Gå til innhold
Arkivverket

[#27864] Hvor er Simen Smidt eller Smith fra Skårer?


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Ragnhild Larsdatter, trolig født 22.01.1813 i Herland i Eidsberg, fikk i henholdsvis 1841 og 1843, to døtre utenfor ekteskap med Simen Smidt (el. kanskje Smith el. Schmidt) fra Skårer. Hans foreldre var visstnok proprietær Ole Smidt og hans kone, Maria Smidt, født Leth. Den yngste av døtrene fikk navnet Lovise Simensdatter. Hun ble, etter sigende, døpt 17.12.1843. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Simen og familien hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei!Når jeg søker på Fam.search (usikker kilde) på Ole Smith og Marie Leth så får jeg opp 2 barn d. i Eidsberg:Lovise Jacobine Rosted Olsen 6-7-1820[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60125&gardpostnr=35&personpostnr=196&merk=196#ovre>LenkeGeorgine Wlihelmine Petronelle Smith 3-7-1818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette skulle jeg tro er snakk om Ole Smith og Karen Bæhr Leth, han var kjøpmann og vinhandler i Christiania i perioden 1795-1805, så flyttet de til Rakestad og senere Eidsberg i fagens Østfold. De hadde en rekke barn, hvorav de 5 første ble født i Christiania. De fikk flere barn både i Rakkestad og Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Carsten og Geir. Her er vi nok på rett spor. Takk til begge to. Jeg skal lete i FT1801 for Christiania. Har du, Geir, forslag om hvor jeg ellers kan lete? Er det andre som kan dele sin kunnskap om denne slekten og familien med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Familien bor i Toldbod Gaden No.59, Østre Qvarteer i Christiania ved folketellingen 01.02.1801. Ole Smith fikk borgerbrev som kjøpmann 29. april 1796, nevnes første gang som 'Kjøbmand og Viinhandler' 07.06.1797. Barn i Christiania:Maren Dorothea, født 15.05.1797, hjemmedøpt, stadfestelse av dåpen i vor Frelsers kirke 07.06.1797.Karen, født 16.01.1799, døpt i vor Frelsers Kirke 21.01.1799, dør i 1801, begraves på vor Frelsers Kirkegaard 22.09.1801.Ove Rammel Michelet, født 19.10.1800, døpt i vor Frelsers Kirke 28.10.1800, dør året etter og begraves 06.10.1801.Karen født 20.07.1802, døpt 28.07.1802 i vor Frelsers Kirke.Anna Elisabeth, født 11.03.1804, døpt i vor Frelsers Kirke 22.03.1804. (Trolig hun som dør i Eidsberg 18.11.1875). Jeg har ikke slått opp barna i Rakkestad og Eidskog, men kjenner de fleste. Alt ovenstående er hentet fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk igjen, Geir. Du ser ut til å ha godt kjennskap til denne familien. Den ene av de to døtrene som Simen fikk med Ragnhild, nemlig Lovise Simensdatter, senere gift Olsen, er oldemoren til min kone. Simen og Ragnhild er således hennes tippoldeforeldre. Det er årsaken til at jeg er interessert i familien Smith, og spesielt i Simen. Jeg er derfor interessert i alt du måtte ha. Hvis du kjenner til noe som har et omfang eller et innhold som går ut over rammene for Digitalarkivet, kan du kanskje sende meg det per e-post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre Kay Olav, jeg har vært interessert i familien kun som Christiania-familie. Derfor har jeg ikke 'fulgt dem' til Rakkestad og Eidsberg og har ikke flere registrerte opplysninger.Og med Christiania mener jeg inntil 1815 ( i alle fall inntil videre ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk i alle fall, Geir. Du har vært til stor hjelp.Er det andre der ute som kan hjelpe med oppslag etter familien Smith i kirkebøkene for Rakkestad og Eidsberg? Folketellingene har, etter det jeg kan se, lite å fortelle.Er familien omtalt i gårdshistorien, bygdebøker e.l.? Hva hette gården Ole Smith bodde på i Rakkestad? I Eidsberg?Hvis etterkommere - eller noen som kjenner til etterkommere - etter Ole og Karen Smith leser dette, håper jeg at de vil la høre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Geir. Jeg ser hva du skriver ovenfor om ditt interessefelt, likevel må jeg spørre:Vet du hvilken gård i Rakkestad Ole Smith flyttet til?Du skriver at du kjenner de fleste barna til Ole og Karen, men at du ikke har fulgt familien til Rakkestad og Eidsberg. Kjenner du til Simen, og har du forslag til hvor jeg skal lete etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har tidligere oppgitt barna som er født i Christiania.Familien bor senest 14.03.1806 på Østbye i Rakkestad, her bor de så sent som 07.04.1808.Familien bor senest 12.05.1810 på Fladestad i Rakkestad, her bor de også 10.10.1811. De bor også i Rakkestad (trolig Fladested) i 1812, men ikke senere enn:01.11.1812 bor familien i Eidsberg hvor gård ikke oppgis.(Dette her funnet gjennom informasjon gitt ved. hhv. fødsel/dåp, vaksinasjon og konfirmasjon, alt fra kirkebøkene i Eidsberg og Rakkestad.)Rakkestad har bare en generell bygdehistorie såvidt jeg vet (det er i alle fall den jeg har), men har ikke funnet familien i index'et.Eidsberg har gårdshistorie, kanskje jeg titter litt på den senere.Barn født utenfor Christiania:Ovidia, født 14.03.1806 på Østbye, Rakkestad, Smaalenene Amt, døpt 01.04.1806.Ovidia Andrea, født 21.03.1808 på Østbye i Rakkestad, døpt 07.04.1808.Niels født 12.05.1810 på Fladestad i Rakkestad, døpt 25.05.1810.Tomas Nicolai født 09.09.1811 på Fladestad i Rakkestad.Ove Ramel Michelet, født 27.02.1814 i Eidsberg. Døpt 03.04.1814. Jeg har ikke lett opp noen åpenbare døsfall, eller tatt med konfirmasjoner og vaksinasjoner som jeg har funnet. Jeg skal se om jeg får kikket litt nærmere senere idag eller imorgen, kanskje jeg finner Simen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Dette er storveies, Geir. Jeg ser med forventning fram til en eventuell fortsettelse.Simen fikk altså to døtre utenfor ekteskap med Ragnhild Larsdatter fra Eidsberg. Datteren Karen Simensdatter ser ut til å være født i februar 1841, og søsteren Lovise Simensdatter skal være døpt 17.12.1843. Begge begivenheter fant, så vidt jeg vet, sted i Eidsberg. Er det noen som kan slå opp i kirkebøkene i Eidsberg for å forsøke å finne Simen den vegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De to neste barna glemte jeg ( som Carsten nevner i (2) ):Georgine Wilhelmine Petronelle er født 27.05.1818, Lovise Jacobine Rosted er født 03.06.1820.Ved Lovise Jacobine Rosteds dåp blir det opplyst at de bor på Schaarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Simen er funnet. Han er født på Fladestad i Rakketsad 17.12.1812 og døpt i Rakkestad kirke 05.01.1813. Forøvrig konfirmert i Eidsberg kirke 30.11.1828, familien bor da på Schaarer ( som skal ligge i Hobøl, Akershus ). Så det er ingen tvil om hans foreldre.Det som skapte forvirringen, var at søsteren Maren Dorothea ble konfirmert i Eidsberg kirke 01.11.1812 og man skulle tro at familien derfor hadde forlatt Fladestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Unnskyld, jeg har ment Hoeland hele tiden mht. Schaarer. (Holder på med parallelle saker som av og til skaper litt forvirring blant de ørsmå grå). Så står i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Tusen takk, Geir. Du har gjort en kjempejobb.Jeg har registrert 13 barn på Ole og Karen Smith. To-tre av dem ser ut til å ha dødd som barn, men det er mange igjen. Disse barna må til sammen ha avlet et stort antall etterkommere. Er det noen som har opplysninger om disse personene? Kanskje finnes det levende personer som har Ole og Karen som aner? La oss i så tilfelle høre fra dere - enten her eller til k-winth@online.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

I Isak Lundsruds ' Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg ' under gården Skaarer i Herland Annex, Eidsberg, står:' .... Etter Bierregaard kom proprietær Ole Smith til Skaarer. Han kom fra Rakkestad. Var valgmann fra Eidsberg i 1820, 1829 og med i kornmagasinets første styre. Ikke etterkommere i Eidsberg, døde 1847, men broren Elias som bodde på Skårer og ikke var gift fikk mange avleggere i Eidsberg '.Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke etterkommere i Eidsberg er altså ikke riktig. De fikk barn der både første gang de bodde i Eidsberg og også etter at de kom tilbake og da bodde på Skårer (Schaarer).Isak Lundsrud har nok ikke lest skiftet etter Ole Smith, vi vet at det var barn i live i 1846.Den eneste Elias Smith jeg kjenner, er Elias Eliason Smith gift 24.12.1809 i Bragernes med Karen von Cappelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Stein viser til Isak Lundsruds 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg' hvor det er opplysninger om gården Skårer/Schaarer i Herland, Ole Smith og en dubiøs bror ved navn, Elias, som skal ha fått mange avleggere i Eidsberg.Hvor finner jeg disse kommentarene? Ligger de på nettet? Kan jeg få adresse eller lenke til dem?Hvis jeg forstår Geir rett, mener han at noen slik Elias ikke fins. Kan kommentarforfatteren ha blandet Elias og Oles sønn, Simen? Hadde Simen bare ett fornavn?Bodde Ole med familie to ganger i Eidsberg? Kan det sies noe nærmere om når og hvor han bodde første gangen?Finnes 'skiftet etter Ole Smith' som Geir viser til, på nettet? Hvor finner jeg opplysninger om dette arveoppgjøret?Til slutt: Finnes foreldrene til Ole noe sted? Har han søsken? Vet du noe om dette, Geir, eller kjenner du til andre som kanskje vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner (foreløpig) ikke Ole Smith's dåp. De gårdene jeg kjenner han har bodd på etter flytting fra Christiania, er Østbye, Rakkestad (1806-1808), Fladestad, Rakkestad ( 1810-1813) od Schaarer, Eidsberg ( 1820- ). Uten gårdsangivelse vet vi at han bodde i Eidsberg fra 1814.Det som 'bryter inn' i Rakkestad-perioden, er at eldste datter, Maren Dorothea, konfirmeres i Eidsberg 01.11.1812.Skiftet etter Ole Smith vil trolig finnes på Statsarkivet ( i Oslo ).At jeg ikke kjenner Andre Elias Smith enn nevnte Elias Elieson Smith ( sønn av Peder Høgh Smith ), betyr ikke nødvendigvis at ikke Ole Smith kan ha hatt en bror ved navn Elias. Nevnte Elias måtte selge Lille-Valle i Lier i 1818 som han overtok etter sin far i 1812. Denne Elias er neppe bror til 'vår' Ole.I Eidsberg og Rakkestad er det militære Smith'er på 1700-tallet dessuten har du sogneprest til Eidsberg Hans Christian Smith gift med Margrehe Hansdatter Moss i første halvdel av 1700-tallet.Ole Smith's dåp og/eller skifte er nøkkelen til dine spørsmål. Skiftet kommer jeg til etterspørre før eller siden, men dåpen kan jeg jo snuble over tidligere. Men det er jo mange kvalifiserte hjelpere her på Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Jeg prøver igjen:Kan Stein - eller noen andre - fortelle meg hvor jeg finner Isak Lundsruds 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg'? Ligger de på nettet? Kan jeg få adresse eller lenke til dem?Jeg er spent på hva du finner, Geir. Jeg ser med forventning fram til eventuelle opplysninger om dåp og/eller skifte.Forøvrig er det, som du sier, mange kvalifiserte hjelpere her på Brukarforum. En skulle tro at en person som Ole Smith ville være omtalt og kjent både her og der. Det samme er tilfelle med hans kone Karen som er født Bæhr Leth. Hvis noen vet noe om dem eller bakgrunnen deres, håper jeg de trer inn i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke sett noe nærmere på dette. Fra før har jeg kun én kandidat til Karen Bæhr/Behr Leth, nemlig Thomas Leth's datter døpt 09.11.1774 i Trøgstad. (Født 03.11.1774). Men det var dette mellomnavnet da. (Her har jeg ikke lett etter forklaring).Det jeg kan si noenlunde sikkert (rundt 99%), er at 'Karen Bæhr' ikke er døpt i vor Frelser eller Slotsmenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Ved hjelp av dere som har deltatt i denne 'debatten' har jeg funnet fram til Simen Smith. Takket være kontakter utenfor Digitalarkivet har jeg også etter hvert klarlagt hans livsbane. Så vidt jeg nå vet, giftet han seg med Anne Kristensdatter fra Askim. De fikk sju barn. I tilleg hadde han tre - ikke to som jeg trodde - med Ragnhild Larsdatter. Simen kjøpte plassen Skremma i Ås kommune i Akershus. Der døde han i 1883.Forsøket på å finne anene hans, flytter jeg over i to nye debatter. Den ene kaller jeg 'Hvor kom Ole Smith på Schaarer i Herland fra?' Den andre har jeg gitt navnet 'Hvem kjenner til familiene Leth og Bæhr?'Jeg håper at de av dere som har noe å bidra med - f.eks. du Geir - følger med over i de nye debattene.Mvh Kay Olav d.e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.