Gå til innhold
Arkivverket

[#27903] Hovmann Peder Amle


Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Hei.I kirkeboka for Brønnøy står det i 1733 om 'hovmand Peder Amle'.Kan noen gi en forklaring på hva en hovmann var, og kjenner noen til Peder av Amle-slekten ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I hvilken forbindelse er Peder nevnt? Er det dåp, giftermål...Dette hadde vært fint med noen utfyllende opplysinger. I f.t. 1801 ser jeg for øvrig at det er en gård som heter Almlie i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I min utgave (2.) av 'Norsk historisk leksikon' står det om hovmann: 'eg. skriverkar eller fullmektig hos fogd eller sorenskriver, men i dialektene også brukt om andre tjenere hos standspersoner.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1801 for Bodø finner jeg en Nils Lassesen Amble Lenke.I Sogndal 1710 blir det døpt en Peder Amble, sønn av Peder Jensen Klingenberg Amble og Christina Dominicusdatter Nagel (FS/IGI). Men denne har vel etter all sannsynlighet ingenting med din Peder å gjøre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Apropos skrivekar eller fullmektig hos fogd eller sorenskriver: Av 1701-manntallet for Nordre Bergenhus (Sogn og Fjordane)er Amble omtalt som sorenskrivergård. Den 19 år gamle Peder Jensen som bor på Amble i 1701, mon tro om han være identisk med Peder Jensen Klingenberg Amble? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Takk for opplysninger. Den Peder jeg ettersøkte, var 'hovmand' på Rodal i Brønnøy og hadde fått barn med ei stuepike der. Han hadde 'reyst bort med skib uden absolution'. Noe mer har jeg ikke om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Stuepiken het Margrethe Maria (kun fornavn). Saken var at hun var 'absolveret' i Rødøy - lenger nord på Helgeland. Presten der hadde slurvet med å gi beskjed til Brønnøypresten om dette.I innlegg 5 nevnes Dominicusdtr.Nagel. Fra sommeren 1724 til høsten 1725 var det en kapellan i Brønnøy som het Dominicus Nagel !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er en lenke til registeret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift – vedr. personer ved navn Nagel. Ser bl.a. at det finnes henvisning på en Dominicus Nagel, prest [url="http://www.genealogi.no/nst_reg/N/n1.htm>http://www.genealogi.no/nst_reg/N/n1.htm. For øvrig var det jo et noe pussig sammentreff med hovmannen Peder Amle og kapellan Dominicus Nagel.Jeg vet jo ikke definitivt om den Peder Jensen Amble som er gift med Christine (Chirsten/Kirsten) Dominicusdatter Nagel er identisk med ”din” Peder Amle. Finner imidlertid følgende barn døpt i Nykirken i Bergen, barn av Peder Jensen Amble og Kirsten Nagel:Øllegaard, døpt 1718 Lenke Faddere: LenkeBernt, døpt 1721 Lenke Faddere: LenkeSamuel, døpt 1723 Lenke Faddere: LenkeBirgitte, døpt 1725 Lenke Faddere: LenkeLauritz Nagel, døpt 1727 Lenke Faddere: LenkeChristina (Chirsten, Kirsten) Dominicusdatter Nagel er iflg. FS/IGI født ca. 1684/1688 i Årdal (eldre Lærdal), og hun skal iflg. FS være død i Nykirken i 1729. Men jeg har ikke funnet henne blant døde i Bergen i DA. Hvis Peder Amle i Brønnøy er den samme som Peder Amble i Bergen, må han ha vært utro mot kona…Ikke umulig at det er to forskjellige personer det her snakk om…I 1701 finner jeg en borger Dominicus Nagel på Tangen i Lærdal, og dette kan muligens være faren til Kirsten Nagel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser for øvrig at det er i 1733 at Peder Amle er nevnt, og i Sogndal blir det født i 1710 en Peder Amble, sønn av Peder Jensen Amble og Christine Nagel (jf. innlegg 5). I 1733 er da denne sønnen 23 år, så kanskje det er sønnen og ikke faren som det er her snakk om. For øvrig skal det finne personer som heter Nagel i Hafslo også, så det er lett å 'rote' seg bort i den genealogiske geografien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Takk til Grethe for interessante opplysninger vdr. Amble og Nagel. Som du sier i ditt siste innlegg, er det trolig Peder Amble (den yngre) som har vært på ferde her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.