Gå til innhold
Arkivverket

[#27883] Kjöpte del av Östre Nötterö


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Lars Arnessön kjöpte del av gården Östre Nötterö av Grev Wedel Jarlsberg i 1738 ifölge Nötterö bygdebok. Vet noen hvem Lars var og hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kirkebøker for Nøtterøy er tilgjengelige i Digitalarkivet. Her finner jeg følgende barn med far Lars Arnesen Østre Nøtterø og kona Inger Jørgensdatter: Aasle, døpt 1733 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp07221686&gardpostnr=1589&personpostnr=3683&merk=3683#ovre>Lenke Else, døpt 1736 Lenke Jørgen, døpt 1738 LenkeMen jeg finner ikke paret blant trolovede og viede i Nøtterøy. Da jeg søkte på Lars Arnesen, Nøtterø på internett, fikk jeg treff på Inger Falch-Jacobsen. Ser ut som hun har Lars Arnesen blant sine aner. Fikk ikke opp selve hjemmesidene, men finner henne i Slektsforskerbasen på nettsidene til DIS-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge Nøtterøy bygdebok var Lars Arnessøn sønn av Arne Hanssøn Østre Nøtterø.Lars og Inger giftet seg på Nøtterøy 29. desember 1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da er dette muligens dåpen til Lars i 1696 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp07221686&gardpostnr=289&personpostnr=584&merk=584#ovre>LenkeHer dukker det opp flere barn: Søren (skrevet Sørn), døpt 1722 Lenke Hans, døpt 1727 Lenke Eli (Elj), døpt 1730 Lenke Ida (Ide), døpt 1732 LenkeOg her er et barn døpt etter 1738: Barbara, døpt 1741 LenkeDette kan vel være vielsen til Lars Arnesens far, Arne Hansen, Nøtterøy, 1687. Kona heter Orsle H…datter Lenke Kanskje dette er dødfallet til Arnes kone, Aasle Ø. Nøtterø, 1733. Hun er 71 år gammel, født ca. 1662. Hvis dette er henne, var hun 25 år gammel ved giftermålet i 1687 Lenke Dette kan være Arne Hansen, død 1727, 66 år gammel, f. ca. 1661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Ja,det er tydelig at dere er bedre på å lete i digitalarkivet enn meg - tusen takk. Til Grethe: Dalkaren er fremdeles min store hodepine;svenskene rister på hodet.Har du flere gode råd?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.