Gå til innhold
Arkivverket

[#27887] Anders Corneliussen - Kristiansand/Nordfjord?


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg har fått forespørsel om en Anders Corneliussen født omkring 1785 og som døde i Kristiansand i 1833. Han var kjøpmann, og skal ha vært stortingsmann. Hans kone var en Marthe 'Ouensdtr.' som han giftet seg med i Kristiansand i 1814, og de fikk 8 barn. Av disse var f.eks. Ole Johan Corneliussen, og en Elias Corneliussen f. 3. mai 1818.Denne Anders Corneliussen skal ha vært i krigen i 1808.I følge min kilde skal hans barnebarn, en Beate Jenette Mathilda Corneliussen f. 23.2.1861 i Kristiansand, ha hevdet at han var fra Ytre Eide i Sogn.På Ytre Eide i Stryn i Sogn og Fjordane har jeg en glimrende kandidat døpt 3. des. 1785, men jeg har ingen holdepunkter på at han havnet i Kristiansand. Er det noen som kjenner til kjøpmannen i Kristiansand og hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Har ikkje så mykje å bidra med, men den Anders Corneliussen som du har funne fødd 1785 - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=INNVDP&gardpostnr=3457&merk=3457#ovre>Lenke - finn vi i alle fall att på same garden i 1801: LenkeFinn ikkje denne Anders blant gifte eller døde i Innvik, heller ikkje som far til nokon born, i dei databasane som er tilgjengelege på DA. Dette skulle tyde på at Anders har reist frå ”bygda”, men ikkje noko (avskrifter på DA) sier kvar han har teke vegen.FS/IGI søk på denne Anders finn vi det same som over Lenke & det som kanskje er hans gifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk Gisle. Det du har bekrefter det jeg har funnet. Det er lenken til Kristiansand som er problemet.Kona skal være fra Toten, men nærmere stedsangivelse har jeg ikke.En sønn, O(le). J(ohan). Corneliussen finner jeg i 1865 tellingen som handelsborger i Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Her er tilleggsinformasjon:Anders Corneliussen skal ha etablert seg som kjøpmann i Kristiansand i 1810. Han var ute i krigen i 1808. Det blir fortalt at han var 'vognmann', hadde eget skip, tobakksfabrikk og drev med fiskeeksport. Han var også streng Haugianer.Han etterlot seg flere barn.Er det ingen i Kristiansand som kjenner til denne personen? Han må da ha etterlatt seg noen spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner disse barna – de har du vel allerede fra før, men ifall noen kjenner dem og kan gi informasjon:Ole Johan Birth: 23 Mar 1816 Place:Christening: 05 May 1816 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayHan er handelsborger, bosatt i Kristiansand i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61001.wc2&gardpostnr=828&personpostnr=9067&merk=9067#ovre>Lenke--------------------------------------------------Elias Event(s): Birth: 03 May 1818 Place:Christening: 21 Jun 1818 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayElias bor i Kristiania i 1865 Lenke--------------------------------------------------Jorg Event(s): Birth: 30 Dec 1819 Place:Christening: 08 Feb 1820 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway--------------------------------------------------Caroline Event(s): Birth: 07 Aug 1823 Place:Christening: 12 Oct 1823 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayCaroline er ugift og bor hos broren Elias i Kristiania i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk Grethe Flood for det du har funnet. Jo, jeg kjenner godt til nettstedet, og hadde tenkt å legge ut en lenke. Ja, det er jo opphavet til Anders som er det primære. Han var jo ute i krigen som for vårt vedkommende varte i tidsrommet 1807-1814, og bosatte seg i Kristiansand i 1810. Jeg lurer på hva slags kilder som eventuelt finns for området i denne perioden? Soldatruller? Innflyttede? Borgerskap? Han må vel ha vært på festningen i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Statsarkivet i Kristiansand har de arkivet etter byens magistrat og rådstueskriver som går fram til 1941. Arkivet inneholder protokoller og pakkesaker bl.a. om håndverk og borgerskap Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for god hjelp.Jeg sjekket et skifte i Arkivforum, noe jeg selvfølgelig burde ha tenkt på før, og derved skulle tilknytningen til Nordfjord være klar: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.