter Rolland f.1701 Rolland i Åsane, død etter 1761.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen, og jeg må bare legge meg flat for all hjelp fra Dere alle. dette var mye mer enn jeg noen gang kunne tenke meg. Men de siste opplysningene fra Åsane, er de fra bygdeboken derfra, om det finnes ? Nå forstår jeg det slik at det ikke finnes en bygdebok for Årstad? Da er det bare stoppen med Bendix Knudsen igjen. Vi/Dere fant vel ut at han var født rundt 1719 muligens i Sunnfjord, siden han var forpaktar. Hans kone Siri Willumsdatter var fra Riple i Jølster, så det kan kanskje være en mulighet at han kom fra samme distrikt? Jeg har lånt den gamle Jølst boka til Joleik, og får prøve å kikke litt etter navne Bendik i den. Er dette et typisk Sunnfjord navn eller er dette ogs et navn som går igjen over hele landet? Ellers er det overveldende at Dere har hjulpet meg så langt tilbake i tid. Takker Dere alle så mye for dette. Med stor hilsen fra Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I ft1801 finn du Bendik (m/ulike skrivemåter) stort sett over heile landet, men flest i Sogn og Fjordane (126), deretter Nordland (80). I manntalet 1701 for Nordre Bergenhus amt (no Sogn og Fjordane fylke) finn du 69 med eit slikt namn. Då er der flest i Eivindvik og Vik i Sogn, medan du finn frå 2-6 i kvart av prestegjelda i Sunnfjord. Det er med andre ord eit lite nytta namn, men det finst likevel nokre i kvart prestegjeld med det namnet.Eg trur ikkje du finn han Bendik Knudson i Jølster. Utflutte jølstringar til Bergensområdet er svært godt granska. Vi veit jo heller ikkje om kona var frå Riple, men det er mykje sannsynleg at det er den Ziri som er fødd i Fana.Det finst førebels ikkje bygdebok for Åsane og Årstad, men eit slekts- og kyrkjeboksmateriale finst. Dei som held orden på det, er ofte inne her på DA. Difor er du komen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er fårleg å taka munnen for full. Der finst nemleg ein Bendix fødd i Jølster i 1719 og som det er høve til å sjekke vidare.Han er døypt 0209 1719. Foreldre Knut Samuelsen Eikås og Marete Andersdtr. Der finst skifte etter Knut S. på Eikås prot. 6 side 106 b (1752-1756). Det vil kunne seie om Bendix då framleis er i live og kor han bur. Om du vender deg til SAB, vil du kunne få svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen Bjørn, Ja nå har jeg sittet stort sett hele dagen og sett i Jølsterboka til Joleik uten å finne rette personen Bendik, men som du sier, navnet går igjen til stadighet. Men jeg finner som du nevner Bendik under Årstad eller Træet ved Haukeland ved bryllup, så det er vanskelig, og det står heller ikke noe hvor han var fra på utflytta Jølstringar til Fana. Men jeg har nå som sagt vært veldig heldig og kommen veldig langt på kort tid her nå, så det er jeg veldig glad for. Jeg sitter nå og skriver ned gardshistorie fra Jølster og Fana, så slektsboken min blir tykk og god etter denne tråden. Men jeg håper at noen har sett Bendik en eller annen plass. Men takk til alle som har bidratt for meg, det må jeg bare bukke og takke for. Med vennlig hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Takker igjen jeg Bjørn. Jeg har nå sendt en forespørsel til SAB om skifte etter Knut S. på Eikås. Ellers så har jeg som nevnt lest gjennom mesteparten av boka Jølst av Joleik og den er vanskelig å lese, synes jeg. Men det krever vel trening. Jeg sliter også med å finne Agate Nilsdtr. som var kona til Nils Eliasson Hammer (1723-1799). Jeg mente jeg hadde funnet henne, men mistet henne igjen, så det blir å starte på ny igjen ;-) Vel, jeg må uansett si at dette spørsmålet mitt kom langt av gårde og jeg har fått masse ny informasjon. Men jeg lurer på om det er noen som vet om noe som omhandler plassene rundt Haukeland i noen bøker? Det kan godt være bygdehistorie. Og jeg ser at jeg må få tak i bok for Åsane. Det var mye slekt derfra også. Takk igjen Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg fikk nettopp et skriv fra Statsarkivet i Bergen som fortalte at de ikke fant noe skifte etter Verken Steffen Larsson Hjelmbrekke eller hans svigerdatters far Elias Nilsson Hammar. De hadde også da sett i kirkebøker i Jølster 1696-1789 uten å finne Giert Stephansen Hjelmbrekke eller Kari Eliasdtr. Hammar. Men det er mulig at dette er litt for tidlig siden Elias Nilsson Hammar døde i 1799 og Stephan Larsson Hjelmbrekke kunne også vært død senere. Vi har ikke noe fødsel eller dødsdato på han, men sønnen Gjert Stephanson Hjelmbrekke ble født 1755 og døde 1835. Mulig at Statsarkivet har sett på 'for tidlige arkiver' mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Fikk nettopp svar fra YN på Statsarkivet ang Beniks Knudsen Nedre Træet i Årsta : Bendik Knutsen Eikås, døpt 2. september 1719, giftet seg i Jølster og flyttet til Valestrandsfossen, Hosanger, og slo seg senere ned på Iden i Herdla. Han døde der i 1790.Han er derfor IKKE identisk med Bendik Knutsen Øvre Træet i Årstad. Så Hvem var Benix i Årstad og hvor finner man info om han? mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei Til ditt innlegg nr 46, her er en side som det er verdt å ta en titt på av og til. Jeg har selv vært heldig og fått tak i bøker som omhandler mine slekter der.LenkeMvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Siv og takk for boktipset. Jeg fant ikke noen som passet, men skal fortsette å prøve meg utover. Det var en spennende butikk. Eller lurer jeg på om det finnes andre som er i slekt med Elias Nilsson Hammer (1723-1799) og kona Agate Nilsdtr. Jeg finner henne ikke noe sted og sliter virkelig med dette. Jeg har kun boka til Joleik å gå ut fra, og der står det ikke så mye. Ellers er jeg kommet lengre enn jeg noengang hadde tenkt meg og har også funnet frem til Fylkesarkivet i sogn og Fjordane http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp Så det som ikke finnes i Digitalarkivet finner man mye om her, unntatt eldre Jølster. Min kone er fra Nordfjord så jeg har funnet mye av hennes familie der også, så håpet var å knytte våre slekter sammen en gang på 15-1600 tallet ;-) men det ser vanskelig ut. Ellers takk for all hjelp fra Dere alle. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.