Gå til innhold
Arkivverket

[#27891] Ola Olson frå Kvinnherad


Gjest W. Grønås
 Del

Recommended Posts

Gjest W. Grønås

Kor kom Ola Olson frå. I flg Bømlo bygdebok var han frå Kvinnherad, Hordaland. Busett på Våge, Finnås. Var født i 1787 og døydde i 1870. Han var gift med Malene Olsdatter, f. 1789, d. 1842. Har søkt FT 1801 og sjekka dei fleste Ola, Olav og Malene i Kvinnherad-bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Balle

HeiKanskje verdt å sjekke: Ole Olsen Netteland gift 1813 med Malene Olsdtr Kloster. Ser at det kan være en aktuell Malene på side 75 i Kvinnherad 5. Kvinnherad 2 har jeg ikke fått sjekket. Litt usikkert dette, men et mulig spor.mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W. Grønås

Takk for det. Må sjekke Kv.Her er kva BB gir av opplysning om Ola: 'Ola Olson, frå Kvinnherad, d. 1870 83 år gl. G. m. 1. Malene Olsdtr. d. 53 år gl. i 1842. Born: a. Ola, f. 1813, g. Vorneset. b. Ingeborg, f. 1819, g. Vornesholmen. c. Samson, f. 1822, g. Vorneset. d. Kristi, f. og d. 1825. e. Eli, f. 1825, g. m. Knut Trondson Grønås. f. Ola, f. 1826. Reiste til Amerika. g. Malene, f. 1829, g. Setre. h. Anna Kristine, f. 1832. Utflytte til Skudenes i 1859. Ola vart so g. m. Kristi Rasmusdtr. Hope, f. 1820. I 1865 vart ho «transportert» til Bergen. Seinare er ho ikkje spurd. Born: i. Elias, f. 1846, g. Vorneset. j. Mattias, f. 1850. k. Gabriel, f. 1853, d. 1879. Ola fekk ei dotter, Brita, f. og d. 1826 med Brita Rasmusdtr. Sakseid som var døvstum, og Alis, f. 1827, g. Våge, med Alis Hansdtr. Lindøyno.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Hei Ser at du leter etter forfedre av Ola Olson. Det gjør jeg også. Har dessverre ikke funnet noe mer enn det du har. Jeg prøver også å finne forfedrene til kona Malene. Har du noe på henne? Mvh T. Grindheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W. Grønås

Viser til innlegg 2. Har funne ei Malene på Fjellberg i 1801. Lenke Kan det være henne Einar finn på side 75 i Kvinnherad 5. Eg har ikkje desse bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Beklager at jeg ikke fikk til lenka men det jeg fant var at en Malene Olsdtr. gifta seg med Ole Olsen den 3 jun 1813 Fjelberg, Hordaland, Norway Mvh T. Grindheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Balle

Det er samme Malene jeg fant i bygdeboken som du fant i 1801 tellingen. Det står ikke noe særlig mer i bygdeboka enn det du finner i tellingen.Ser at det er et skifte etter en Ole Johannessen Halsnø Kloster i aktuell periode. Er du heldig så står det noe nyttig i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest W. Grønås

Skifte etter Ole Johannesson Halsøy klosterKva seier skifte etter Ole Johannesen Halsnø kloster Skånevik 307b A.a12 1804-1815, Sunnhordland om evt. barn og hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.