Gå til innhold
Arkivverket

[#27884] Kom Giert Jansen og Jan Masmester fra Kongsberg sølvverk?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vielsen til det tredje av Giert Jansen Masmesters kjente barn, Søfren Giertsen (g.m. Lisbeth Giliusdatter Gasmann): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Anne Søfrensen som fadder ved en dåp i Vestfossen i 1705. Kikk litt på navnene her?LenkeHar ikke funnet ekteskap mellom Gjert Jansen og Anne og fortsetter å lete.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1702 finner jeg også en Anne Søfrensen som fadder ved dåp sammen med Ingeborg Masmesters.LenkeLurer på om dette kan være den Anne som var hustru til Gjert?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er interessante funn, men hvis det er Gjert Jansens hustru som dukker opp her, skulle man vel anta at også deres egne barn skulle være døpt i Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Anne Søfrensdatter fadder ved dåp i Vestfossen nok en gang. Ektemannen finner jeg ikke.LenkeHeller ingen av barna døpt her, så langt jeg kan se.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, hun ser ut til å ha vært svært populær. Jeg finner imidlertid ikke noe umiddelbart gjenkjennelig ved de personene hun ser ut til å ha stått nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Navn som: JAN OG JANSEN / REF. BÆRUM VERK (oftest av utenlandsk opprinnelse i grube- og metallindustrien): Jeg vil ikke lede deg på avveie, men nevner kort at ved Bærums Verk (hvor det også var mange 'importerte' fagfolk) - der har jeg registrert hele 25 stk med en av disse navne-kombinasjonene i gsmmel tid. Ett eksempel: Jan Formermester f. ca. 1695. Jan er nok blitt populært i senere tider, men det ser ikke ut til å være svært alminnelig forekommende for 1720 eller så ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Navn som: JAN og JANSEN / Ref. BÆRUM VERK (Jeg tror at de var oftest av utenlandsk opprinnelse i grube- og metallindustrien):Jeg vil ikke lede deg på avveie, men nevner kort at ved Bærums Verk (hvor det også var mange 'importerte' fagfolk - og mange av disse vandret fra verk til verk) - der har jeg registrert hele 25 stk med en av disse navne-kombinasjonene i gammel tid. Ett eksempel: Jan Formermester f. ca. 1695. Jan er nok blitt populært i senere tider, men det ser ikke ut til å være svært alminnelig forekommende för 1720 eller så ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg er absolutt åpen for at Bærum Verk kan være aktuelt. Med utgangspunkt i den kildetilgangen jeg har hatt, har jeg til nå ikke funnet spor av de personene dette temaet omhandler ved noen av jernverkene i Telemark og Vestfold. Det ser heller ikke ut til at de har oppholdt seg på Kongsberg eller noen av de andre jernverkene i Buskerud. At de har kommet til Egeland fra et annet jernverk, er jeg imidlertid temmelig sikker på ut fra den kunnskapen jeg ellers har om arbeidsrekrutteringen ved jernverkene i 'pionertiden'. At Jan-navnet (og også Giert) på slutten av 1600-tallet vanligvis er 'importvarew', samsvarer også med min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt tilbake til Hassel verk igjen: Niels Clausen Masmester, f. ca 1695 (Lenke) bør vel være en etterkommer etter masmester Steen Johansen gjennom (en av) hans sønn(er) Claus Steensen? (Jeg legger i hvert fall merke til at faren i lenken er kalt 'Claus Marsmester'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Faddere ved dåp til Nils Clausen Masmester. 1. Dorethe Jens Olsens. 2. Anna Dorethea. 3. Anna Morten Jansøns. 4 Unge Hasing. 5. Knut VinterKilde for dette er Eiker Historielag sine sider på Digitalpensjonatet.Ser at det i enkelte innlegg er spekulert over ei Anne Sørensdatter. Jeg har ikke sjekket lenkene, men ei Anne Sørensdatter var gift med Christen Nilsen. Dette paret var 'viktige' i Skotselv på beg. av 1700-tallet. Har ikke notatene mine for hånden, men kan komme tilbake til saken i morgen. Nevnte Christen Nilsen var av Finne/Unger-slekt mener jeg å huske, og at Anne Sørensdatter var fra Modum mener jeg også å huske. Men jeg ser ingen link til Giert Jansen eller Jan Masmester. Men, kan si at navnet Giert - i Eiker på denne tiden også ble skrevet Gevert i kirkebøker og skifteprotokoller.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel muligens den Christen Nilsen som skulle være gift med en Anne Søfrens ( eller sørensdatter) . Han har flere barn til dåp i dette tidsrom.LenkeMulig at en Anders Søfrensen,fadder, kan være bror av Anne? ( Anders er fadder ved flere barndåper har jeg sett før.)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, nå ser det ut til at jeg har havnet i et feilspor når det gjelder Anne Søfrendatter.Finner henne gift med en helt annen en antatt, på samme digitale-arkiv for Eiker.LenkeJa, da ble det nok et skritt tilbake. Hvis det ikke er flere damer med samme navn i samme området? ( omtrent samtidig)Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk til Tor Kenneth og Gunn for bidragene til denne samtalen. Jeg ha nå lagt Anne Sørensdatter i Vestfossen bort som aktuell hustru-kandidat til Giert Jansen, men så oppdaget jeg plutselig et annet interessant navn: Anders Søfrensen (innlegg 44). Det dukker nemlig opp en Anders Søfrensen (Ertballe) som ny forvalter ved Egelands verk i 1724, og han er da innsatt av bergamtassessor Justus Heinrich Weichhardt som i 1721 - sammen med biskop Bartholomeus Deichman - hadde kjøpt Hassel jernverk på tvangsauksjon. Christian Albrecht Ginheimer var involvert i konkursen på eiersiden. Han var samtidig på det tidspunktet eier av Egelands verk som fulgte med i dragsuget, hvorpå Weichardt også fikk hånd om dette. Anders Søfrensen ble så stedlig administrativ leder av Egelands verk i flere år (kilde: Jonas Hansens bok EGELANDS JERNVÆRK, Porsgrund 1903).Og så kommer en del interessante koblinger: Monsieur Anders Søfrensen opptrer nemlig hyppig i kirkebøkene for Gjerstad (Søndeled) både som fadder og som 'cautionnist' ved trolovelser. Her er et lite utvalg, og legg merke til navnene:Trolovelse mellom Petter Jansen og Karen Helvig Giertsdtr. 17/4 1729. Caut.: Anders Søvrensen og Gilius Gasmand.Trolovelse mellom Hans Giliussen Gasmand og Kirsten Jansdtr. 5/6 1731. Caut.: Monsieur Anders Sørensen og Gierdt Masmester.Døpt 1. Adv. 1731: Jan Gjertsens og Ingeri Jansdatters sønn Johannes. Faddere: M. Anders Søvrensen, Bent (Jansen) ved Rød, Søren Giertsen, Karen Helvig (Giertsdtr.), Maria Jansdtr., Lisbeth Giliusdtr. Spørsmål: Kan Anders Søfrensen i Eiker og Anders Søfrensen i Søndeled være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Det er spennende med stadig nye navnoppdagelser.Under min leting i dag fant jeg den samme Anne Søfrensen i en tidlig dåp,og sammen med henne som fadder er det også en Anders smed.Vestfossen.LenkeKan jo være Anders Søfrensen?I en telling for Bragernes 1666, dukker det opp nok en Anders Søfrensen, 30 år.Bor i Lier.Han er vel for gammel til å være den samme mann? Det skal bli spennende å se om det lar seg gjøre å finne ut, om det er samme Anders som er på Egeland verk, som han som er fadder ved flere dåpshandlinger i Vestfossen.Litt av et puslespill å samle disse trådene.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte nå på faddere med etternavn Søfrensen ved dåp 1683-1702. Da kom det opp svært mange med det navnet: LenkeNevner: Anne, Mette, Aase, Malene og Anders.(Søfrensen.)Alle har tydelig venner eller familie blant verksfolkene.Kan hende du vil finne flere kjente navn på disse fadderlistene?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så tidlig som 1689 var det mange Søfrensener som var dåpsfaddere. Her til en gutt som fikk navnet Søfren. LenkeI tillegg fant jeg tre med etternavn Søfrensen som giftet seg i perioden 1690-1695.Christen Søfrensen, g. 1690 m. Martha Jensdatter.Kari Søfrensdatter g. 1694 m. Olaf NilsenMari Søfrensdatter g. 1695 m Christer Vilstad.Prøvde å finne opphavet til disse Søfrensbarna på Mormonerdatabasen, men der kom jeg ikke inn i morges.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.