Gå til innhold
Arkivverket

[#27905] Eski Güntelberg og Mette Kruckow - Fritsøgaard Norge ??


Gjest Allan Øer Gøttrup
 Del

Recommended Posts

Gjest Allan Øer Gøttrup

Kender i til det ægtepar Eski Güntelberg og Mette Kruckow der optræder i forbindelse med Fritsøgaard, Norge ??Jeg har svært ved at finde deres afstamning men jeg ved de får en søn Jens Eskesen Güntelberg der gifter sig med en Kirsten Mogensdatter Lille.Venlig hilsen Allan Øer Gøttrup Aalborg - Denmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allan Øer Gøttrup

Dansk Adel Aarbog ved ikke præcisDe får en sød i 1500-tallet der senere dør i Danmark i 1600-tallet.Mere ved jeg ikke og har ikke kunne spore mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser at Güntelberg/Güntersberg er behandlet i DAA 1941 II s. 11ff. Jeg har ikke denne boka privat men skal forsøke å få sjekket opplysningene der i bibliotek først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Elinor henriksen

Ja Han är jag inte så intresserad i men hon är jag nyfiken på vart hon hamnar i denna Kruckow släkt. Hennes son var gift med Kirsten Mogensdatter vars pappas kusin med Iversön Jernsjegg til Fritsö och Oddensrup. Min Gyntelberg är sonson till Mette. Han var präst i Gundelstrup men vem är hon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elinor henriksen

Jag är faktiskt intressera av Eskild Guntelberg Han hade en son som hette Mattias vars dotter var gift med någon som hette Albert Abel Dyrgang. Och detta namn har alltid förundrat mig. hans son föddes 1700 tobaksbindare i Roskilde. Men det har varit så svårt att hitta detta namn 'Dyrgang' eller Djurgång Abel? Vet du något som inte jag vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elinor henriksen

Tror du inte på att min Gyntelberg var gift med Mette Kruckow? De var skrivna till Fritzö, Hennes son var gift med Kristin Mogensdatter vars pappa var kusin till Ivarsön til Fritsö. Roskilde historier har plaserat henne bredvid två Hanser Kruckow men de är 100 år äldre än vad hon är eller vad hon borde vara. Hon borde vara född1530 någon gång. Hennes sonson är född1580. Han var sockenpräst i Grunderup. Det finns tre porträtt där i kyrkan som visar han och hans fru Valborg Jensdatter och en man som hette Jacob Hansen Abel som antagligen gifte sig med hans fru efter hans död. De Hade många barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elinor henriksen

Kirsten Mogensdatter Lille är gift med Jens E Guntelberg . Hennes Farfar heter Peder Lauridsen (Baden)som är bror till Jens Lauridsen (1452-1501) Hans son heter Iver Jensen til Oddenstrup, och Fritsö.(han dog 19/2 1570) gift med Karen Olufsdatter Galde. Han är av norske Jersjeggslekt).Min Källa här är Roskildehistorier, Jag får återkomma med detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Eskild Jenssøn Güntelberg f. ca. 1580 sogneprest i 'Gundelstrup' eller 'Grunderup' ?Og hvordan kommer 'Erling' plutselig inn i bildet her (innlegg 8 og 13).Eskild / Eskil / Eski / Eske / Esche er vel antakelig samme navn. Og ikke helt uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

ifølge Wiberg var Eskil jensen Gyntelberg født i Gundestrup, Odsherred på Sjælland.Han var præst i Rørbæk - Grynderup, Gislum herred, Ålborg.Vh, Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ellinor,du skriver at Kirsten Mogensdatter Lillie hadde Peder Lauritzen (Baden) som farfar.Mellomladdet skulle da ha vært en Mogens Pedersen.Men hvorfor mener du at Kirsten hadde slektsnavnet Lillie mens hennes farfar hadde slektsnavnet Baden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ellinor, du skriver også at Kirsten Mogensdatter Lillies far (altså en Mogens Pedersen) skulle ha vært kusin (altså søskenbarn) til Peder Iversen.Men senere forteller du at Mogens (Pedersen) var Peder Iversens farfars brorsønn. Mogens skulle derved ha vært kusin til Peder Iversens far.Men jeg tror nok ikke på dette allikevel, når jeg kjenner etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1:) Henrik Güntersberg til Mel (Kvinnherad) (død 1578) skal 2. gang ha vært g.m. Adelus Johansdatter Kruckow (1524-1605) (til Gjersvik (Tysnes), 1593) (riksrådens datter).Henrik G. og Adelus K. må ha vært omlag jevngamle med ekteparet Eske Güntersberg 'til Fritzøegaard' og Mette Kruckow.Siden Vigerust spør som han gjør i innlegg ovenfor antar jeg at det er unødvendig å spørre om det er snakk om søskenbytte. Er Eske G. og Mette K. kjent fra andre kilder overhode enn 'Roskildehistorie' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest kjente Esge/Eske/Esche på den tid var jo norsk riksråd Esge Bille (c1482-1552) til Svanholm, g.m. Sophie Henriksdatter Krummedige.(Anses Esge/Eske å være 'samme navn' som Eskil / Eskild / Eschild ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.