Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Eidsvoll museum

[#27880] Fra Sverige til Eidsvoll

Recommended Posts

Gjest Eidsvoll museum

I anledning markeringen av 1905, ønsker vi ved Eidsvoll bygdetun å lage en mindre sommerutstilling med arbeidstittel 'Sverige og Eidsvoll mer enn 1905'. Det har hele tiden vært en relasjon mellom Eidsvoll og grensestrøka, og dette vil vi gjerne vise. Dersom det er noen som har noe å fortelle om svensker i Eidsvoll, både før og etter 1905, så tar vi gjerne i mot tips. Gode historier knyttet til det å leve i 'utlendighet' også.mvh Espen Skjærbakken bestyrer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Johannessen

'Innvandrerarkivet' (www.vigerust.net) har i hvert fall med noen svensker på Eidsvoll. Se Lenke (nederst på siden).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Espen Skjærbakken, Eidsvoll museum

Takk, dette var meget nyttig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Lunde

Antall personer med fødested Sverige i folketellingene for Eidsvoll1865:77 .1875.711900:115Mitt inntrykk er at svensk innvandreing til Eidsvoll får omfang av betydning omkring 1850. Det er jernbanen og gruvedrift som først og fremst var drivkraften. De har satt solide spor etter seg: 'uekte' barn med svenske fedre i kirkebøkene, men også mange svensker som ble fast bosatt og stiftet famile. Jeg har noe oversikt over en del familier. ta gjerne kontakt: oivindson@hotmail.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Espen Skjærbakken/Eidsvoll museum

Takk for svaret, jeg tar kontakt for litt mer informasjon om disse familiene.Vi er fortsatt interessert i 'gode' historier om svensker i Eidsvoll, hvis noen andre også vil bidra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive